Skip to content

“It is difficult but important to talk about colleagues’ stories”

In English further down.

”Det är svårt men viktigt att prata om kollegors berättelser

Den 12-13/1 hade ITM-skolan sitt årliga ledarinternat. I stort sett samtliga ITM-chefer deltog. En stor del av tiden, en halv dag, ägnades åt JML-frågor och åt en stor undersökning om genusbaserad utsatthet. Åsa-Karin Engstrand, lektor på INDEK och en av medarbetarna på KTH Equality Office, presenterade studien och ledde två workshops.

Enkätstudie om: Genusbaserad utsatthet och sexuella trakasserier i svensk högskolesektor

På den första workshopen diskuterade vi i mindre grupper vilka erfarenheter vi har haft, och har, av genusbaserad utsatthet. Allt från diskriminering till direkta trakasserier. Det är inte helt enkelt att prata om dessa saker, att höra och diskutera kollegors berättelser och erfarenheter – men det är viktigt.

Övningen var en slags kick-off för årets aktiviteter inom JML-området. Vi gör två utbildningssatsningar under våren, två kurser i förändringsledning för ITM:s chefer. Den ena kursen ges för ITM:s prefekter, och den andra för 14 av ITM:s enhetschefer, från samtliga institutioner och från verksamhetsstödet. De kommer att få lära sig hur man leder förändring med fokus på kultur, normer och bemötande. ITM:s chefer kommer att kännetecknas av mod, förmåga att leda förändring, ställningstagande och respekt för sina medarbetare.

I diskussionerna på workshoparna får man aha-upplevelser, insikter, tankar om att även det egna beteendet behöver utvecklas och förändras. I diskussioner med kollegor får man hjälp att hantera frågorna tillsammans.

Med detta sagt så ser jag mycket fram emot denna vår. 

/Martin Edin Grimheden, JMLA på ITM-skolan

 

“It is difficult but important to talk about colleagues’ stories”

ITM school’s annual off-site leadership conference took place January 12-13. Almost all ITM managers participated. A large part of the time, half a day, was devoted to JML issues and to a large survey on gender-based vulnerability. Åsa-Karin Engstrand, lecturer at Indek and one of the employees at the KTH Equality Office, presented the study and led two workshops.

Enkätstudie om: Genusbaserad utsatthet och sexuella trakasserier i svensk högskolesektor (Swe)

At the first workshop, we shared and discussed in small groups what experiences we have had, and have, of gender-based vulnerability. Everything from discrimination to outright harassmentss. It is not easy to talk about these things, to hear and discuss the stories and experiences of colleagues – but it is important. The exercise was a kind of kick-off for this year’s activities in the JML area. We are doing two training initiatives in the spring, two courses in change management for ITM’s managers. One course is given for the department heads, and the other for 14 of ITM’s unit managers, from all departments as well as the university administration (before: support services). They will learn how to lead change with a focus on culture, norms and equal treatment. ITM’s managers will be characterized by courage, ability to lead change and respect for their employees.

During the workshops, insights strike you, like the one that my own behavior patterns need to develop and change. In discussions with colleagues, you get help to handle the issues together. Having said that, I am very much looking forward to this spring.

/Martin Edin Grimheden, JMLA at the ITM School

Time for Future Education

In English further down.

Dags för framtidens utbildning

Nytt år nya utmaningar. Mycket händer på KTH och en av de viktigaste förändringarna är att vår nya rektor har tillträtt. Han är aktiv både på Facebook och med en blogg på KTH:s hemsida, och jag ser fram emot att få läsa hans tankar kring KTH:s utbildning i samma anda som de första inläggen.

Som ni säkert vet fattade vår förra rektor under 2022 beslut om principer för KTH:s Framtida Utbildning. Principer som ska ”prägla arbetet med att utveckla KTH:s utbildningar så att de är fortsatt högrelevanta och attraktiva i den ökade konkurrensen mellan nationella och internationella lärosäten samt nya utbildningsaktörer.” ​ En utgångspunkt för arbetet med dessa principer är den betydelse som våra utbildningar har för en transformation mot ett hållbart samhälle. ​

Utbildningsnämnden har under hösten 2022 skapat en visualisering av principerna som ser ut på följande sätt:

Utvecklingsarbetet och implementeringen av framtidens utbildning ska pågå i ett förändringsprogram fram till 2027. Programmets utvecklingsarbete samordnas av en programledning: en programledare (Joakim Lilliesköld) och två biträdande programledare, jag och SCI-skolans GA Gunnar Tibert. Programledarnas arbetsuppgifter är i huvudsak att:

  • Leda programmet Framtidens utbildning
  • Organisera samarbete mellan olika arbetsgrupper
  • Underlätta erfarenhetsutbyte, lärande och värdeskapande aktiviteter
  • Föreslå och förankra förslag på pilotprojekt och skolgemensamma satsningar
  • Följa upp pilotprojekt och satsningar
  • Identifiera förändringsbehov i KTH:s styrdokument
  • Kommunicera programmet och vad som händer internt och externt.

