Skip to content

Let the summer enrich work

In English further down.

Låt sommaren berika höstterminen

Kära kollegor!

Det är dags att gå tillbaka till jobbet igen. De flesta av oss har haft sommarlov och jag vill tro att majoriteten upplever att detta miljöombyte – och aktivitetsbyte – har bidragit till mer inspiration och motivation. Förhoppningsvis känner du som jag att det är fantastiskt att vara tillbaka på jobbet igen och att få använda nya erfarenheter i ditt arbete i höst.

Som varje höst på KTH kommer nya saker att hända. Ingen av er har missat att nollorna har anlänt till våra campus. De äldre eleverna gör sitt bästa för att ta hand om dem och se till att de känner sig välkomna. Det är viktigt för dem att få ett nätverk bland andra nollor liksom med äldre studenter, som de kan använda under kommande år som studenter på KTH. En av mina kollegor sa en gång “Ingen klarar sig genom KTH ensam, du måste samarbeta”. Jag tror att det är väldigt sant och gäller både under studierna och senare i arbetslivet. Därmed är aktiviteterna för de nya eleverna (nollningen) viktig.

En annan sak som kommer att hända på KTH i höst är att vi får en ny rektor, Anders Söderholm, som börjar arbeta på KTH den 1 december. KTH-administratörerna har dock redan börjat boka in möten mellan honom och skolornas ledningar. Förordnandet är på sex år. Vi ser fram emot att stötta honom för att se till att KTH fortsätter vara en viktig spelare i samhället.

Anders Söderholm blir ny rektor

Till sist kommer jag som vanligt att dela med mig av några av de saker jag gjort under min semester.

I princip tillbringade jag större delen av ledigheten i min trädgård (som jag förutspådde i videon vi publicerade innan sommaren). Det har varit väldigt varmt, så en av de dagliga aktiviteterna var att vattna grönsakerna i trädgården. Jag nämnde också att sätta upp ett fint stöd för mina nya rosor nära trappan jag byggde (se bild).

Jag hade också en liten semester där jag besökte sydvästra Sverige. Något av det mest intressanta jag upplevde var ett besök på ”Rökstenen” i Ödeshög. Den är 1200 hundra år gammal och våra experter förstår fortfarande inte hela budskapet som står är inristat i den. Då säger ni: “Använd Google för att översätta det!” Låt mig förklara vad som hände när vi försökte översätta en mening till svenska med hjälp av Google för en av våra doktorander: “char yield rate” översattes till “skördehastighet för röding”. Från bränsle till fisk!

Kul att du är tillbaka på KTH igen!

/Pär Jönsson, ITM:s skolchef

Let the summer enrich work

Dear colleagues,

It is time to get back to work again after most of us have enjoyed a summer vacation. I am sure that the majority feel that this change of environment and change of activities have helped you to gather more inspiration and motivation. Hopefully, you feel like me that it’s great to be back at work again and to use these new experiences in your work this fall.

As every fall at KTH, new things will happen. None of you has missed the fact that the zeros (nollor) have arrived at our campuses. The older students are doing their best to take care of them and make sure they feel welcome. They need to get a network among other zeros as well as with older students, which they can use during the coming years as students at KTH. One of my colleagues once said “No one can make it through KTH alone; you need to collaborate”. I believe this is very true both during studies and in normal working life. Thus, the activities for the new students (nollning) are important.

Another thing that will happen at KTH this fall is that we will have a new President, namely Anders Söderholm. He will start working at KTH on December 1, 2022. However, the KTH administrators have already started to book meetings between him and the schools’ management. The appointment is for six years. We are looking forward to supporting him to make sure that KTH carries out new important achievements in society.

Anders Söderholm is KTH’s next President

Finally, I will as usual share some of the things I did during my vacation.
Basically, I spent most of the summer in my garden (as I predicted in the video we published before the summer). It has been very hot, so one of the daily activities was to water the vegetables in the garden. I also mentioned to set-up nice support for my new roses close to the stairs I built (see picture).

I also had a small vacation to visit southwestern Sweden. One of the most interesting things I experienced was a visit to “Rökstenen” in Ödeshög (Swe). It is 1200 hundred years old and our experts still do not understand the whole message written on it. Then most of you say: “use Google to translate it”! Let me explain what happened when we tried to translate a sentence for one of our PhD students into Swedish: “char yield rate” was translated by Google into “skördehastighet för röding”. From fuel to fish!

