Sevusevu

Vi spenderade två nätter i byn Abaca och wow vilken upplevelse det var! Min plan är att göra flera inlägg om vårt besök i byn. Detta inlägget kommer att handla om Sevusevu ceremonin vilket var det allra första vi fick uppleva när vi kom fram.

Första gången man besöker en by i Fiji måste man enligt tradition delta i en ceremoni som kallas Sevusevu. En sådan ceremoni håller man för att byn formellt ska acceptera besökarna. Om man blir accepterad är man välkommen in i byn. Det första vi gjorde var att ge vår kavarot till dem. Under själva ceremonin pratade de på Fijianska så vi förstod inte så mycket av vad de sa men vi fick presentera oss och berätta lite om Sverige. Under ceremonin måste man även dricka kava (man krossar kavaroten till ett pulver och blandar det med vatten för att få det i vätskeform). Kava heter även Yaqona eller kallas vardagligt för Grog. Det är en slags berusande dryck som ger en känsla av lugnhet. Man kan även känna att läpparna och tungan domnar lite. Vi fick dricka totalt fyra skålar med kava under ceremonin. Det enda vi kände av var att det domnade lite i munnen.

Vi var lite nervösa till en början men stämningen var ganska avslappnad. Village Headman var där och honom hade vi ju träffat en gång tidigare på Provincial Office men nu fick vi även träffa Village Chief och några andra byinvånare. Flera från universitetet följde även med och deltog i ceremonin eftersom de aldrig hade besökt Abaca tidigare men efter ceremonin åkte de tillbaka till campuset och jag och Erika stannade kvar där själva.

Det var en annorlunda men häftig upplevelse och väldigt kul att få ta del av Fijis kultur. Efter ceremonin sa Village Headman att vi skulle känna oss hemma i byn och att vi fick gå in i vilket hus som helst och hälsa på!

Detta är en bild tagen under själva ceremonin. De som sitter bredvid mig och Erika är folk från universitetet förutom han längst till höger i blått, det är Village Chief. Han som står upp delar ut en skål med kava.

Hej! Mitt namn är Ellinor och jag läser mitt femte och sista år på civilingenjörsprogrammet Energi och miljö. Mastern jag läser heter Hållbar energiteknik med inriktning hållbar kraftproduktion. Under vårterminen gör jag och min kompis Erika vårt examensarbete i Fiji. Här på bloggen kommer ni få läsa om min vardag på andra sidan jorden samt information om hur man går tillväga om man vill göra ett examensarbete utomlands. Hoppas ni vill följa med på min resa!