Hur behåller man studiefokuset under utbytet?

Hallo!

De senaste två veckorna har jag haft fullt upp med plugg, och pluggtempot framöver ser ut att fortsätta på samma sätt och bli ännu intensivare mot terminens slut. Det här med att hålla studiefokuset på topp är inte alltid så lätt, och än mer nu när jag är på utbyte och känner att det finns massor av andra saker jag hellre skulle vilja passa på att se och göra medan jag är här. Men så för att svara på frågan i rubriken till detta inlägg: man skaffar bra vänner, som också kan agera pluggsällskap! Vilket är precis samma sak som har underlättat de tidigare fyra åren hemma på KTH också. Bra vänner gör så mycket, allt känns lättare och roligare när man gör det med bra sällskap. Sen finns det ju såklart andra bra saker man också kan göra, t.ex. som att röra på sig och träna och hitta nya fina pluggplatser på campus för lite miljöombyte, som jag skrivit om i tidigare inlägg.

Något som har varit så bra med att åka på utbyte och få bo i ett delat studentboende är att vi alla som bor här är i samma situation; alla är studenter och måste också plugga stenhårt (inte bara leva livet och vandra i berg). Så det gemensamma allrummet i huset brukar på dagtid bli ett studierum. Vilket är perfekt när studiefokuset börjar försvinna när man pluggar på campus eller ensam på rummet, då är det bara att gå dit och sätta sig, få lite bra sällskap och pepp så att man orkar fokusera igen. Vi är ändå 169 studenter som bor här på boendet, varav många jag har blivit riktigt bra vänner med, så det finns alltid någon som kan göra en pluggsällskap.

Nu är det dags för mig att återgå till pluggandet, ciao!

Hej! Jag heter Victoria och påbörjar precis mitt femte och sista år på KTH på civilingenjörsprogrammet Energi och miljö där jag läser mastern Teknik och hållbar utveckling. Under hösten kommer jag att åka på utbyte till ETH Zürich i Schweiz där jag ska läsa Environmental Engineering. Förutom att jag brinner för miljön och hållbarhet älskar jag att dansa. Innan jag började på KTH gick jag en fyraårig dansutbildning, så jag har jobbat en del som dansare parallellt med mina studier på KTH. Utöver det älskar jag musik, träning i alla dess former och att vara ute i naturen. Hoppas ni ska tycka det är kul att följa mig på mitt äventyr i Schweiz under höstterminen 2021!