KTH Logo

Is the idea feasible? Ask the workshop!

In English further down.

Håller idén? Fråga verkstan!

Verkstan på Maskinteknik är innovationens hjärta och stöttar både forskning och utbildning. Här har det under åren jobbat personer som tjänar som en brygga mellan teori och praktik.

Under min egen studietid så hade jag en väldig respekt för de som då ansvarade för MMKs verkstad. Dessa personer skapade en verklighetsförankring till de studentprojekt vi jobbade med. De är det sista steget i en lång produktutvecklingskedja, den slutliga verifieringen på att idén håller. En av mina första intryck av verkstaden var när jag lämnade in ritningar till en slags växel som jag hade konstruerat i ett projekt. Den som då ansvarade för verkstan tog emot ritningen och sa ”hur tänkte du att vi skulle tillverka det här då? Borra fyrkantiga hål?”.

Förra veckan tackade vi av Tomas Ö som ansvarat för Maskintekniks verkstad de senaste tio åren men som nu går i pension efter totalt 48 år på KTH. Tomas har byggt riggar till forskningsexperiment och prototyper till studentprojekt.

Tomas pratar idag om att ersätta labbar med simuleringar, vi jobbar mer och mer med studier av fenomen och mindre av verifiering och validering. Det är inte alltid det är så viktigt längre att ta det sista steget från ritning till produkt, från idé och koncept till fysisk modell.

När Tomas nu går i pension tänker jag att det kanske är detta sista steg som är kärnan i att vara en teknisk högskola. Om vi inte klarar av att ta det sista steget i en produktutveckling, att verifiera en produkt, att ta fram en fysisk prototyp, att realisera en idé, då tycker jag inte att vi är värda att kalla oss en teknisk högskola. Kanske en teoretisk högskola. Skillnaden mellan dessa kan ligga i begreppet ingenjörskonst (tänk Vetenskap och Konst). Idag tänker också idag på den lärargärning som Tomas och hans företrädare har haft på KTH under dessa år – och alla andra studenter som liksom jag försökt borra fyrkantiga hål.

/Martin Edin Grimheden, prefekt vid Institutionen för maskinkonstruktion

Is the idea feasible? Ask the workshop!

The workshop at Machine Design is the heart of innovation and supports both research and education. Over the years, people who have worked here serve as a bridge between theory and practice. During my own time as a student, I had a lot of respect for those who were responsible for the workshop at Machine Design at the time. They made the student projects we worked on more real. These people serve as the last step in a long product development chain, the final verification that the idea holds. One of my first impressions of the workshop was when I submitted drawings for some kind of gear that I had designed in a project. The person who was responsible for the workshop received the drawing and said: “So, how do you expect us to do this? Drill square holes? ”.

Last week we celebrated Tomas Östberg’s last day at work. He’s been responsible for Machine Design’s workshop for the past ten years and is now retiring after a total of 48 years at KTH. Tomas has built rigs for research experiments and prototypes for student projects.

Nowadays Tomas talks about replacing labs with simulations, we work more and more with studies of phenomena and less of verification and validation. It is not always as important to take the leap from drawing to a product, from idea and concept to a physical model.

When Tomas now retires, I think that perhaps this is the last step that is the core of being a technical university. If we are not able to take the last step in a product development chain, to verify a product, to develop a physical prototype, to realize an idea, then I’m, not sure we are worth calling ourselves a technical university. Maybe a theoretical university. The difference between these may lie in the concept of engineering (think Science and Art). And today I also think of the teaching efforts done by Tomas and his colleagues have done at KTH during these years – and all the other students who like me tried to drill square holes.

/Martin Edin Grimheden, Head of the Department of Machine Design

Now we see the light in the tunnel

In English further down.

Nu ser vi ljuset i tunneln

Kära kollegor,

Nu är vi inne i årets vackraste årstid, om ni frågar mig. Efter en lång mörk vinter kan vi äntligen följa naturens omvandling från mörka färger till gröna och andra ljusa färger. (Till och med jag kan upp leva det, som är färgblind!). Just nu är fruktträd och särskilt körsbärsträd i full blom. Jag älskar dem och har sex av dem i min lilla trädgård. Deras ljusa blommor symboliserar att årets ljusaste årstid står för dörren, då vi nordbor vaknar och börjar blomstra igen. Solen ger oss energi att genomföra våra favoritaktiviteter på sommaren.

