Sommaren är kort men lång

Snart är det dags för en välbehövlig sommarvila för många av oss. Varje år när sommarmånaden står för dörren så blir det samma sak – många saker att avsluta före slutet av juni men därefter, förhoppningsvis, en ganska avslappnad period innan allt drar igång igen i augusti.

Universiteten har sin egen årliga puls som i mångt och mycket hänger samman med terminstiderna och studenternas närvaro på campus. När terminen slutat så tar det inte lång tid innan det är dags att glädjas åt mottagningsaktiviteterna och det liv som det ger till våra fina campusmiljöer i augusti.

Riktigt slut är det dock inte. Det är totalt elva konferenser på campus under sommarperioden, huvudsakligen nu i juni. Det är viktiga möten där forskare hos oss är värdar för internationella sammankomster inom sina respektive ämnesområden och där vi också får en möjlighet att välkomna gästerna till vårt vackra campus.

Våren har dock också  präglats av demonstrationerna mot kriget i Gaza. Liksom många andra universitet har också KTH fått sin beskärda del av tältläger, högljudd aktivism, vandalisering av både yttre och inre miljö och många människor i rörelse på campus. Jag är medveten om att många har känt sig illa till mods av både skadegörelsen och protesterna samtidigt som det också uttryckts sympatier för rättigheten att ge uttryck för sina åsikter. Båda reaktionerna är i någon mening rättfärdiga, men det är i alla fall så att jag konstaterar att närvaron av demonstranter och de uttryck som protesterna har tagit sig har inneburit en minskad trygghet på campus under den senaste tiden.

Nyligen har demonstrationen på borggården avslutats och det är min förhoppning att denna åsiktsyttring nu tar sig andra former som innebär mer av samtal och dialog mellan olika parter runt om i samhället.

KTH behöver lägga fokus på utbildning och forskning. Vi behöver samla oss kring den kommande terminsstarten och visa omsorg och förtroende för varandras ställningstaganden snarare än misstro och våldsamheter.

Om några dagar är det den 20 juni och sommarsolståndet. Årets längsta dag då jordaxeln lutar som mest mot solen. Det känns ibland märkligt att när de flesta av oss går på semester så har det redan börjat bli kortare dagar. Det är då man får påminna sig om att det återstår många veckor av sommaren och att solen bara börjat värma upp badvattnet i våra hav och sjöar.