Ansökningsprocessen

I detta inlägg tänkte jag beskriva hur min ansökningsprocess gick till!

För mig var processen väldigt smidig. Höst/jul 2020 sökte jag inför utbytet och om jag inte missminner mig fick man välja 5 olika skolor och länder, varav man skulle kolla upp kurser på 3 av dom. I februari 2021 fick jag besked att KTH hade valt att nominera mig till UoA (University of Aberdeen) och ytterligare någon månad senare bekräftade UoA att de antagit mig. Sen var det några månader då inget hände, inga förberedelser gjordes och jag hörde inget angående utbytet varken från KTH eller UoA.

När det började närma sig var det först och främst kursanmälan som skulle göras. Därpå följde en rad viktiga steg som jag själv inte hade tänkt på i förhand; allt från adressändringar och försäkringskassan till CSN-beslut och stipendium-sökande. Jag sökte Erasmus Plus- stipendiet och utökat lån för utlandsstudier hos CSN. Jag trodde att Brexit skulle medföra en massa omständigheter för min ansökningsprocess men jag har inte märkt av några konstigheter alls!

Jag hyrde ut min SSSB-lägenhet till en student (denna process gick väldigt snabbt och smidigt). Något jag har lärt mig är att det allra mesta går att lösa – även om man inte skickar in Erasmus-ansökan i tid eller om man först råkar hyra ut sin lägenhet till någon som inte är behörig att hyra lägenheten. Allt löser sig!

Hej! Jag heter Elin och jag läser mitt fjärde år på KTH inom civilingenjörsprogrammet maskinteknik där jag nu läser mastern Innovationsledning och Produktutveckling. Denna vår kommer jag åka på utbyte till University of Aberdeen i Skottland. Jag kommer dela med mig av mina upplevelser om hur det är att vara student i Skottland, välkommen att följa med på min resa!