Great to have you back at KTH again!

/Pär Jönsson, Head of the ITM School

De akademiska sommartecknen är här

In English further down.

Jag tror inte att jag är den ende som upplever att den här vårterminen har gått väldigt fort. Vi går nu in i juni månad och med det följer ett antal säkra akademiska sommartecken – disputationer, exjobbspresentationer och konferenser. De kommande två veckorna kommer ett betydande antal doktorander på ITM-skolan försvara sina licentiatuppsatser och doktorsavhandlingar. Inom kort har jag nöjet att se två doktorander som jag handlett gå i mål (förhoppningsvis) med det mångåriga projekt en forskarutbildning innebär. Förhoppningsvis blir alla ITM-disputationer minnesvärda tillfällen för såväl doktorander som handledare, både själva disputationen och tillhörande firande.

Jag vill verkligen rekommendera samtliga doktorander att ta tillfället i akt att närvara vid någon eller några av alla kommande disputationer för att förstå hur dessa går till mer i detalj. Att närvara vid ett antal disputationer är kanske det enskilt bästa sättet att förbereda sig för försvaret av sin egen avhandling och som bonus lär man sig alltid något nytt från forskningsfronten. Jag vill också uppmuntra de som har forskarstudierna bakom sig att försöka hinna med att delta vid någon disputation, på den egna institutionen, eller varför inte på någon annan del av skolan. Vi bör definitivt sträva efter att göra våra disputationer till de högtidliga tillfällen de förtjänar att vara och ju fler vi är som deltar i firandet desto mer minnesvärt blir det.

I sammanhanget bör också framhållas det fina arbete som vår serviceorganisation på ITM utför i samband med varje disputation. Då man som doktorand och handledare har fullt fokus på själva disputationsakten är det väldigt skönt att veta att alla praktiska bestyr sköts smidigt och tillförlitligt av någon annan. Jag skulle därför vilja framföra ett varmt tack för alla dessa insatser som gör vårt arbete lite mer bekymmersfritt.

Det sker för tillfället mycket arbete på skolan för att omsätta insikter från RAE-utvärderingen till framtida forskningsstrategier och vad gäller utbildningen ligger ett stort och spännande jobb framför oss i att omsätta KTH:s principer för Framtidens utbildning till nya kurser och program. För både forskning och utbildning är en av de stora utmaningarna att se bortom de egna institutions- och skolstrukturerna och upptäcka nya möjligheter i form av tvär- och mångvetenskapliga forskningsområden. Liksom att hitta utbildningsprogram med nya kunskapskombinationer. På ITM-skolan är vi väl rustade för denna utveckling, vi har en stor bredd av ämnen och vi har redan etablerat nya institutionsöverskridande arbetssätt såsom IRIS. Förhoppningsvis kan vi lära från den satsningen och bygga vidare på de framgångsrika delarna.

Den kommande månaden inrymmer också en uppsjö av konferenser, både internationella och KTH-interna. Efter alltför många virtuella konferenser ser jag också fram emot att inom kort delta i ett par internationella konferenser. Jag kan villigt erkänna att det var länge sedan jag såg så mycket fram emot denna del av mitt jobb. Att återigen få träffa goda vänner inom det egna forskningsområdet och lära känna nya unga kollegor med spännande idéer och härligt hög energi känns som ett stort steg framåt från de begränsningar vi levt med (och förhoppningsvis inte behöver återse på länge). Jag hoppas att du, liksom jag, ser fram emot en intensiv och stimulerande månad med festliga disputationer och stimulerande konferenser innan det så småningom är dags för semester.

/Mats Magnusson, Forskarutbildningsansvarig på ITM-skolan

 

Here come the academic signs of summer

I don’t think I am the only one feeling that this spring semester passed quickly. We are now entering the month of June, and with that comes a number of academic summer signs – dissertations, thesis presentations, and conferences. Over the next two weeks, many doctoral students at the ITM school will defend their licentiate theses and doctoral dissertations. And very soon, I will have the pleasure of seeing two doctoral students who I have supervised cross the finish line (hopefully) after many years of the hard work of a doctoral program. Hopefully, all ITM dissertations will be memorable occasions for doctoral students and supervisors, both the dissertation and the celebration afterwards.

