Zürich: förväntningar VS verklighet

Hallo!

Innan man åker iväg någonstans brukar man alltid ha förväntningar på hur det kommer att vara där, men det är ju inte alltid det faktiskt är som man tror. Här är tre förväntningar jag hade innan jag åkte på mitt utbyte till Zürich VS verkligheten:

Förväntning 1: Zürich är en grå stad.

Verklighet: Kan inte ha haft mer fel; det är helt tvärtom! Bortsett från mitt boende haha, så är det en SÅ fin stad med färgglada låga hus, mysiga små kullerstensgator, broar, torg, snirklande spårvagnar och turkosa floden Limmat som ringlar sig genom hela staden. Arkitekturen påminner lite om vissa fina gamla gator i Stockholm och i Gamla stan, blandat med sydeuropeiska influencer och som bryts av med coola industriella områden.

Förväntning 2: Allt är SVINDYRT.

Verklighet: Detta stämmer tyvärr till viss del: ALLT kostar här. Vissa saker kostar dock nästan samma som i Sverige, och vissa saker är till och med billigare här. Men ja, de flesta saker är faktiskt dyrare här, t.ex. en 7eleven-kaffe för 10 kr går inte att hitta här…en vanlig billig kaffe här ligger på närmre 4 CHF (= ca. 40kr). Så mitt motto här i Schweiz har helt enkelt blivit ”smile and pay”.

Förväntning 3: Zürich är främst en tråkig finansstad.

Verklighet: Absolut att Zürich bland annat är en finansstad, men att Zürich skulle vara en tråkig stad är långt ifrån sanningen! Zürich är en så härlig stad med mycket happenings, liv och rörelse. Det är en väldigt internationell stad och det finns så många coola, vackra och spännande områden där massa olika kulturer och människor blandas. Hardbrücke (gamla industrikvarter) och Langstrasse (the klubb- och bargata) och stämningen där är exempel på sånna ställen som jag aldrig hade förväntat mig skulle finnas här i Zürich.

Som ni märker så stämde inte mina förväntningar om Zürich helt. Jag tycker det är så roligt att staden har kunnat överraska mig så mycket. Zürich som utbytesstad har verkligen överträffat alla mina förväntningar hittills!

Med det sagt vill jag också säga till er som ska söka utbyte: var inte rädda för att våga bredda er sökning och kolla på utbytesalternativ som ni kanske inte tänkte på från första början! Troligen finns det en hel del fantastiska platser som ni har missat eller kanske har fått fel uppfattning om.

Hej! Jag heter Victoria och påbörjar precis mitt femte och sista år på KTH på civilingenjörsprogrammet Energi och miljö där jag läser mastern Teknik och hållbar utveckling. Under hösten kommer jag att åka på utbyte till ETH Zürich i Schweiz där jag ska läsa Environmental Engineering. Förutom att jag brinner för miljön och hållbarhet älskar jag att dansa. Innan jag började på KTH gick jag en fyraårig dansutbildning, så jag har jobbat en del som dansare parallellt med mina studier på KTH. Utöver det älskar jag musik, träning i alla dess former och att vara ute i naturen. Hoppas ni ska tycka det är kul att följa mig på mitt äventyr i Schweiz under höstterminen 2021!