Men innan ni kan börja njuta av sommaren finns det förstås saker att göra. Om du inte redan har planerat din semester tillsammans med din närmaste chef, gör det så snart som möjligt. Det är viktigt för ledningen att se till att vi har en fungerande KTH även om de flesta av oss har semester. Till exempel måste administrativa processer som att betala ut löner etc. fungera även under semestern. Jag vill också nämna att rektor sagt att vi måste ta minst fyra veckors semester under sommaren. Vi hör många medarbetare som vill spara så mycket som möjligt av sina semestrar, så att de kan resa på hösten när det blir möjligt. KTH kan dock inte avvara så många människor på hösten när campus åter är full av aktivitet. Det är alltså vår plikt att ta större delen av semestern under sommaren när KTH-aktiviteterna är som minst.

Det finns också många andra saker som måste göras före sommarsemesterperioden. Lärarna håller för närvarande sina sista föreläsningar och har börjat förbereda examinationer. Sedan måste de betygsätta tentorna innan semestern kan börja. Här är naturligtvis samarbetet med administratörer som hjälper till att förbereda tentor, rapportera examensresultat etc. Vi ser även en trend att många licentiatseminarier och disputationer äger rum under terminens sista veckor. Jag har hört att så många som 30 (!) disputationer kommer att äga rum under vårterminen på ITM, men jag låter Mats fylla i med mer information om dessa doktorander och deras stöttande handledare i en framtida blogg.

Se nu till att du tar tillräckligt med ledig tid för att njuta av denna vackra vårsäsong eftersom den är kort men extremt vacker!

Pär Jönsson, Skolchef på ITM-skolan

Now we see the light in the tunnel

Dear colleagues,

From my point of view, we are experiencing the most beautiful season of the year. After a long dark winter, we can finally follow nature’s transformation from dark colours to green and other bright colours. (Even I can experience it, even though colour blind!). Currently, the fruit trees and especially the cherry trees are in full bloom. I love these trees, and I have six of them in my small garden. Their bright blooming represents the entrance to the brightest season of the year, where people like us that live up here in the “Northern part of the world” wake up and start to bloom again. The sun provides the energy for all of us to carry out our favorite summer activities.

Before all of you can start to enjoy the wonderful coming summer, there are, of course, a number of things to do. If you have not already planned your vacation together with your closest manager, please do as soon as possible. It is necessary for the management to make sure that we have a working KTH even though most of us will have vacation. For example, administrative issues such as paying out salaries, etc. need to function even during the vacation period. I also wish to mention that the President said that we need to take at least four weeks vacation during the summer period. We hear many people that wish to save as much as possible of their vacation, so that they can travel in the autumn when it becomes easier to travel. However, KTH cannot let so many people in the autumn when the campus will be full of activities. Thus, it is the duty of all of us to take the majority of the vacation during the summer when the KTH activities are the fewest.

There are also many other things that need to be done before the summer vacation period. The teachers are currently providing the last lectures and have started to prepare for examinations. Then, they need to grade the exams before the vacation can begin. Here, the collaboration with administrators that assist in setting up exams, reporting exam results, etc., is, of course, essential. It is also a trend that many Licentiate seminars and Doctoral defenses take place during the last weeks of the semester. I have heard that as many as 30 (!) Ph.D. defenses will occur during this spring semester, but I will let Mats fill in on more details regarding these accomplishments by the Ph.D. students and their supporting advisors in a future blog.

Make sure that you take enough spare time to enjoy this beautiful spring season because it is short but extremely beautiful!

/ Pär Jönsson, Head of the ITM School

 

Countdown to return to campus

In English further down.

Nedräkning till återgång till campus

Nu närmar det sig! Jag ska förhoppningsvis få komma tillbaka till min arbetsplats i höst och träffa mina kollegor ”live” igen. Som jag har väntat och saknat den gemenskap som jag har haft tillgång till under alla år utan att ifrågasätta. I min ålder har jag ju redan fått den första vaccinsprutan och första frågan jag fick var; vilken sort fick du? På något sätt har vi lyckats skapa oss en bild över vad som är bra och vad som är dåligt… livets lotteri!