I strongly want to recommend all doctoral students to take the opportunity to attend one or more of the upcoming dissertations to get an understanding of how these work. Following a number of dissertations is perhaps the best way to prepare for the defense of your own dissertation, and – as a bonus – you always learn something new within a research area. I also want to encourage those who have the doctoral studies behind them to participate in a dissertation, maybe in their department or why not at another part of the school. We should strive to make our dissertations the solemn occasions they deserve to be, and the more people who participate in the celebration, the more memorable it will be.

In this context, I’d like to emphasize the fine work that our service organization at ITM performs in each dissertation. The doctoral students and the supervisors have full focus on the actual dissertation act, and it’s very comforting to know that all practical tasks are handled smoothly and reliably by someone else. I would therefore like to express my warm gratitude for all these efforts that make our work a little more worry-free.

Currently, the school is busy translating insights from the RAE evaluation into future research strategies. For education, a big and exciting job lies ahead of us in translating KTH’s principles for Future Education into new courses and programs. For both research and education, one of the major challenges is to look beyond one’s own departmental and school structures and discover new opportunities in interdisciplinary and multidisciplinary research areas. As to find educational programs with new knowledge combinations. At the ITM school, we are well equipped for this development, we have a wide range of subjects, and we have already established new inter-institutional working methods such as IRIS. Hopefully, we can learn from that initiative and build on the successful parts.

The coming month will also include many conferences, both internal at KTH and abroad. After too many virtual meetings, I look forward to participating in a couple of international conferences soon. I can willingly admit that it has been a long time since I looked forward so much to this part of my job. To meet good friends within my research area again and get to know new young colleagues with exciting ideas and high energy feels like a big step forward from the limitations we lived with (and hopefully do not have to experience for a long time). Like me, I hope that you look forward to an intense and stimulating month of festive dissertations and stimulating conferences before it’s finally time for a vacation.

/Mats Magnusson, Director of Third-Cycle Education at the ITM School

 

 

Focusing on Future Education

Photo: Unsplash

In English further down.

Med sikte på Framtidens utbildning

Rektor Sigbritt Karlssons senaste blogginlägg ”KTH kopplar helhetsgrepp om framtidens utbildning” fokuserar på vikten och behovet av kontinuerlig utveckling av våra utbildningar. I bloggen berättar hon att KTH sedan ett år tillbaka arbetar med Framtidens utbildning – ett ramverk för hur vi kan och vill utveckla vår utbildning; 13 bärande principer ska ta utbildningen till nästa nivå. Ursprunget till detta är att rektor under förra året gav ett uppdrag till vicerektorerna för utbildning och digitalisering att samordna en kartläggning kring framtidens lärande och lärmiljöer.

Teknikutveckling och komplexa samhällsutmaningar i grunden

Bakgrunden är att KTH, för att fortsätta vara ett ledande universitet, behöver stärka och vidareutveckla sin utbildning för att möta utmaningar som bland annat har att göra med att den tekniska utvecklingstakten och den ökande komplexiteten i de samhällsutmaningar som behöver lösas. Många utmaningar kräver tvärvetenskaplig kunskap och kompetens och digitaliseringen med nya tekniker ger möjligheter att bedriva utbildningen med nya arbetssätt. Detta arbete har och är jag väldigt involverad i, eftersom jag sedan juli 2019 är en av utbildningsnämndens ledamöter. Utbildningsnämnden, som är KTH:s organ för beredning av strategiska utbildningsfrågor blev en naturlig bas för arbetet med Framtidens utbildning.

Ett ramverk för hela KTH

En första avrapportering från utbildningsnämnden skedde under sommaren 2021. Arbetet utökades då och har fortgått sedan dess. Nu under VT22 sker ett omfattande förankringsarbete som innebär att ett föreslaget ramverk och dess 13 principer diskuteras i flera olika forum (tex skolkollegierna, centrala samverkansgruppen, GU/UU/FU, skolornas ledningsgrupper och kvalitetsråd), för att ge så många som möjligt tillfälle att diskutera hur principer och ramverk kan tolkas och hur formuleringar kan förbättras innan vi påbörjar förändringsarbetet. Ramverket är tänkt att ge en riktning för hela KTH:s utveckling, men samtidigt tillåta autonomi för oss att anpassa oss till våra förutsättningar.

