Vardagen i Milano

Ciao!

I skrivande stund sitter jag i skolan och regnet smattrar utanför. Och på tal om ljudet av regn mot skolans tak har jag kommit till en insikt, nämligen att det aldrig är tyst här. Dagarna som är fulla av föreläsningar, surrande studenter och stadens puls byts varje kväll ut mot det ständiga ljudet av tutande bilar, sirener, livliga grannar och spring i trapphuset i och med den låga isoleringsstandarden. Det känns inte som att mitt huvud har fått vila från ljud på evigheter och jag ser verkligen fram emot tystnaden i bergen den här helgen. Ja, till helgen åker vi iväg på ännu ett äventyr, närmare bestämt till Dolomiterna!

I och med detta inser jag även att jag har berättat mycket om mina äventyr i Italien, men för att dessa ska ha fått bli just äventyr har de behövt blomstra ur en vardag. Hur ser egentligen vardagslivet ut här?

Först och främst skiljer sig dagarna åt mer än vad de gör hemma. Eftersom tiden är begränsad och det finns mycket kul att plocka från Milano-buffén är det är svårt att undvika den ständiga matkoman på upplevelser. Men för att beskriva en vanlig vecka består den alltid av onlineföreläsningar, föreläsningar i skolan och att i valet mellan dessa ofta välja det förstnämnda. Jag brukar även se till att hinna med gymmet några dagar i veckan för att göra kroppen glad och få mer energi, jag har tidigare tipsat om Polimis träningsanläggning här. Dessutom består veckorna såklart av eget plugg, fördelat i skolan, på olika caféer och hemma i köket i Acquabella.

Utöver dessa rutinmässiga aktiviteter brukar vi även fylla en vanlig vecka med en hemma-middag med gänget där vi provar olika rätter varje gång, någon middag eller aperitivo ute, olika event – antingen med skolan eller egenfunna på stan och ett eller annat äventyr på helgen. Vi brukar även försöka få in lite filmkvällar här och där för att ladda batterierna.

För att knyta ihop säcken tänkte jag dela med mig av lite bilder från den senaste veckan.

Ciao!

Hej! Mitt namn är Anja och jag läser femte året på Civilingenjörsprogrammet Samhällsbyggnad. I höst intar jag sista året på min master inom Hållbar samhällsplanering och stadsutformning genom att för en termin byta ut KTH mot Politecnico di Milano i Italien. Under den här terminen kommer jag försöka leva ”La dolce vita” – med allt vad det innebär! Jag tänker fråga Italien vart den bästa pizzan, pastan och Gelaton egentligen finns, vilka stadsdelar som bevarat mest inspiration och historia, hur livet som student är och vad Milanos systerstäder har att erbjuda. Och de svar jag får kommer jag förmedla här på bloggen, i form av skilda inlägg och massvis med bilder. Hoppas ni vill följa med på min resa!