KTH har nu tagit fram ett material angående återgången till arbetsplatsen: ”Inventering av faktorer som kan smidiggöra återgång till campusförlagt arbete”. Samtliga chefer har erhållit stödmaterial och länkar på intranätet för att genomföra en digital arbetsplatsträff (APT), för att förbereda arbetsgruppen och samtidigt fånga upp förväntningar och behov på individ-, grupp och verksamhetsnivå. Ledningsgruppen inom stödverksamheten genomförde denna övning; vi använde oss av de digitala systemen Zoom och Mentimeter. Det var många kloka synpunkter som kom fram och dessutom fick vi tillfälle att diskutera de frågor som vi alla ställt oss, allt eftersom veckor och månader med distansarbete har gått. Vi bjöd dessutom på ett och annat skratt! Väl värt avsatt tid! Vi konstaterade att vi behöver en ordentlig kick-off när vi återvänder för att gemensamt med våra kollegor diskutera vad som framkom i inventeringen kopplat till återgång i arbetet.

Ledarforum börjar nu ta fart, det finns en agenda för fortsatta diskussioner under våren. I förra veckan bjöds samtliga chefer in för att diskutera och bli informerade om vad som gäller angående bisysslor. Detta är också en informationspunkt som ska ner till samtliga medarbetare genom arbetsplatsträffar. Konstateras kan, att det är snårigt och inte alltid lätt att tolka vad som gäller. Här får vi ta stöd av våra jurister på KTH.

I ITM:s film om bisysslor får du veta det viktigaste.

Vi tar gärna mot förslag på frågor som bör lyftas i Ledarforum. Vad behöver vi diskutera gemensamt? Vad behöver förtydligas kopplat till de frågor vi gemensamt har som chefer? Vilken feedback får vi vid arbetsplatsträffarna? Hur ska vi ta oss an dessa frågor framöver? Om du har idéer och förslag, kontakta gärna Anna Blendow som från och med årsskiftet är ansvarig för att driva arbetet i skolans ledarforum.

/ Christina Carlsson, Administrativ Chef på ITM

Countdown to return to campus

Now it is getting close! I will hopefully be able to come back to my office this autumn and meet my colleagues “live” again. I have longed for and missed the community I have had access to over the years without question. At my age, I have already received the first vaccine dose, and one of the first questions I got was: what kind did you get? Somehow we have managed to create an image of what is good and what is bad… life’s lottery!

KTH has now produced material about returning to the workplace: “Inventory of factors that can facilitate return to campus work.” All managers have received support materials and links on the intranet to conduct a digital workplace meeting (APT) to prepare the working group and at the same time gather expectations and needs at an individual, group, and operational level. The management team in the support business carried out this exercise; we used the digital systems Zoom & Mentimeter. There were many wise views that came up, and in addition, we had the opportunity to discuss the questions that we all asked ourselves during the weeks and months with remote work. We also offered one or two laughs! Well worth the time! We stated that we need a proper kick-off when we return to discuss with our colleagues what emerged in the inventory linked to a return to work.

Ledarforum (leader forum) is now speeding up, and there is a plan for further discussions in the spring. Last week, all managers were invited to discuss and be informed about what applies regarding sideline occupations. This is also an information point that should reach down to all employees through workplace meetings. It can be stated that it is difficult and not always easy to interpret what applies. Here we get support from our lawyers at KTH.

In ITM’s video about sideline occupations, you can learn the essentials.

We welcome suggestions on issues that should be raised in Ledarforum. What do we need to discuss together? What needs to be clarified linked to the issues we have in common as managers? What feedback do we get at the workplace meetings, and how should we address these issues in the future? If you have ideas and suggestions, please contact Anna Blendow, who from the turn of the year is responsible for running the work in the school’s Ledarforum.

/ Christina Carlsson, Head of Administration at ITM

 

“Predator journals” and common courses

In English further down.

“Predator journals” och gemensamma kurser

Se upp för “predator journals”, varnar Mats Magnusson, forskningsutbildningsansvarig (FA) i sin blogg. Han skriver också om behovet av nya kurser, inte minst inom etik, JML och hållbarhet – kurser som kommer att vara gemensamma för alla KTH-skolor.