Lärarträffar välkomnas

Under förankringsprocessen har ITM:s ledningsgrupp, kvalitetsråd samt PA och studierektorer haft möjlighet att få veta mer samt diskutera ramverket och principerna. Dock skulle jag som GA gärna delta i varje institutions lärarträff (om ni har någon inbokad i närtid, hör av er). ITM har många goda exempel på relevant och högkvalitativ undervisning och många engagerade lärare, studenter och administrativ personal vars kunskap behövs för att göra våra utbildningar ännu bättre. Vi kan stödja rektor i målet att:

”Lagom till KTH:s 200-årsjubileum 2027 kommer detta rejäla omtag märkas i sin helhet för de studenter, lärare, forskare och även administratörer som då trampar runt på våra campus. Redan nu tar KTH olika steg på vägen och förändringar kommer genomföras successivt.”

/Anna Jerbrant, vice skolchef och grundutbildningsansvarig på ITM-skolan

Focusing on Future Education

President Sigbritt Karlsson’s latest blog titled “KTH’s holistic approach to future education” focuses on the importance of, and need for, continuous development of our education. In the blog, she talks about “Future Education” – a framework that KTH has been working on for a year, regarding how to develop our education that KTH. 13 guiding principles will take education to the next level. The origin of this is that last year Sigbritt gave an assignment to the Vice Presidents for Education and Digitization to map future learning and learning environments.

Underlying technology development and complex societal challenges

The background is that KTH, to continue to be a leading university, needs to strengthen and further develop its education to meet challenges that have to do with the technological development pace and the increasing complexity of societal challenges. Many challenges require interdisciplinary knowledge and competence, and digitization provides opportunities to conduct education with new working methods. I’m very involved in this work since I have been a member of the board of education since July 2019. The Board of Education, which is KTH’s body for preparing strategic educational issues, became a natural basis for the work with Future Education.

A framework for the entire KTH

The first report from the Board of Education occurred during the summer of 2021. The work was then expanded and has continued since then. Now during spring 2022, extensive anchoring work takes place, which means that a proposed framework and its 13 principles are discussed in several different forums (School assemblies, Central collaboration group, Directors of First- and Second-cycle Education / Contract education /Directors of Third-cycle Education, Schools’ Management Groups and Quality Councils), to give as many as possible the opportunity to discuss how principles and frameworks can be interpreted and how formulations can be improved before we begin the work of change. The framework is intended to provide a direction for the entire development of KTH, but at the same time allow autonomy for us to adapt to our conditions.

Teacher meetings are welcome

During the anchoring process, ITM’s Management Team, Quality Council, Programme Managers and Directors of Study have had the opportunity to learn more and discuss the framework and principles. However, as the Director of First- and Second-cycle Education, I would like to participate in each department’s teacher conference (if you have one booked soon, get in touch). ITM has many good examples of relevant and high-quality teaching and committed teachers, students, and administrative staff whose knowledge is needed to improve our education. We can support the President in the goal of: 

“Fittingly in time to mark the bicentenary of KTH in 2027, this substantial revamp as a whole will be very apparent to students, teachers, researchers and even administration staff as they make their way around our campuses. Already today, KTH has taken various steps along this path and changes will be implemented gradually.

/Anna Jerbrant, Deputy Head of School & Director of First and Second Cycle Education

 

“Now we have the chance to influence”

In English further down.

”Nu har vi chansen att påverka”

Vi har bråda dagar inom stödverksamheten på KTH. Jag har arbetat ett antal år på KTH och under denna tid har vi aldrig försökt oss på att göra det vi nu ska genomföra. Vi ska kartlägga stödverksamhetens olika funktionsområden, för att därefter ta fram gemensamma processer, arbetssätt med mera. Från och med den 1 januari 2023 kommer all stödverksamhet vid KTH att ligga inom en gemensam linjeorganisation under universitetsdirektören.

När skolorna bildades fick samtliga skolor i uppdrag att sätta sin egen stödverksamhet. Det innebar naturligtvis att skolorna utvecklade olika arbetssätt, processer, anställde sina egna resurser, utvecklade och anpassade stödet specifikt kopplat till den egna skolan. Nu ska vi tillsammans försöka oss på att hitta en gemensam väg framåt.

