Skip to content

Cash and “carry” (out new examination methods)

The winning team, Ludvig Fraenkel and Erik Dahlkvist.

In English further down.

Kära kollegor,
Vi har precis avslutat merparten av löneförhandlingarna på KTH. Vi har bett varje chef att notera att alla blivit erbjudna ett lönesamtal. Om du av någon anledning inte har blivit erbjuden ett sådant, vänligen kontakta HR eller mig. Förberedelserna inför årets samtal är ett bra tillfälle att reflektera över sin egen insats under det gångna året, men vid det här laget har ni alla diskuterat era prestationer med er chef. Denna vecka kommer jag att träffa HR för att se över resultaten från cheferna. KTH har som mål att betala ut de nya lönerna den 23 december.

Rektor bad oss förra året att göra en kort Reformagenda som skulle fokusera på varje skolas behov under det kommande året. Detta skilde sig från den längre utvecklingsplan som vi har gjort tidigare. Som ni redan vet var vi på ITM nödgade att fokusera på att få en balanserad ekonomi under 2024. Här har Christina Carlsson och Mats Magnusson gjort ett mycket bra jobb tillsammans med våra verksamhetscontrollers och chefer på respektive institution för att både fokusera på att öka intäkterna, men också minska kostnaderna. Forskarna har jobbat hårt på att få in nya anslag och resultatet har varit mycket bra på alla avdelningar, men framförallt Materialvetenskap och Energiteknik har varit framgångsrika med att erhålla nya anslag. Alla institutioner har också jobbat för att öka utbildningsintäkterna. Till exempel har institutionen för Lärande varit framgångsrik med att öka antalet studenter som läser så kallade livslångt-lärandekurser. Vi har också sänkt kostnaderna för kontor och laboratorier samt minskat konsultanvändningen.

För 2025 planerar vi att fortsätta arbetet med att få kontroll över ekonomin för att nå en balanserad ekonomi för de flesta institutioner 2025, och där alla är med på tåget 2026. Vi behöver dock även arbeta med planer för ITM:s framtida utbildningar. Under 2024 har vi under ledning av Frauke Urban inlett ett arbete med att samla in information om alla våra utbildningar för att få en övergripande förståelse för antalet kurser, typ av kurser etc. Nu är det dags att arbeta fram en plan för hur vår utbildning kan uppdateras för att möta framtida utmaningar i samhället. Detta kommer att röra alla er som är involverade i undervisningen.

På tal om undervisning måste jag dela med mig av ett intressant experiment som jag och mina kollegor Yu-Chiao Lu och Jesse White nyligen testade i en klass bestående av studenter från 3:e året på Material Design-programmet och de internationella studenterna i 1:a året på masterprogrammet på Materialvetenskap. En så kallad “flipped-location-examination” genomfördes på Kanthals produktionsanläggning i Hallstahammar (industriell värmeteknik). Studenterna hade fått i uppgift att föreslå framtida idéer för att förverkliga elektrifiering i olika metallproduktionsprocesser för att förbättra både hållbarhet och möjliggöra en mer cirkulär ekonomi. De gjorde posters och pitchade sina idéer i 3-5 minuter för tjugo Kanthal R&D-experter och fyra KTH-lärare, som roterade runt i rummet för att ställa frågor. Alla posters bedömdes och en vinnare utsågs (se foto). Studenterna, lärarna och Kanthals personal var alla nöjda med konceptet, så vi kommer säkert att använda det igen!

Se mer i ett LinkedIn-inlägg (eng)

/Pär Jönsson, skolchef för ITM-skolan

Cash and “carry” (out new examination methods)

Dear colleagues,

We have just finished the majority of the salary negotiations at KTH. We have asked each manager to note if a person have been offered a salary negotiation talk. If you for some reason have not been offered one, please contact HR or me. The preparation of this yearly talk is a good time to make a self-reflection on your performance during the last year. By now, all of you have discussed the performance with your manager. Thus, this week I will meet with HR to look at the results from the Division Heads and Department Heads. KTH aims at finish the process so that the new salaries are paid on December 23.

