CSN och utbytet

Okay, så lite kort inlägg om nåt riktigt frustrerande som hände mig nyss. Jag har nämligen i ett par veckor nu bråkat med både CSN och Ladok för att jag ska få mina lån och bidrag men det har verkligen blivit en massa onödigt strul av det hela. Så ta detta som ett råd från nån som är efterklok

När ni ska åka på utbyte se till att ni har anmält er för CSN i god tid innan ni åker. Då skriver ni som vanligt på CSN men också väljer ”Ny ansökan för studier vid en skola utomlands”, för ni kommer inte plugga på KTH längre. Detta var mitt misstag då jag tekniskt sett får mina betyg ”Rapporterade” av KTH. Men det var fel, och det komplicerade processen onödigt mycket.

När ni nu ansökt om studiemedel på rätt sätt så ska ni se till att Ladok inte gjort ett misstag. För på Ladok kommer det stå ”Utbytesåtagande”, detta ser ut som en kurs brukar göra och den kommer upp någon månad innan ni åker. På datumet så står det terminens start och slutdatum. Detta är samma datum som ni skriver in till CSN anmälan också. Men kolla också upp om datumen stämmer med er skolas datum. För på mig så hade Ladok skrivit att jag avslutade terminen 20 dagar innan jag faktiskt gjorde det.

Detta gjorde att CSN blev förvirrade och jag behövde meddela min utbyteskoordinator borta i Sverige om att hjälpa mig lösa detta.

Nu har det äntligen löst sig, men jag kan ju bara tänka mig hur allt detta kunde löst sig om jag bara var lite mer noggrann med nåt som jag trodde skulle vara som rutin vid detta lag.