De funktionsområden som vi nu kartlägger är Ekonomi, HR, Utbildning, Kommunikation och Infrastruktur. Jag har tillsammans med KTH:s ekonomichef fått i uppdrag att se över ekonomiområdet, vilket jag tycker ska bli spännande och utmanande. Utmanande är nog det rätta ordet. Mina kollegor sa idag på ett möte: ”Hur vågade du tacka ja till detta uppdrag?” Så nu sitter jag här och får lite hicka. Visst förstod jag att det är och kommer vara en utmaning under hela 2022 när allt detta ska ske, men jag tänkte att tillsammans med kollegor och framförallt ekonomiansvariga vid skolorna och GVS’ enhetschefer, borde det inte bli så kontroversiellt. Om vi bara bortser från vår egen organisation och lyfter blicken mot en gemensam målbild samt använder lite logiskt tänkande. Då borde vi ro det hela i land.

Jag tror att ett framgångskoncept är att vi lyfter klyftan mellan skolorna och GVS. Vi har idag inte ett likvärdigt uppdrag, vi har inte samma förutsättningar, vi har inte insikt i den ena eller den andras situation. Och för att vi ska lyckas behöver vi se och respektera varandras roller och olikheter. Det är ett första steg för att därefter bygga något gemensamt. Det här arbetssättet är ovanligt på KTH. Oftast har ett beslut lagts över hur det ska vara. Den här gången vet vi inte riktigt hur det kommer att bli, eftersom vi nu är en del i framtagandet. Så nu har vi chansen att vara med och påverka och använda all den kunskap som finns inom ekonomiområdet över hela KTH.

Första gemensamma workshopen är redan på fredag och jag tro att vi kommer att ha mycket energi i rummet! Och ja, jag är fortfarande taggad inför uppdraget och jag är övertygad att gruppen gemensamt kommer att lyckas med uppgiften, för det är naturligtvis inte jag eller KTH:s ekonomichef Susanne som kan eller ska lyckas med detta på egen hand. Här kommer alla involverade att behövas, för det är en svår nöt att knäcka. Men skam den som ger sig!

/Christina Carlsson, Administrativ chef på ITM-skolan

“Now we have the chance to influence”

There are busy days in the support activities at KTH. I have worked for many years at KTH, and during this time, we have never come close to what we now are going to do. We will survey the support areas and then develop common processes, working methods, etc. From 1 January 2023, all support activities at KTH will be within a joint line organization under the university director.

When the schools were born, they all were commissioned to set up their own support activities. This, of course, meant that the schools developed different working methods and processes, employed their resources, and developed and adapted the support specifically linked to their school. Now we will together try to find a common way forward.

The support areas that we are now surveying are Finance, HR, Education, Communication and Infrastructure. Together with KTH’s CFO, I am asked to review the finance area, which I think will be exciting and challenging. Challenging is probably the right word. My colleagues said at a meeting today: “How did you dare accept this assignment?” So now I’m sitting here getting a minor hiccup. Of course, I understood that it is and will be a challenge throughout 2022 when all this happens. Still, I thought it should not be so controversial if I collaborate with colleagues, especially finance managers at the schools and GVS’ unit heads. If we just ignore our own organization for once, visualize a common goal, and use a little logical thinking. Then we should manage it.

I believe that we need to highlight the gap between the schools and GVS to succeed. Today we do not have an equivalent assignment; we do not have the same conditions; we do not have insight into one or the other’s situation. And for us to succeed, we need to see and respect each other’s roles and differences. It is the first step to then build something in common. This way of working is unusual at KTH. More often, a decision has been made about how it should be. This time we do not know what it will be like because we are part of the development. So today, we have the chance to be involved and influence and use all the knowledge that exists in finance throughout KTH.

The first joint workshop is already on Friday, and I think we will have a lot of energy in the room! And yes, I am still excited about the assignment, and I am convinced that the group will jointly succeed with the task because it is not me or KTH’s CFO Susanne who will do this independently. Everyone involved will be needed because it is a tricky riddle to solve. But shame on the one who gives up!

/Christina Carlsson, Head of Administration at the ITM School

Starting to summarize the impact of the pandemic

In English further down.

Snart dags för bokslut av pandemin

I takt med att våren påbörjat sitt intåg noterar jag att vi äntligen börjar komma tillbaka till de rutiner vi hade före pandemin på KTH. De senaste veckorna har allt fler kollegor varit på plats på kontoret och det slår mig vilken skillnad lite social interaktion gör för motivation och arbetsglädje.

