Fotbollsmatch på Mestalla

¡Bienvenido a Estadio Mestalla!

Som jag nämnde i det förra inlägget drog jag vidare till fotbollsmatchen mellan Valencia CF och Celta Vigo, så för er fotbollsintresserade, detta inlägg är tillägnat till er.

Det började med att jag fick erbjudandet att köpa loss en biljett någon timme innan matchen skulle spelas, vilket jag givetvis tackade jag till eftersom jag har länge tänkt att jag skulle vilja se Valencia spela mot något lag med ett gäng kompisar. Dock hade jag helst velat ha haft på mig en Valencia CF t-shirt till matchen, men tiden fanns inte till. Det finns en officiell Valencia CF butik inne i stan som jag tänker att jag ska besöka vid något tillfälle framöver.

En annan sak som jag hade velat förberett mig på var att lära mig några sånger/rop som dom kör under matchen. Så för er som ska ner till Valencia i framtiden bjuder jag på min favorit:

MESTALLA SE PREGUNTA

Mestalla se pregunta,

Quienes somos,

Nosotros les decimos,

Quienes somos…

(Se Repite…)

länk: https://www.fanchants.com/football-songs/valencia-chants/mestalla-ask-them-selves/

I och med att vi studenter studerar just här i Valencia så vill jag gärna känna någon form av tillhörighet till den här staden. Heja på samma lag tillsammans med andra ”valencianos”, vilket jag verkligen kände när jag skrek ut spanska uppmaningar och viftade till med händerna och visslade om när någon tacklade en spelare från vårt lag.

Jag kan varmt rekommendera att gå på en match. Man behöver inte se Valencia spela mot någon av topplagen som t.ex. FC Barcelona eller Real Madrid. Dom biljetterna kan lätt kosta över 2000 kr. Min biljett var värd 47 euro och jag fick se Valencia segra med 3-0 mot Celta Vigo, en Galicisk klubb. För den riktigt nördige fotbollsfantasten så känner man till att den svenske mittfältaren Williot Swedberg spelar för Celta Vigo.

En liten kommentar på matchen. Valencia hade överlägsen bollinnehav, men under spelets gång drogs båda lagen på sig flera gula kort, mest under mitten av matchen. 1-0 kom i 37′ minuten och två ytterligare mål skulle göras i slutet på matchen, som tur gjordes det på samma sida där vi satt, vilket gjorde att vi fick första packet när Marcos André och André Almeida leverera.

Klart nöjd över matchen och nu kan jag känna att en av de viktigaste sakerna utanför skolan har checkats av. Men vi får se, det kanske blir en till match för mig senare på året!

¡Adiós!

Hejsan! Jag heter Emil och är masterstudent på Medicinsk Bioteknologi. Just nu läser jag mitt femte år på Universitat Politècnica de València (UPV) via KTH:s utbytesprogram. Följ med mig i mitt bloggande där jag berättar om hur det är att leva och studera i Spanien! ¡Hasta luego!