The President asked us last year to make a short Development Plan (reformagenda) that should focus on each School’s need the coming year. This was different from the longer yearly Development Plan that we had made in the past. As you are aware of, we found it necessary to focus on obtaining a balanced economy during 2024. Here, Christina Carlsson and Mats Magnusson have done a very good job together with the operations controllers (VHC) and managers at each department to both focus on increasing incomes but also decreasing costs. Researchers at departments have been working hard to hand in proposals. The result has been very good since all departments, but especially the materials department and the energy department, have been successful in obtaining new grants. All departments have also worked hard to increase educational incomes. For example, the Department of Learning have been successful in increasing the number of students taking so-called “life-long-learning” courses. We have also decreased costs by lowering the costs for offices and laboratories as well as by decreasing the use of consultant.

For 2025 we plan to continue the work on getting a control of the economy to reach a balanced economy for most departments in 2025, but for sure in 2026. However, we also need to work on plans for the future educations to be offered by ITM. During 2024 we have initiated a work on gathering information on the education we offer under the lead of Frauke Urban, so that we get an overall understanding regarding the number of courses, type of courses, etc. we offer. Now it is time to work on a plan for how our education can be updated to meet future challenges in society. This will involve all of you involved in teaching.

Talking about teaching, I need to share an interesting experiment me and my colleagues Yu-Chiao Lu and Jesse White just tested in a mixed class consisting of students from the 3rd year Material Design programme and the international students in the 1st year master programme at the department of Materials Science and Engineering. A so-called “flipped–location” examination was carried out at the production site of Kanthal in Hallstahammar (industrial heating technology). The students had been given the task to suggest future ideas of realizing electrification in various metal production processes in order to improve both sustainability and to enable a more circular economy.  They made posters and pitched their ideas for 3-5 minutes for 20 Kanthal R&D experts and four KTH teachers, that rotated around the room to ask questions. All posters were graded and a winner was selected (see photo). The students, teachers and the Kanthal personnel were all pleased with this concept of examining the learning goal, so we will for sure use it again!

See more about this event on LinkedIn

/Pär Jönsson, Head of the ITM School

More students at ITM and success for TINTE

In English further down.

Fler studenter på ITM och succé för TINTE

Välkomna till ett nytt studieår! KTH campus är fyllt med liv igen nu när KTH-studenter och personal är tillbaka på campus. Våra nya studenter har haft sina mottagningsveckor och undervisningen har börjat. Denna termin välkomnar ITM-skolorna fler nya studenter än tidigare. För de 5-åriga civilingenjörsprogrammen (CING) och de 3-åriga högskoleingenjörsprogrammen (HING) tar ITM-skolan emot nästan 1,110 nya studenter. Det är en ökning med drygt 17 % jämfört med höstterminen 2023 (data från den 26 augusti 2024). Antagningsstatistiken för masterprogrammen offentliggörs inom de närmaste dagarna. När all data är inne kan du hitta den på intranätet här.

Cirka 110 studenter har börjat det första året på Högskoleingenjörsprogrammet i industriell teknik (TINTE). Det är en stor framgång för det nya programmet som är ett samarbete mellan olika institutioner vid ITM. Programmet ska kombinera teori med praktisk träning, arbeta nära industrin och innefattar utbildning relaterad till digitalisering och gröna omställningar.

Nyhetsartikel om det nya programmet från i fjol

De ökade studentantagningarna är positiva för ITM-skolans ekonomi, men samtidigt innebär det också utmaningar när det gäller personalresurser och tillgång till undervisningslokaler på campus. ITM-skolan påverkas av campusflytten från Södertälje till campus Valhallavägen. En arbetsgrupp undersöker lärmiljöer i samband med campusflytten och deras rapport föreslår bland annat:

  • Gör befintliga lokaler flexibla för att möjliggöra olika former av interaktion
  • Se till att en student kan komma till campus närhelst på dagen och hitta en studieplats
  • Balansera antalet studieplatser med undervisningslokaler
  • Ge studenterna tillgång till experimentella lärmiljöer (t.ex. labb eller maker spaces, både fysiska och digitala)
  • Öka möjligheten för lärare att boka lokaler efter undervisningens form.