På Storträffen i november 2022 fick vi alla möjlighet att både diskutera Framtidens utbildning i sin helhet samt olika principer och detaljer i mindre grupper. Jag hoppas så många som möjligt av ITM:s medarbetare hade möjlighet att delta, men om någon missade möjligheten finns det dokumentation i form av både videos och skriftligt underlag tillgängliga här.

Avslutningsvis så vill jag påminna er alla om att den femte konferensen för KTH Scholarship of Teaching and Learning hålls den 7 mars på KTH i samarbete med Stockholm Universitet och Karolinska Institutet (Stockholm Trio). Fokus är Framtidens lärande, läs mer om det här.

/Anna Jerbrant, vice skolchef och grundutbildningsansvarig på ITM-skolan

Time for Future Education

New year, new challenges. A lot is going on at KTH, and one of the most significant changes is that our new president is in place. He is active both on Facebook and with a blog on KTH’s website. I look forward to reading his thoughts on KTH’s education in the same spirit as the first posts.

As you probably know, our previous president has decided about the principles for KTH’s Future Education. These principles will “characterize the work aimed to develop KTH’s education programs so that they remain highly relevant and attractive in the increased competition between national and international universities as well as new players for education.

The principles can be visualized as follows:

A starting point for the work is our education’s importance for a transformation towards a sustainable society.

The development and implementation of Future Education will take place within a program until 2027. The program’s development work is coordinated by a program management: a program manager (Joakim Lilliesköld) and two assistant program managers, myself, and the SCI school’s GA Gunnar Tibert. Their tasks are to:

  • Lead the Future Education program
  • Organize collaboration between different working groups
  • Facilitate the exchange of experience, learning, and value-creating activities
  • Propose and anchor proposals for pilot projects and school-wide initiatives
  • Follow up on pilot projects and investments
  • Identify the need for change in KTH’s steering documents
  • Communicate the program and what is happening internally and externally.

I hope many of ITM’s employees took the opportunity to participate in the Storträff in November when we all had the chance to discuss Future Education in general and various principles and details in smaller groups. But if anyone missed the opportunity, you can find documentation – both videos and written documentation – available here.

I would also like to remind you that the fifth conference for the KTH Scholarship of Teaching and Learning will be held on March 7 at KTH in collaboration with Stockholm University and Karolinska Institutet (Stockholm Trio). The focus is the learning of the future; read more about it here.

/Anna Jerbrant, Deputy Head of School & Director of First and Second Cycle Education

Skyrocketing housing costs at KTH

In English further down.

Skyhöga hyreskostnader på KTH

Kära kollegor, välkomna tillbaka till jobbet! Jag hoppas att ni alla har haft en bra ledighet med familj och vänner!

När vi går in i det nya året står vi inför det faktum att Akademiska Hus som KTH hyr kontor och laboratorier av, har aviserat skyhöga kostnader, främst orsakade av inflationen. Dessutom vet ni ju alla elen för närvarande är mycket dyr. Vi måste därför få kontroll över kostnaderna samtidigt som alla medarbetare naturligtvis ska ha en ändamålsenlig arbetsmiljö.

Som tur är har vi på ITM redan börjat vidta åtgärder. I juni 2022 flyttade ITM-ledningen och kommunikationsgruppen till Sing-Sing för att dela lokaler med HR-teamet, och drog samtidigt ned på kontorsytorna. Under hösten har även ITM:s övriga administration under ledning av Christina Carlsson flyttat för att minska lokalytan genom att fler delar kontor. Detta har främst varit möjligt på grund av den nya arbetssituationen, där man kan få en överenskommelse om att arbeta hemifrån en del av veckan om arbetsuppgifterna tillåter en sådan lösning. Utöver detta har varje prefekt under hösten inlett diskussioner om hur de kan minska sina boendekostnader, ett arbete som samordnas av Björn Laumert.

