Studentlivet under Hongkongs covidvåg

Finns inte.

Åtminstone inte i den formen som vi känner den i Sverige. På KTH så var jag väldigt aktiv i studentföreningarna och sektionen som jag håller så kär. Jag älskade att springa runt i ovve, skriksjunga och banka bord på gasquer. Jag hoppades nästan att jag skulle få uppleva nåt nytt men ändå lite likt när jag var här borta. Men som en av mina vänner sa till mig: ”Du kan inte samtidigt ha kakan och äta den”. Skulle inte kalla det jag fått för en kaka dock, snarare är det cookie dough, rå och ger en liten konstig känsla i magen. Jag förväntade mig att se lite av det lokala studentlivet, men de gör verkligen saker på ett helt annat sätt. Mycket mer association har man till sitt elevhem till exempel snarare än ens utbildning. Detta säger jag dock från observation och inte erfarenhet. Det lokala studentlivet är ungefär lika existerande som det var för oss 2020-2021. Ganska exklusivt online… och det är det enda jag märkt.

Men vi utbytesstudenter är fyndiga, och det studentliv vi skapat åt oss själva har varit ren improvisation och berott på hur vi kan göra saker tillsammans trots restriktionerna. Från strandfester till hiking, till resturangbesök mitt på dagen och utgångar till några gator som är kända för streetfood. När inga barer är öppna efter klockan 18:00 och man vill ha lite känsla av fredagspub så får man se vad för speciella cocktails på burk eller öler som 7-11 har att bjuda på. Då kan man också plocka lite snabbnudlar eller onigiri (triangulära risbollar) eller kalla smörgåsar. Faktum är så har de ganska mycket käk på 7-11 när jag tänker efter, mycket mer erbjudande än vad de har i Sverige. Ska nog bli ett nytt inlägg om det med.

I slutändan måste jag säga att det är förvånande hur mycket sant uttrycket ”finns en vilja finns en väg” är. Alla utbytesstudenter ville verkligen ha ett fantastiskt utbyte i Hongkong och vi har gjort allt vi kan för att lyckas. Det har verkligen inte varit tråkigt måste jag säga och även om några åker till Thailand snart tänker jag i alla fall se hur denna termin i Hongkong slutar.