Forskarutbildningen på ITM-skolan syftar i väldigt hög utsträckning till att utveckla experter inom våra specifika forskningsområden. Det är således av stor vikt att våra doktorsprogram är så flexibla att de kan anpassas till den enskilde studentens behov av kurser. För att möjliggöra för studenter och handledare att designa individuella studieplaner behövs ett tillräckligt utbud av olika FU-kurser och dessutom att dessa ges regelbundet. Vi har under en längre tid arbetat med att ta bort inaktuella kurser och inrätta nya. Förhoppningsvis kommer detta på sikt göra det enklare att planera forskarutbildningens kursdel och i slutändan underlätta för alla berörda.

Etik, hållbarhet och JML utvecklas

En annan viktig del av forskarutbildningen är att utveckla kunskap och färdigheter som ger en bra bas för att kunna verka som forskare. Tre områden som vi behöver ge mer uppmärksamhet är etik, hållbarhet och JML. Även här finns behov av nya kurser. Behoven är i stort sett desamma över de olika doktorsprogrammen och därför vill vi inom en inte alltför avlägsen framtid genomföra skolgemensamma grundkurser på doktorsprogrammen. I dessa kurser kommer etik, hållbarhet och JML att utgöra centrala delar.

Nya etiska dilemman

I synnerhet etikfrågor orsakar oss forskare allt mer huvudbry. Vid första anblicken kan detta kännas som något som endast är relevant för forskning som inbegriper experiment med djur och/eller människor, men vid en noggrannare analys ser vi en rad problemområden med relevans för oss alla, exempelvis datahantering (GDPR) och plagiat. Dessa frågor är i sig ofta komplicerade, men vad vi nu ser är ytterligare problem som är ännu svårare att förhålla sig till. Här kan nämnas allt oftare förekommande ”predator journals” – tidskrifter som tar ut en avgift för publicering och som vid en närmare granskning visar sig ha väldigt korta granskningstider, höga acceptansnivåer och, som resultat av detta, artiklar av tvivelaktig eller rentav usel kvalitet. Flera av dessa tidskrifter ser på ytan högst respektabla ut och de uppvisar ofta imponerande impact factor. Att vi i Sverige inte har några fastställda rankinglistor över vetenskapliga journaler gör svenska forskare särskilt utsatta för denna problematik och svårast att göra korrekta bedömningar av journalkvalitet är det givetvis för doktorander.

I väntan på gemensamma introduktionskurser

Jag ser fram emot att vi inom kort kan sjösätta gemensamma introduktionskurser i vår forskarutbildning för att på ett ännu bättre sätt kunna ta oss an såväl etikfrågor som gränsöverskridande problematik avseende hållbarhet och JML och på så sätt förbereda våra doktorander för framtida karriärer på bästa möjliga sätt. Tills detta är på plats vill jag uppmana såväl erfarna kollegor som doktorander att engagera sig i en kontinuerlig diskussion om vilka journaler vi bör publicera i och vilka vi bör hålla oss borta ifrån.

/ Mats Magnusson, Forskarutbildningsansvarig vid ITM-skolan

“Predator journals” and common courses

Watch out for ”predator journals”, warns Mats Magnusson, Director of Third-Cycle Education(FA) in his blog. He also writes about the need of new courses, not the least in ethics, JML and sustainability – courses that will be the same for all KTH schools.

The third-cycle education at the ITM School aims to develop experts in our specific research areas. Thus, it’s of great importance that our doctoral programs are flexible enough to be adapted to the individual student’s needs for courses. To enable students and supervisors to design individual study plans, a sufficient range of different courses is needed, and it’s also important that these are given regularly. We have been working for a long time to remove outdated courses and set up new ones. Hopefully, in the long run, this will make it easier to plan the course the doctoral program’s courses and ultimately make it easier for everyone involved.

Ethics, sustainability, and JML in phocus

Another important part of the third-cycle education is to develop knowledge and skills that provide a good basis for being able to work as a researcher. Three areas that we need to pay more attention to are ethics, sustainability, and JML. Here, too, there is a need for new courses. The needs are largely the same across the various doctoral programs and therefore, in a not-too-distant future, we want to implement basic courses on the doctoral programs common for all schools. In these courses, ethics, sustainability, and JML will be key elements.

