Midterms, projekt och stängda stränder

Så efter en sista helg av äventyr då vi utbytesstudenter på HKUST paddlade Kayak i Sai Kung i närheten av universitetet var det dags för att komma igång på riktigt med plugget för en gångs skull.

Det har blivit färre förfrågningar om hikes i gruppchatten där vi alla är med i, för nu är det dags för alla att börja plugga inför mid-terms. Mid-terms, som ni kanske läst från Jonna i Kanadas inlägg är sorts tentor mitt i terminen, och på HKUST kan de betyda ganska mycket för ens betyg. Jag har tack och lov inga mid-term tentor just nu men jag har ett projekt att jobba med där jag måste analysera ett företags ekonomirapport. Det har inneburit ett par tidiga morgnar och långa dagar så här långt, men inget jag inte är van vid. Jag är ju KTH-student trots allt!

Så denna vecka har jag hittills bara stannat på campus och inte ens gått ut för att hitta street-food. Vissa har gjort samma som jag.

Mitt i allt pluggande kom dock en lite mindre rolig nyhet. En av Hongkongs största tidningar South China Morning Post (SCMP) publicerade med att regeringen övervägde att stänga ett flertal av offentliga stränder i hopp om att minska smittspridningen. Nu idag kom regering ut med det officiellt att från och med Torsdag 17e Mars kommer en rad stränder att stängas tills vidare. I en artikel skrev de att regeringen förväntade sig att antalet fall ska ha hamnat på en stationär nivå just nu. Från de siffror jag har sett så verkar det så också: de senaste dagarna har det varit runt 25 000 till drygt 30 000 positiva fall. Det finns några privatägda stränder som fortfarande kommer få vara öppna, men vi får se om vi kommer besöka dom på ett tag. Man kan ju hoppas att regeringen ändrar sig, men då lär det behöva bli en ganska enorm vändning i nuvarande trender. Utöver detta så är det business as usual med munskyddskrav och social distansering.

Om man kan kalla det tur så lär vädret bli lite sämre kommande vecka, och jag har lite plugg att komma ikapp så jag lär inte vara sugen på strandlivet ändå på ett tag. Tills dess får det väl bli lite fler roliga resturangbesök kanske.