Här måste jag nämna ett viktigt beslutet – och ett gott exempel – som tagits av ledningen vid Institutionen för lärande (LES) under ledning av Arnold Pears. Strax före nyår tog de beslutet att framöver flytta hela institutionen till Brinellvägen 66. Detta är en viktig pusselbit som både hjälper ITM och KTH. IPU och EGI behöver inte alla sina nuvarande utrymmen. På sikt kommer KTH att kunna sluta hyra hela hus för att inom några år minska de totala hyreskostnaderna på KTH. Förutom de ekonomiska fördelarna med flytten av LES måste det betonas att institutionen för första gången kommer att ha all verksamhet utom Vetenskapens Hus på samma plats. Detta kommer givetvis att förbättra samarbetet inom institutionen men även med närliggande institutioner.
I alla dessa våra flyttprojekt involverar vi både personal och skyddsombud för att säkerställa att arbetsmiljön blir optimal.

För min egen del började jag det nya året den 2 januari med att direkt dyka ner i det som rör min undervisning, genom att betygsätta tentor och planera för de kurser som ska ges både våren och hösten 2023. Det kändes faktiskt riktigt härligt att få ordning tidigt, så att det är lättare att planera mitt administrativa arbete för det kommande årret. Jag hade även ett möte med en av mina gamla industridoktorander för att planera för hans disputation i mars. Jag är så glad över att ha fått chansen att vara en del av hans långa resa (och naturligtvis alla mina andra studenters resor) för få sin examen. Det ger mig verkligen en energikick att se dem lyckas!

Jag vill också nämna att vi anordnar ett ledarskapsevent denna vecka där vi bjuder in alla enhetschefer, prefekter och administrativa chefer. Vi kommer givetvis att diskutera hur vi ska hantera hyreskostnaderna. Dessutom kommer vi att diskutera utfallet av en ny rapport om genusbaserad utsatthet (*deltagarnas hemläxa inför evenemanget) under ledning av Åsa-Karin Engstrand från INDEK.

Slutligen, kom ihåg att ett nytt år inte bara innebär nya utmaningar utan också nya möjligheter!

/Pär Jönsson, skolchef ITM

*Genusbaserad utsatthet och sexuella trakasserier i svensk högskolesektor

Skyrocketing housing costs at KTH

Dear colleagues,

Welcome back to work! I hope that you all had a great holiday with family and friends!

As we enter the new year it is a fact that Akademiska Hus, from who KTH rents offices and laboratories, have announced skyrocketing costs mainly caused by the inflation. Besides this fact, all of you know that the costs for electricity currently are very high. Thus, our organization needs to take actions to get a control of the costs while at the same time make sure that our personnel has an appropriate working environment.

Luckily, we have started to take actions. Already in June 2022, the ITM management and the communication group relocated to the sixth floor in Sing-Sing and moved in with the HR group while we at the same time cut office spaces. During the fall, the ITM administration under the leadership of Christina Carlsson has also relocated to decrease the office area by having personnel sharing offices. This has mainly been possible due to the new working situation, where you can get an agreement to work from home part of the week if the working tasks allows for such a solution. Besides this, each department head has during the fall initiated discussions how they can decrease their housing costs coordinated by Björn Laumert.

Here, I must mention the very important decision and good example made by the management at the Department of Learning led by Arnold Pears. Just before the new year they decided that they will initiate a project to move to Brinellvägen 66. This represents a very important piece of a puzzle that helps ITM as well as helps KTH. The IPU and EGI departments do not need all their current spaces. Then, in the long run KTH will be able to stop renting whole houses in order to decrease the total housing costs at KTH within a few years. Besides the economic benefits of the move of LES, it must be stressed that the department will, for the first time, have all activities except for “Vetenskapens Hus” at the same location. This will, of course, improve collaborations within the department but also with the nearby located departments.

I will stress that in all these relocation projects we have and we will involve both personnel as well as the safety health representatives in order to make sure that the working environment will be optimum.

In my case, I started the new year on January 2 by directly diving into teaching by grading exams and planning for courses to be given in both the spring and the fall of 2023. It actually felt really great to get organized early, so that it is possible to better plan my administrative work for 2023. I also had a meeting with one of my old industrial students to plan for his defense in March. I am so happy to have had the chance to be part of his long journey (and of course all my other students’ journeys) to study to become a PhD. It really gives me a new boost of energy to see them succeed!