New ethical dilemmas

Ethical issues, in particular, are causing us researchers more and more headaches. At first glance, this may feel like something that is only relevant for research involving experiments on animals and/or humans, but we see a number of problem areas relevant to us all, such as data management (GDPR) and plagiarism. These issues are often complicated in themselves, but now we see additional problems that are even more difficult to relate to. Increasingly common are “predator journals” – journals that charge a fee for publication and which on closer inspection turn out to have very short review times, high acceptance levels, and, as a result, articles of dubious or even lousy quality. Several of these journals look highly respectable at a first glance and they often show an impressive impact factor. The fact that we in Sweden don’t have established ranking lists of scientific journals makes Swedish researchers particularly vulnerable to this problem and it is of course most difficult for doctoral students to make correct assessments of journal journals.

Waiting for common introductory courses

I look forward to launching joint introductory courses in our doctoral studies soon in order to be able to address ethical issues as well as cross-border issues regarding sustainability and JML in an even better way, thus preparing our doctoral students for future careers in the best possible way. Until this is in place, I would like to encourage both experienced colleagues and doctoral students to engage in a continuous discussion about which journals we should publish in and which we should stay away from.

/ Mats Magnusson, Director of Third-cycle education at ITM

New support for teachers and a president visit

In English further down.

Nytt undervisningsstöd till lärarna och ett rektorsbesök

Nu är det ett år sedan covid-19-pandemin tvingade oss att ställa om till digital undervisning och ännu är det oklart när vi kan börja skruva upp campusundervisningen igen. Därför kommer jag att använda den här bloggen för att prata om det ökade stödet för onlineundervisning som vi infört för ITM-skolans lärare under vårterminen.

ITM E-learning-grupp

Mellan den 1 februari och den 30 juni har ITM-skolan anställt 7 amanuenser, dvs studenter som ska stötta i digitaliseringen av våra kurser. Detta ”E-learning-grupp” kan hjälpa till med:

  • Stöd, hjälp och vägledning vid användning av KTH:s digitala undervisningsverktyg, som t.ex. Canvas, 
  • Introduktion och utbildning i verktyg som ökar engagemang och interaktivitet under onlineundervisning, till exempel föreläsningar i zoom,
  • Bidra till produktionen av utbildningsmaterial för flippad utbildning,
  • Kartlägga öppna frågor som kräver lite efterforskning, till exempel hur man kan förbättra kommunikationen med studenterna,
  • Stöd med att skapa digitala undersökningar.

Däremot kan de inte hjälpa till med kurser som inte ingår i grundutbildningen (eftersom de finansieras med GRU-pengar), tillgänglighetsfrågor eller lära studenter hur man använder olika digitala verktyg.

Om du har idéer kring vad ITM E-learning-grupp kan hjälpa dig med, eller bara vill boka ett 1-till-1-möte, kontakta dem direkt via itm-elearning@kth.se. 

Skriv till dem på engelska eftersom amanuensgruppen består av både inhemska och internationella studenter.

Under vecka 11 och 13 har E-learning-gruppen genomfört fyra seminarier med fokus på interaktiv onlineundervisning och sidstrukturering i Canvas. För att kunna dela sina presentationer, andra dokument och kommande instruktionsvideor som de håller på att skapa, har jag initierat en Canvas-sida som heter ITM E-learning. Så om du är intresserad av att ta del av material och delta i kollegiala diskussioner, vänligen meddela mig genom detta formulär.

Rektorsbesök på ITM-skolan

Slutligen vill jag berätta om några av de saker som presenterades och diskuterades under rektor Sigbritts besök på ITM-skolan före påsk (31 mars). Under detta onlinemöte beskrev alla prefekterna varje avdelnings samarbete och partnerskap samt forskning, utbildning och kommande utmaningar. Saker som nämndes:

  • Institutionen för energiteknik (EGI) har aktiva forskningsprojekt med alla KTH:s skolor.
  • Institutionen för hållbar produktionsutveckling (HPU) har ett starkt samarbete och synergifokus internt och externt (med till exempel Scania, AZ och SSCP).
  • Institutionen för industriell ekonomi (Indek) har ökat antalet publikationer (i WoS) och antalet citeringar.
  • Institutionen för industriell produktion (IIP) har ökat antalet kurser för KTH:s strategiska partners (DMMS, XPRES) och har fyra EU-framgångshistorier inom Horizon2020.
  • Institutionen för lärande (LES) har fördubblat mängden extern finansiering sedan 2016.
  • Institutionen för maskinkonstruktion (MMK) har flest sampublikationer tillsammans med industrin.
  • Institutionen för materialvetenskap (MSE) har ett omfattande nationellt och internationellt samarbete med universitet, forskningsinstitut och industriföretag.

