Hur jag fick min praktik!

Hej allihopa!

Som utlovat tänkte jag i detta inlägg ge lite bakgrund till hur det kommer sig att jag gör en praktik i Brasilien!

Historien börjar faktiskt med att jag förra sommaren gjorde en praktik i Tyskland (i staden Dresden) genom att jag hittat en praktikplats via IAESTE där jag arbetade med jordbruk och trädgård. Jag vill verkligen passa på att rekommendera att spana in IAESTE då de förmedlar betalda praktiplatser runt om i hela världen året om för studenter och en hel del är på sommaren så perfekt för många! Det som även är najs med IAESTE är att det till stor del drivs av studenter och väl i Dresden blev jag sammankopplad dels med andra praktikanter som var där samtidigt som jag men även med lokalt engagerade studenter som ”tog hand om” oss när vi var där. Alltifrån att arrangera event till att introducera oss till landet, språket osv. En av dessa studenter, som alltså tillhörde LC (local committee) Dresden, var Lukas som ett par år tidigare gjort en IAESTE praktik i Brasilien. Jag berättade för Lukas att jag skulle till Kanada våren efter och var intresserad av att ev åka till Sydamerika efter mitt utbyte varpå han tipsade om att kontakta hans handledare från sin tid i Brasilien.

När jag väl var tillbaka i Sverige och så småningom fick bekräftat att mitt utbyte i Kanada väl skulle bli av så bestämde jag mig för att följa Lukas råd och skrev till hans tidigare handledare Nathana på LinkedIn. Där presenterade jag mig, berättade lite om vad för kurser jag läst sen tidigare på KTH och vad jag trodde att jag skulle kunna bidra med på hennes företag. Tur nog för mig så nappade hon och redan efter ett möte så sa hon att jag var välkommen att komma under sommaren!

Så kort och gott var det så jag fick min praktikplats! Denna sommaren var det alltså inte genom IAESTEs publicerade annonser, men de hjälpte till att fixa med kontraktet och jag blev tillagd i en WhatsApp-grupp med andra praktikanter runt om i Brasilien vilket är schysst när man vill resa runt lite under praktiken.

I nästa inlägg tänkte jag berätta mer om vad jag gör på praktiken så håll utkik efter det:)