/Frauke Urban, Grundutbildningsansvarig på ITM-skolan

 

More students at ITM and success for TINTE

Welcome to a new academic year! The KTH campus is filled with life again as KTH students and staff are back on campus. Our new students had their welcome weeks and teaching has started. This term the ITM schools welcomes more new students than in previous years. For the 5-year MSc engineering programs and the 3-year BSc engineering programs we are welcoming nearly 1,110 new students to the ITM school this year. This is an increase of more than 17% new students compared to the autumn term 2023 (data from August 26, 2024). The admission figures for Master programs will be released in the coming days. Once all data will be available, it can be found on the intranet here.

It is the first year for the BSc Program in Industrial Engineering (TINTE) and about 110 students have started. This is a great success for the new program which is a collaboration between various departments at ITM. The program has the guiding principle to combine theory with practical training. It is working closely with industry and incorporates education related to digitalization and green transitions.

News article from 2023 about the new programme

 

The increased student numbers are positive for the ITM school’s economy, at the same time this also poses challenges regarding staffing capacity and availability of teaching rooms on campus. ITM school is being affected by the campus move from Södertälje to campus Valhallavägen. An extra group was formed to investigate the study environment for the campus move. Their report suggests the following:

  • To make existing facilities flexible to accommodate different types of teaching activities
  • To ensure that students can come to the campus at any time of the day and find a place to study
  • To balance the number of study places and teaching rooms
  • To give all students access to experimental learning environments, which can be labs or maker spaces (either physical or digital)
  • To increase the possibility for teachers to book premises according to teaching design.

/Frauke Urban, Director of First and Second Cycle Education at the ITM School

Reaching the end of my thread

In English further down

Min röda tråds slut…

Nu har jag efter mycket grubblande äntligen fattat mitt beslut. Efter 36 år på KTH ska jag aldrig mer gå uppför Osquars Backe för ännu en dag inom verksamhetsstödet. Beslutet blev lite lättare i och med att verksamhetsstödet skulle omorganiseras. Jag har haft förtroendet att tillsammans med mina medarbetare bygga verksamhetsstödet inom ITM-skolan. Vi har varit många som sett till att det finns en röd tråd i det vi gör genom åren. Skolchefer har kommit och gått, men den röda tråden har alltid funnits där; viljan från verksamhetsstödet att stötta nya skolchefer, prefekter, GA, studenter etc. Det är just det som har varit och är vår uppgift: att se till att den röda tråden inte bryts.

KTH har förändrats genom åren, som sig bör, men kanske framförallt inom verksamhetsstödet. När jag började 1988 på Institutionen för industriell ekonomi och organisation attesterades fakturorna på institutionen, men redovisningen sköttes centralt. Tentaresultaten skickades ner för att registreras centralt, ett fåtal gemensamma datorer fanns, men ingen e-mail. När faxen introducerades log vi i mjugg och tänkte ”vilken nymodighet, det kommer inte att funka” (och där hade vi ju mer eller mindre rätt), men inte kunde vi ana den digitala utveckling som sattes igång.

Då fanns egentligen bara det nära stödet inom institutionen, att ge stöd till institutionens lärare kopplat till undervisningen samt ledningsstöd. När jag nu tänker tillbaka slår det mig att det är dit vi är på väg igen, i och med den senaste omdaningen av verksamhetsstödet.

Jag kommer så väl ihåg att vi lite sarkastiskt pratade om ”Kloka Huset”, redan då fanns ”vi och dom”. Detta har inte förändrats genom åren, trots olika typer av omorganiseringar. Här behövs nog en rejäl satsning för att få till en kulturförändring, men det är ett hårt arbete som inte kommer gratis.

Vi pratar ibland om den lite hårda ton som finns mellan kärn- och stödverksamheten. Och visst har det hänt att tonen varit skarp, men jag har aldrig känt mig förminskad eller mötts av disrespekt. Kan det vara så att tonen överlag i samhället har hårdnat och KTH är en del av detta? Vi måste påminna oss om att vara varsamma med hur vi bemöter varandra.