Rektor betonade att det är viktigt att KTH har adekvata experimentella inslag i våra ingenjörsutbildningar eftersom det är det som gör oss unika ur ett internationellt perspektiv.

Under mötet fick vi också universitetsdirektören Kerstins uppskattning för att ITM:s verksamhetsstöd är så stöttande till ett KTH, liksom hur ITM hanterat covid-19. Med specifika hänvisningar till såväl grundutbildning som forskarutbildning diskuterade vi hur lärarna på ITM-skolan har utvecklat och genomfört en helt ny utbildning (Tekniskt basår på distans), utvecklat smittsäkert laboratoriearbete på campus, ökat antalet kurser fokuserade på livslångt lärande och ökat mångfalden av sätt att examinera ITM:s kurser på. Sammantaget mycket intressanta och engagerande diskussioner.

/ Anna Jerbrant, Vice skolchef och grundutbildningsansvarig

New support for teachers and a president visit

Now it is one year since the covid-19 pandemic forced us to switch to online education and so far we don’t know exactly when we will be allowed to increase the amount of campus teaching again. So, because of this, I will use this blog to enhance the increased online teaching support that we have created for ITM teachers during this spring semester.

ITM E-learning group

Between February 1st and June 30th ITM has hired 7 amanuenses students in order to help us all in the digitization of our courses, and this ITM E-learning group can help you with:

  • Support, assistance, and guides in the use of digital teaching tools chosen by KTH, such as for instance Canvas,
  • Introduction and training on tools to increase engagement and collaboration during online teaching (for instance lectures in zoom),
  • Contribution to the production of educational materials for flipped education,
  • Investigating open questions that require some research (example: how to improve communication with students),
  • Support with creating digital examination.

But they cannot help with courses that are not part of first and second-cycle education (since they are funded with GRU money), accessibility issues, or teaching students how to use different digital tools.

If you have an idea on how and with what the ITM E-learning group can help you with, or just wants to book a 1-to-1 meeting, contact them directly through itm-elearning@kth.se.

But, since the amanuenses group is made up of both domestic and international students, please write to them in English.

During weeks 11 and 13, the ITM E-learning group has conducted four seminars focused on interactive online teaching and Canvas course page structuring. To be able to share their presentation slides, other documents, and coming instructional videos (that the group is about to create), I have initiated a Canvas page called ITM E-learning. So, if you are interested to take part in written material and participate in collegiate discussions please let me know through this form.

KTH President’s visit

Finally, I would like to share some of the things that were presented and discussed during KTH President Sigbritt’s visit to the ITM School just before Easter (March 31). During this online meeting, all of the department heads described each department’s collaborations and partnerships as well as research, education, and upcoming challenges.

Issues that were raised:

  • The Department of Energy Technology (EGI) has active research projects with all KTH schools.
  • The Department of Sustainable Production Development (HPU) has a strong collaboration and synergy focus internally and externally (with for instance Scania, AZ and SSCP).
  • The Department of Industrial Economics and Management (Indek) has increased the number of publications (in WoS) and number of citations.
  • The Department of Production Engineering (IIP) has an increased number of courses for KTH’s strategic partners (DMMS, XPRES) and has four EU Horizon2020 success stories.
  • The Department of Learning (LES) has doubled the amount of external funding since 2016.
  • The Department of Machine Design (MMK) has the highest number of co-publications together with industry.
  • The Department of Materials Science and Engineering (MSE) has extensive national and international collaboration with universities, research institutes, and industrial companies.

The president emphasized that it is important for KTH to have adequate experimental elements in our engineering educations because that is what makes us unique from an international perspective.

During the meeting, we also got the University Director’s appreciation that ITM’s Professional Support is so supportive in developing one KTH as well as both positive and negative consequences of the covid-19 pandemic on the first, second, and third cycle of education. With specific regards to the first and second cycle, we discussed how the teachers at the ITM School have developed and executed an entirely new education (Technical Preparatory Year on a distance) developed infectious secure ways to execute laboratory work on campus, increased the number of courses focused on lifelong learning and increased the diversity of ways to examine in ITM’s courses. All in all, very interesting and engaging discussions.

/ Anna Jerbrant, Deputy Head of School & Director of First and Second Cycle Education