I also want to mention that we organize a leadership event this week where we invite all unit leaders, department heads and administrative heads. We will, of course, discuss how to deal with the costs for offices and laboratories. In addition, we will discuss the outcome of a new report on gender-based vulnerability (*participants home work to read before the event) under the guidance from Åsa-Karin Engstrand from INDEK.

Finally, remember that a new year not only means new challenges but also new opportunities!

/Pär Jönsson, Head of the ITM School

* Survey study: Genusbaserad utsatthet och sexuella trakasserier i svensk högskolesektor

Let’s celebrate, and then change the trend

In English further down.

Först firar vi, men sen ska vi vända trenden

För drygt två veckor sedan tog 49 nya ITM-doktorer emot sina diplom vid KTH:s årliga promoveringshögtid. Efter pandemins restriktioner var det den första fullskaliga promoveringen. Det är glädjande att så många doktorer tog möjligheten att fira sina avslutade forskarstudier med närstående och handledare. Jag hoppas att alla som deltog i festligheterna fick en bekräftelse på hur viktig forskarutbildningen rent generellt är för ett universitet som KTH. En väldigt stor del av den forskning som görs på KTH utförs av våra forskarstuderande och en väl fungerande forskarutbildning är en nyckel till såväl många och bra publikationer som produktiva samarbeten med industrin. Därmed också av största vikt för exempelvis vår ranking.

Även om vi naturligtvis ska fira finns det också viss grund för oro framåt. Trots att så många doktorer examinerats de senaste åren kan vi konstatera att prestationsmedlen för utexaminerade doktorer och licentiater till ITM sjunkit betydligt, och det kan bli värre framöver. En förklaring är att vissa andra delar av KTH har ökat antalet examinerade doktorer och därför får en större andel av de totala medlen. Vid en första snabb analys på ITM ser vi att antalet nyantagna forskarstuderande visar en nedåtgående trend samtidigt som genomloppstiden ser ut att öka. Det krävs sannolikt en noggrannare analys för att verkligen se vad som ligger bakom denna förändring, och jag hoppas givetvis vi ska hitta ett bra sätt att vända utvecklingen.

Jag vill också ta tillfället i akt att påminna om nästa handledarkollegium den 16/12. På agendan då står bland annat författarskap och krav/normer avseende publikationer i sammanläggningsavhandlingar. Jag vet att julledigheten är bara ett par veckor bort och att den här perioden för många är en av de mest intensiva under hela året, men jag hoppas att du trots det kan hitta tid i kalendern för att delta på mötet. Många har redan anmält sig, men vi ser gärna ännu fler deltagare.

/Mats Magnusson, Forskarutbildningsansvarig på ITM-skolan

Let’s celebrate and then change the trend

Just over two weeks ago, 49 new ITM doctors received their diplomas at KTH’s annual doctoral award ceremony. It was the first full-scale ceremony after the pandemic’s restrictions. It is gratifying that so many doctors took the opportunity to celebrate their completed research studies with relatives and supervisors. I hope that everyone who took part in the festivities got a confirmation of how important third-cycle studies are for a university like KTH. A very large part of the research carried out at KTH is carried out by our third-cycle education students and is key to many and good publications as well as productive collaborations with industry. Thus, also crucial for, for example, our ranking.

Naturally, we must celebrate, but there is also reason for concern going forward. Despite the fact that so many doctors have been examined in recent years, we can state that the performance-based funding for graduated doctors and licentiates at ITM have dropped significantly, and it may get worse in the future. One explanation is that other parts of KTH have increased the number of doctoral graduates and therefore receive a larger share of the total funds. A quick analysis of ITM shows that the number of newly admitted PhD students have a downward trend, while the throughput time appears to increase. A more careful analysis is probably required to see what is behind this change, and I of course hope we will find a good way to turn the trend.

I would also like to take this opportunity to remind you of the next supevisor meeting on Dec 16. On the agenda are, among other things, authorship and requirements/norms regarding publications in compilation theses. I know that the Christmas holidays are only a couple of weeks away and this period is one of the most intense of the whole year for many of us, but I hope that you can still find time to attend the meeting. Many have already registered, but we would like to see even more participants.

/Mats Magnusson, Director of Third-Cycle Education at ITM

Faculty recruiting – yes, it takes time

In English further down.