Den 1 oktober lämnar jag över mitt arbete som kanslichef till Jenni Hollbrink som blir tillförordnad kanslichef. Jag kommer att hålla mig backstage och se till att vi får en planerad överlämning fram till i vår, då jag tar ut min pension. Vi människor kommer och går, det får gunga till lite på ytan men inte mer än så och det kommer det heller inte att göra, det finns en stabil grund inom skolkansliet och fantastiska medarbetare som kommer att se till att allt fungerar och att den röda tråden bibehålls.

För mig återstår att försöka klura ut vad jag ska engagera mig i som pensionär, ni som känner mig vet att jag har mycket energi och fantasi, jag kommer att behöva ha något nytt att fokusera på. Jag anar att min man är lite nervös för alla upptåg jag nu hinner med att planera.

Tack alla medarbetare och tack KTH för alla fina, lärorika, spännande år jag fått uppleva inom mitt yrkesliv!

/Christina Carlsson, Kanslichef ITM-skolan

 

Reaching the end of my thread

After much reflection, I have finally made my decision. After 36 years at KTH, I will no longer be walking up Osquar’s Backe to spend another day within the university administration. My decision was made somewhat easier by the planned reorganization of operational support. I have had the privilege of building ITM’s administrative support within the school alongside my colleagues. Many of us have worked to maintain a consistent thread in what we do over the years. Heads of School have come and gone, but the common thread has always remained: the university administration’s commitment to supporting new school heads, department heads, faculty, students, and others. That has always been our mission — to ensure that this common thread is never broken.

KTH has evolved over the years, as it should, but perhaps nowhere more so than within the university administration. When I started in 1988 at the Department of Industrial Engineering and Management, invoices were certified at the department level, but accounting was handled centrally. Exam results were sent down for central registration, and there were only a few shared computers — no email. When the fax machine was introduced, we smiled and thought, “What a novelty; it won’t last” (and we were more or less right). We could not have imagined the digital transformation that would soon follow.

Back then, administrative support was provided closely within each department, assisting faculty with teaching and management needs. Reflecting on it now, I realize this is where we are heading again with the latest changes to the university administration.

I remember that we spoke somewhat sarcastically about the “Wise House,” even back then, it was always “us and them.” This dynamic has not changed over the years, despite various reorganizations. It will likely take a major effort to bring about true cultural change, but that is hard work that does not come easily.

We sometimes talk about the somewhat strained relationship between the core and support organizations. And yes, there have been times when the tone has been harsh, but I have never felt belittled or disrespected. Perhaps the general tone in society has become harsher, and KTH is simply reflecting that change. It is important to remind ourselves to be mindful of how we treat one another.

Thank you all coworkers, and thank you KTH for all the great, educational, exciting years I have experienced in my professional life!

/Christina Carlsson, Head of ITM School’s Office

More books and longer vacation next year

In English further down.

Fler böcker och längre semester nästa år

Kära kollegor!

Välkomna tillbaka till KTH! Förra veckan hade vi vår sommarfest på ITM. Det var verkligen roligt att se att så många av er dök upp. Som väntat pratades det om vad vi gjorde under semestern. På detta tema satte våra kommunikatörer ihop några frågor som vi laddade upp på menti. Resultatet av era svar blev följande (resultatet av samtliga svar hittar ni i den bifogade filen):

Vis efter årets semester planerar jag att ändra följande inför nästa år:

  • Läsa fler böcker (11)
  • Ha en längre semester (10)
  • Lata mig mer (9)…

Vad var extra bra på din semester?

Vädret, vilan, de olympiska spelen, sömnen, kvalitetstid med familjen ….

Hur känns det att börja arbeta igen?

Jag är redo, nu kör vi! (19)

Kul att träffa kollegorna men jag önskar att semestern var längre (12)

Jag hittar inte min hjärna (7)

Det känns tufft! (1)

Vad är det bästa som händer i höst?

