Studentmottagning i toppklass

Även om det är en tid sedan jag själv började mina universitetsstudier så påminns jag ändå om den förväntansfulla känslan som präglade starten på den första terminen på universitetet när man idag går igenom vårt fina campus. Nya studenter välkomnas av dem som redan studerat något eller några år och får under veckorna före terminsstart en fin introduktion till vad det innebär att plugga och hur studentlivet ser ut.

KTH:s mottagning är nog bland de bästa i landet, dristar jag mig till att påstå, med runt 1 500 studenter involverade. Studentkårens sektioner är den naturliga hemvisten för våra studenter och sektionerna är förstås centrala också under mottagningen. Sektionerna är ett ”home away from home” under studietiden. Från universitetets sida är vi både glada och stolta över det fina samarbete som vi har med kår och sektioner. Det ni gör är av så stort värde för alla studenter och för attraktiviteten för vårt universitet och i förlängningen för studenternas studieframgångar.

I år har vi antagit nästan 4 500 nya programstudenter och knappt 3 000 till våra olika kurser. Totala antalet sökande och totala antalet förstahandssökande har varit rekordhögt i år. Faktum är att vi aldrig tidigare har haft så många förstahandssökande till våra civilingenjörsprogram som i år. KTH är också det lärosäte med flest sökande till civilingenjörsutbildningarna i landet. Drygt 27 procent av alla som söker civilingenjörsutbildning i Sverige, söker till KTH!

Även det internationella söktrycket var stort. Drygt 25 000 ansökningar gjordes till våra masterprogram, varav 13 000 personer valde KTH som förstahandsalternativ och 10 000 av dem var avgiftsskyldiga studenter. Även det rekordsiffror.

Det är, som sagt, något särskilt som händer på campus när terminen drar igång och jag vill med detta både önska alla våra studenter varmt välkomna till campus, tacka alla studenter som gjort mottagningen möjlig och önska er alla ett stort lycka till med de fortsatta studierna här hos oss på KTH.