Fakultetsrekrytering – japp, det tar tid

Så här två månader in i min nya roll börjar jag får grepp om huvudaspekterna av den viktiga uppgiften att förnya fakulteten. Så här ser rutinerna ut: En gång i veckan träffar jag vårt administrativa team för att diskutera de olika rekryteringarna och docentansökningarna. Varannan vecka ger jag ITM:s ledning och chefer en statusuppdatering och tar in synpunkter på vissa frågor, till exempel översynen av KTH:s anställningsordning. Jag har även träffat *FFA-kollegor tillsammans med dekanus och prodekanus på KTH. Genom alla nya personliga möten har jag lärt känna ITM-fakulteten lite bättre – kanske den mest intressanta delen av jobbet!

Den här veckan skulle jag vilja lyfta fram de senaste ITM-rekryteringarna grundade i de två senaste årens verksamhetsplaner och som därigenom finansierats med centrala medel. Tre av fyra planerade rekryteringar för 2021 är i hamn och dessa personer är nu ombord:

INDEK: Philip Kappen (lektor i industriell ekonomi)

Lärande: Stefan Stenbom (lektor i digitalt lärande)

Energiteknik: Farzin Golzar (biträdande lektor i energiteknik)

Välkommen Philip, Stefan och Farzin!

Institutionen för Produktionsutveckling (IPU) håller på att rekrytera en biträdande professor i datadriven produktionslogistik som vi hoppas kunna välkomna i början av 2023. För 2022 planerar institutionerna för materialvetenskap, produktionsutveckling och maskinkonstruktion att rekrytera biträdande professorer inom sina strategiska områden.

Ta en titt på datumen ovan så ser du att rekryteringar tar tid. Först ska institutionen i samråd med mig och skolchef Pär Jönssson ta fram en motivering till rekryteringen som ska vara i enlighet med fakultetens årliga planer. När KTH:s Anställningsnämnd har godkänt tjänsten kan den utlysas. Kandidater skickar in ansökningar och två externa experter granskar CV:n och väljer ut de bästa kandidaterna. Intervjuerna genomförs av en rekryteringsnämnd och deras rekommendationer vidarebefordras till KTH:s anställningsnämnd. Därefter kan skolchefen eller rektorn ta beslut.

Hela processen som beskrivs här tar 10-12 månader, med noggranna uppföljningar av administratörer och andra inblandade. Så, lite tålamod är på sin plats, och förhoppningsvis leder den långa processen till att vi kan attrahera de bästa talangerna som kan både stärka KTH:s varumärke och göra avtryck på omvärlden.

*FFA står för Fakultetsförnyelseansvarig och det finns en på varje skola på KTH.

/Andrew Martin, ansvarig för fakultetsförnyelse (FFA) på ITM-skolan

Faculty recruiting – yes, it takes time

Just about two months into the new position and I feel that I am getting a handle on the main aspects of the critical task of faculty renewal. This is what my routines look like: Once a week I meet with our administrative team to discuss the various recruitments including docentship applications. Every second week I inform ITM leadership and managers of the overall status and ask for input on certain issues, for instance the review of KTH’s appointment procedures (anställningsordning). I have also met with **FFA colleagues along with KTH’s dean and the vice dean of faculty. Through various personal interactions I have gotten to know ITM faculty a little better – possibly the most interesting part of the job!

This week I would like to highlight recent ITM recruitments supported with central funds through the workplans from the last two years. Three of four recruitments for 2021 have been completed with the following faculty now on board:

INDEK: Philip Kappen (Associate Professor in Industrial Economics)

Learning: Stefan Stenbom (Associate Professor in Digital Learning)

Energy Technology: Farzin Golzar (Assistant Professor in Energy Technology

Welcome Philip, Stefan, and Farzin!

The department of Production Engineering (IPU) is in the process of recruiting an Assistant Professor in Data-driven Production Logistics, and we hope to welcome our new faculty member in early 2023. For 2022 MSE, IPU, and MMK plan to recruit assistant professors in strategic fields within each department’s specialization.

Looking at the dates above you can see that faculty recruitments take time. First the department in consultation with the Head of School (Pär Jönsson) and me draft a motivation for recruitment, in accordance with annual faculty plans. The position is announced upon approval from the KTH Employment Committee. Candidates apply and two external experts review the CV’s and select the top candidates. Interviews are conducted by a recruitment board, and recommendations are forwarded to the KTH Employment Committee for subsequent decision by the Head of School or president.

The entire process outlined here takes 10-12 months, with vigilant follow-ups by administrators and others involved. So, some patience is in order, and hopefully the process leads to attracting the best talent for enhancing KTH’s reputation and outreach.

**FFA stands for Head of Faculty Renewal, and there is one FFA at each school at KTH. 

/Andrew Martin, Head of Faculty Renewal (FFA) at the ITM School