St Patrick’s day (i Kanada)

Hej allihopa,

Som utlovat kommer här ett inlägg om St Patrick’s day (som var 17 mars) i Kanada. Om Elin i sitt inlägg om St Patrick’s day (som ni hittar här) var förvånad att man firade den irländska högtiden St Patrick’s day i Skottland, kan ni ana att jag var förvånad att man firade det här i Kanada! Kan även tipsa om Max inlägg om St Patrick’s day i Hong Kong som ni hittar här.

För mig började firandet redan kl 13 vid en irländsk pub tillsammans med både  kanadeniska studenter och utbytesstudenter. Där drack vi Guinness och kollade på irländsk folkdans (utförd av kanadensiska dansare). Därefter bar det vidare mot en gata där det enligt rykten skulle vara gatufester. Dessa rykten visade sig tyvärr inte stämma då polisen hade stängt ner festerna och vi hamnade istället i en studentlägenhet! Efter att sedan ha tagit en paus i firandet för att gå till National Art Gallery (väldigt häftigt, får bli ett separat inlägg om det) så avslutade vi firandet på en pub där ett band spelade irländska Sea Shanties (sånger som brukade sjungas ute till havs). Allt som allt blev det ett ca 12 h långt firande av denna lustiga högtid som verkar vara stor här bland både studenter, barnfamiljer och äldre!