Även om det seglat upp helt andra mörka moln på himlen i Europa hoppas jag att vi åtminstone kan blicka bakåt på den pandemi vi levt med de senaste två åren. Det är emellertid fortfarande lite för tidigt att helt se pandemin som överspelad. Även om de direkta hälsoriskerna och begränsningar i vårt dagliga arbete är på väg att försvinna så kommer vi ha en del utmaningar framöver.

Först och främst behöver vi hitta sätt att hantera en vardag som i större utsträckning blivit digital. Det finns givetvis en rad positiva effekter av detta. Vi kommer säkert kunna reducera en del onödigt resande och vardagspusslet kan på så sätt förhoppningsvis fortsätta vara lite enklare än förut. En del av utbildningen kan säkert också effektiviseras så att tid kan läggas på andra uppgifter.

Andra saker kanske inte kommer att förändras i samma utsträckning. Visst kommer vi även framöver att delta i vissa konferenser online, men jag hoppas på samma gång att vi redan i sommar kan få till mer högkvalitativa möten med våra internationella kollegor igen, IRL på konferenser och genom fysiska besök på våra universitet.

Men de senaste två årens inskränkningar i vår rörlighet har även varit negativ. Min egen misstanke är att kreativiteten i många fall blivit lidande eftersom det är svårt att få till stånd fruktbara samarbeten i digitala interaktioner, vilket kan komma att avspeglas i lite färre nya forskningsanslag och publikationer. Många har lagt mycket kraft på att hantera den akuta situationen i exempelvis undervisningen och mindre brådskande aktiviteter, såsom artikelskrivande, har ibland fått stryka på foten.

Innan vi ställer samman bokslutet för pandemin ska vi inte heller glömma att en del av effekterna fortfarande inte blivit synliga. På samma sätt som att våren säkerligen kommer att stöta på ytterligare något bakslag innan den övervunnit vintern, så kommer pandemins följdeffekter att hänga kvar och fortsätta skapa en del problem. Baserat på de inventeringar vi tidigt gjorde rörande pandemins påverkan på forskarutbildningen är det klart att vissa doktorander kommer att drabbas av förseningar eftersom det varit svårt att genomföra experiment och andra empiriska studier. De kommande åren kommer dessa effekter att bli betydligt mer synliga. Jag hoppas att berörda doktorander och handledare gör vad de kan för att undvika sådana förseningar, men i de fall de inte går att undvika behöver vi gemensamt göra vad vi kan för att underlätta studierna ska kunna slutföras.

/Mats Magnusson, Forskarutbildningsansvarig på ITM-skolan

Starting to summarize the impact of the pandemic

Spring has begun, and I note that we are finally starting to get back to our routines before the pandemic at KTH. More and more colleagues have been in the office in recent weeks, and it strikes me what a difference some social interaction can do for motivation and job satisfaction.

Even though other clouds now darken the sky in Europe, I hope we can at least look back on the pandemic we have been living with for the past two years. However, it is still too early to see the pandemic as overplayed. Although our daily work’s direct health risks and limitations are disappearing, we will face some challenges in the future.

First and foremost, we need to find ways to manage an everyday life that has become digital to a greater extent. There are, of course, several positive effects of this. We will certainly be able to reduce some unnecessary trips, and the everyday puzzle can thus hopefully continue to be a little easier than before. Some of the teachings can also be streamlined to spend time on other tasks.

Other things may not change to the same extent. Naturally, we will continue to participate in some online conferences. Still, I also hope that already this summer we can have more high-quality meetings with our international colleagues again – IRL at conferences and through physical visits to our universities.

But the last two years’ restrictions on our mobility have also been harmful. I suspect creativity has suffered in many cases because it is difficult to bring about fruitful collaborations in digital interactions, which may be reflected in fewer new research grants and publications. Many have put a lot of effort into dealing with the acute situation in, for example, teaching, and less urgent activities, such as article writing, have sometimes had to be postponed.

Before we summarize the pandemic, we must remember that some effects still haven’t become visible. In the same way, that spring surely will meet another setback before it overcomes winter, the pandemic’s consequences will linger and continue to create some problems. Based on the inventories we made early on regarding the pandemic’s impact on postgraduate education, it is clear that some doctoral students will suffer from delays as it has been difficult to carry out experiments and other empirical studies. In the coming years, these effects will become significantly more visible. I hope that the doctoral students and supervisors concerned do what they can to avoid such delays, but in cases where they cannot be avoided, we need to do what we can together to facilitate the completion of the studies.

/Mats Magnusson, Director of Third-Cycle Education at the ITM School