Nya utmaningar, öl-gong, höstlov, vintern, spännande forskning, fågelflyttarna…

Så här svarade ITM-skolans medarbetare från festen i augusti på frågan: Dessa lärdomar tar jag med mig till nästa semester.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hur min sommar har varit? Varm, med 48 C i Redding i Kalifornien som högsta temperatur. Men jag hade också några trevliga promenader i mer behagliga temperaturer i naturreservat i Kalifornien och öknen i Arizona. Väl hemma igen snickrade jag ihop en liten konstruktion inför nästa års växtsäsong.

Jag ser fram emot att träffa er på KTH igen i höst!

/Pär Jönsson, skolchef för ITM-skolan

California
Arizona

More books and longer vacation next year

Dear colleagues,

Welcome you back to KTH!

Last week we had our summer party. It was great to see that so many of you showed up and picked up conversations again. As expected, we all talked about what we did during the summer vacation. On that very theme, our communicators put together some questions that we uploaded on menti. The result from your answers was the following (You will find the result from all answers in the enclosed file):

Based on this year’s vacation, I plan to change the following for next year’s vacation:

  • Read more books (11)
  • have a longer vacation (10)
  • be more lazy (9)..

What made you especially satisfied from your vacation?

The weather, rest, Olympic games, sleep, quality time with the family ….

Have does it feel to start to work again?

  • I am ready, let’s dig into work! (19)
  • Fun to meet my colleagues but I wish the vacation was longer (12)
  • I cannot find my brain (7)
  • It feels tough! (1)

What is the best thing that will happen this fall?

New challenges, beer gong, fall vacation, winter is coming, exciting research, bird migration…

Here’s how ITM School staff from the August party responded to the question: These are the lessons I will take with me to the next holiday.

How my summer was? Well hot, with 48 C in Redding California as the highest temperatures. But I also had some nice walks at more comfortable temperatures in natural parks in California and the desert in Arizona. Back home I made a small construction to prepare for next year’s growing season.

I am looking forward to meet you at KTH again!

/Pär Jönsson, Head of the ITM School

Campus buzz, conferences and AI insights

In English further down.

Campusliv, konferenser och AI-insikter

Campus sprudlar av aktiviteter för alla nya studenter och inom kort är vi tillbaka i en vardag med undervisning och forskning. För egen del kändes årets sommarledighet ovanligt lång. Jag var inte ledig fler veckor än vanligt, men tror att känslan beror på att jag i år varit bättre på att faktiskt hålla mig borta från att läsa mejl och att inte försöka komma ikapp med väntande skrivande och artiklar som ska granskas. Jag hoppas att ni som upplevde att det var mycket att stå i under vårterminen har fått möjlighet att vila upp er och ladda batterierna. Vi har fortsatt mycket förändringsarbete att hugga tag i för att se till att få vår ekonomi i balans, både vad det gäller utbildning och forskning, och jag hoppas att vi under hösten också ska se tydliga tecken på att vi är på rätt väg.

I juni hade jag det stora nöjet att tillsammans med Mats Engwall stå som värd för en stor konferens, R&D Management, som i slutändan kunde räkna in över 700 deltagare. Tack vare utomordentliga insatser av involverade kollegor och studenter förflöt hela konferensen på ett glimrande sätt och vi har efter konferensen fått ta emot väldigt mycket positiv feedback. Ett speciellt tack ska riktas till INDEK-doktoranden Evelina Håden för hennes utomordentliga hantering av alla praktikaliteter under konferensens slutplanering och genomförande. Utan hennes hjälp hade jag och min namne på INDEK säkert behövt betydligt mer ledighet för att återhämta oss. Även om det innebär en betydande ansträngning att organisera stora konferenser hoppas jag att vi kommer att se fler sådana  på ITM-skolan framöver. Vi konstaterade att våra många internationella gäster verkligen uppskattade att besöka KTH och Stockholm, men det var också  glädjande att se kollegor från väldigt många svenska lärosäten. Vi har en fantastisk tillgång i vårt campus och jag hoppas fler tar möjligheten att visa upp vår miljö och sprida bilden av ett attraktivt universitet, speciellt som rektor nu också gjort det betydligt billigare att utnyttja våra lokaler för just konferenser.

