Investering

Att åka på utbyte är dyrt. Man kan få bidrag lite här och var, Erasmus-stipendiet och utökat CSN-lån. Detta är fantastiskt och täcker de mest nödvändiga kostnaderna, men en bit in i utbytet har jag insett att jag spenderar betydligt mer än vad detta täcker. Boende är dyrt, dyrare än i Sverige, och utöver det så vill man såklart hinna uppleva och se så mycket som möjligt av landet man besöker.

I början hade jag lite ångest när jag gick in på mitt bankkonto och såg hur mycket pengar jag spenderar, men nu har jag släppt den känslan. Utbytet är en investering i mig själv, i min utbildning och i min utveckling! Pengarna kommer jag kunna betala tillbaka när jag har tagit examen och förhoppningsvis har ett jobb. Jag är tacksam att jag har sparpengar som jag kunnat ta av, det är så roligt att kunna åka runt och se lite mer av landet utan att behöva känna att plånboken styr.

Så tips till er som ska på utbyte; försök åka runt och upptäcka så mycket av landet som möjligt! Spara in pengar genom att ofta äta hemma (det gör vi här! Vi äter sällan ute och om vi gör det så är det billig pub-mat) och lägg pengarna på upplevelser. Jag har haft turen att inte behöva köpa så mycket kurslitteratur också, vilket man såklart sparar väldigt mycket pengar på.

Hej! Jag heter Elin och jag läser mitt fjärde år på KTH inom civilingenjörsprogrammet maskinteknik där jag nu läser mastern Innovationsledning och Produktutveckling. Denna vår kommer jag åka på utbyte till University of Aberdeen i Skottland. Jag kommer dela med mig av mina upplevelser om hur det är att vara student i Skottland, välkommen att följa med på min resa!