För två veckor sedan hade jag tillsammans med en handfull kollegor förmånen att istället själv vara konferensdeltagare på Academy of Management  i Chicago, tillsammans med  ungefär 10 000 andra forskare från hela världen. Vanligtvis är den dominerande känslan när man är på denna konferens att man missar nästan allt. Det går ju bara att vara med på en bråkdel av alla intressanta sessioner och det är således oundvikligt att man missar en massa intressanta artiklar, workshops och paneldiskussioner. I år var dock det starkaste intrycket att allting genomsyrades av artificiell intelligens. Ungefär en tredjedel av konferensinnehållet berörde olika aspekter av hur AI påverkar hur vi leder och organiserar arbete, och då i synnerhet kunskapsarbete såsom forskning och utveckling. Möjligen är detta intresse för AI så stort just för att vår egen verksamhet kan komma att påverkas på ett genomgripande sätt av dessa nya teknologier. Det kan säkert vara så att alla förhoppningar (?) om AI-lösningar inte kommer att infrias och att utvecklingen kommer att ta lite längre tid än förväntat, men baserat på de exempel som kommer upp till ytan står vi inför en både spännande och utmanande framtid  i vår bransch. En tydlig lärdom från konferensen var att det inte verkar speciellt framgångsrikt att tvinga på AI på medarbetare utan nästan alla lyckade exempel byggde på personliga initiativ som successivt kunde utvecklas och spridas till andra. Jag hoppas att åtskilliga sådana experiment redan är på gång hos många på ITM, både inom utbildning och forskning, och att vi inom kort kan sprida lärdomar från dessa över institutioner och skolor.

/Mats Magnusson, andre vice skolchef på ITM

Campus buzz, conferences and AI insights

The campus is buzzing with activities for our new students, and soon we’ll be back in the daily routine of teaching and research. This year, my summer vacation felt unusually long. I didn’t take more time off than usual, but I think the feeling stems from the fact that I was better at truly disconnecting – staying away from emails and not trying to catch up on pending writing or article reviews. I hope those of you who found the spring semester particularly busy had the chance to rest and recharge. We still have significant work ahead to ensure our finances are balanced, both in education and research. I’m hopeful that this fall, we’ll start to see clear signs that we’re on the right track.

In June, I had the great pleasure of co-hosting the R&D Management conference with Mats Engwall, which ultimately attracted over 700 participants. Thanks to the outstanding efforts of our colleagues and students, the entire event ran smoothly, and we received a lot of positive feedback. A special thanks goes to Evelina Håden, a PhD student at INDEK, for her excellent management of all the practical details during the final planning and execution of the conference. Without her help, Mats and I would have certainly needed significantly more time off to recover. Although organizing large conferences is a major undertaking, I hope we’ll see more of them at the ITM School in the future. It was clear that our international guests thoroughly enjoyed visiting KTH and Stockholm, and it was equally gratifying to see so many colleagues from Swedish universities. Our campus is a fantastic asset, and I hope more people take the opportunity to showcase our environment and promote the image of an attractive university, especially now that president Anders has made it much more affordable to use our facilities for conferences.

Two weeks ago, I had the privilege of attending the Academy of Management conference in Chicago, along with a handful of colleagues and about 10,000 other researchers from around the world. Usually, the overwhelming feeling at this conference is that you’re missing out on almost everything. You can only attend a fraction of the fascinating sessions, inevitably missing out on many interesting papers, workshops, and panel discussions. However, this year, the most striking impression was how pervasive artificial intelligence was throughout the conference. About a third of the content touched on various aspects of how AI is transforming the way we manage and organize work, particularly knowledge work such as research and development. Perhaps the intense focus on AI is due to the profound impact these new technologies may have on our own activities. While not all the hopes for AI solutions may materialize as quickly as anticipated, the examples emerging suggest we are heading into an exciting and challenging future in our field.

A key takeaway from the conference was that imposing AI on employees doesn’t seem to be very effective. Instead, nearly all successful examples were driven by personal initiatives that gradually developed and spread. I hope many such experiments are already underway at ITM, both in education and research, and that we can soon share these insights across departments and schools.

/Mats Magnusson, Second Deputy Head of the ITM School