Skip to content

Thoughts about the future education

In English further down.

Tankar om framtidens utbildning

Utbildning i förändring

Idag är det måndag den vecka då begränsningarna för antalet deltagare vid olika tillställningar och event tas bort, vilket medför en hel del förändringar för vår undervisning – igen. Själv har jag undervisat i hybridformat både under vårterminen och ännu mer sedan höstterminens start och har lärt mig uppskatta formatets fördelar (tillgängligheten och möjligheten att trots pandemin få undervisa på campus), samt flera gånger svurit över dess nackdelar (teknikstrul och kommunikationssvårigheter). Dock kommer arbetet med den undervisningsutveckling som pandemin kickstartade fortsätta, såsom beskrivs på intranätet:

”Från läsperiod 2 kan därmed utbildningsaktiviteter formas enbart utifrån vad som gynnar lärandet, med den övergripande inriktningen för vad som beskrevs i scenario LÅG som utgångspunkt.” 

Så påverkar lättade pandemirestriktioner KTH:s utbildning 

I en artikel med rektor säger Sigbritt:

”Den pedagogiska utvecklingen släpper vi inte, även om restriktionerna hävs, utan vi tar även fortsatt fasta på det vi lärt oss under pandemin för att fortsätta utveckla framtidens utbildning.”

Och även vicerektor för utbildning, Leif Kari, beskrev visionerna för detta i en artikel publicerad före sommaren:

”Vi kan säga att nu ska vi tillbaka till framtiden… Det blir en större variation och mångfald när det gäller såväl undervisning som examination. Vi blandar digital och fysisk närvaro för att kunna ge bästa möjliga utbildning i linje med våra långsiktiga mål.”

Från pandemi till pedagogisk utveckling, med Leif Kari

Själv ser jag med spänning fram emot att på olika sätt kunna bidra till KTH:s långsiktiga planer och visioner för utbildningens utveckling. Både behoven av det, samt målet för det arbetet, diskuterades under det första tillfället av KTH Debatt. Du som missade diskussionen kring behoven av nya format och ökad flexibilitet för framtidens utbildning kan ta del av den i efterhand här:

Ta del av tidigare debatter

Stöd inför tentaveckorna

Tentaveckorna för period 1 är snart här och flera av ITM:s kurser kommer då genomföra sina tentor i datorsal istället för skriftlig salstentamen (båda mina egna kurser bland annat). Så jag vill bara påminna alla lärare som måste, eller vill, genomföra digital examination (både formativ och sumativ) att det finns stor hjälp att få med utformningen av detta både av ITM:s E-lärandegrupp (amanuensstudenterna nås via itm-elearning@kth.se) samt KTH:s e-lärande team för digital examination (e-learning@kth.se).

Stöd, råd och riktlinjer kring examination

ITM:s E-lärandegrupp genomför även workshops (exempelvis med fokus på digital examination och avancerade quizzar). Deras presentationer, andra dokument och inspelade videos från worskhops finns samlade på den här sidan:

ITM E-learning(Canvas)

Kursutvärdering

Avslutningsvis vill jag påminna er alla om att det snart är dags att genomföra kursutvärderingar för de kurser vi genomfört under period 1 HT21 och att de färdigställda kursanalyserna sedan ska tillgängliggöras på sidan Kursens utveckling i Kurs- och programkatalogen.

Mer om Kursanalys och kursdata

/Anna Jerbrant, vice skolchef och grundutbildningsansvarig på ITM-skolan

Thoughts about the future education

Education under change

Today is Monday, the week when the restrictions regarding the number of participants at various events will be eased, which will entail many changes for our teaching – again. Personally, I have taught in a hybrid format both during the spring semester and even more since the autumn semester began and have learned to appreciate the format’s advantages (accessibility and the opportunity to teach on campus despite the pandemic), and several times swore about its disadvantages (technology and communication difficulties). However, work on the educational development that the pandemic kick-started will continue, as described on the intranet:

“From reading period 2, educational activities can thus be shaped solely on the basis of what benefits learning, with the overall focus on what was described in the LOW scenario as a starting point.”

How eased pandemic restrictions affect KTH’s education

In an article with the president, Sigbritt emphasizes:

“We will not let go of the pedagogical development, even if the restrictions are eased, but we will also continue to focus on what we learned during the pandemic to continue develop the education of the future.”

And Vice President for Education, Leif Kari, also described the visions for this in an article published before the summer:

“We can say that now we are going back to the future… There will be greater variation and diversity in terms of both teaching and examination. We will mix digital and physical presence in order to provide the best possible education in line with our long-term goals.”

From pandemic to pedagogical progress, with Leif Kari

With excitement, I look forward to contributing in various ways to KTH’s long-term plans and visions for education development. At the first session of KTH Debatt the participants discussed the needs for education development and the goals of that work. For those who missed the discussion about the need for new formats and increased flexibility for future education can take part in it afterwards here:

Take part in previous debates (Swedish)

Support during exam weeks

The exam weeks for period one will soon be here, and several of ITM’s courses will then conduct their exams in a computer room instead of a handwritten, traditional exam (both my courses, among others). So I just want to remind all teachers who must, or want to, conduct digital examinations (both formative and summative) that there is good help to get with the exam design, both by ITM’s E-learning Group (amanuens students are reached via itm-elearning@kth.se) and KTH’s e-learning team for digital examination (e-learning@kth.se)

Support, advice and guidelines for examinations

ITM’s E-learning group also gives workshops (for example with a focus on digital examination and advanced quizzes). Their presentations, documents and recorded videos from workshops are gathered on this page:

ITM E-learning (Canvas page) 

Course evaluations

Finally, I would like to remind you that it is soon time to carry out course evaluations for the courses we have completed during period one, HT 21. The completed course analyzes will then be available on the Course Development page in the Course and Programme Catalog.

More about Course analysis and course data (Swe)

/Anna Jerbrant, Deputy Head of School & Director of First and Second Cycle Education

Longing for the whiteboard

In English further down

Med längtan tillbaka till whiteboarden

På väg tillbaka

Jag tror att vi alla ser fram emot en höst där vi förhoppningsvis kommer att kunna återgå till mer normala arbetsförhållanden. För många av oss har pandemin inneburit nya sätt att undervisa och mötas, och med det har vi idag lättare att bedöma för- och nackdelar med distansarbete. På längre sikt kommer pandemin säkert leda till att vi ändrar hur vi disponerar såväl vår arbetstid som de utrymmen vi har på campus för undervisning, möten och experiment.

Med de nya insikterna hoppas jag att vi alla kommer att hitta lämpliga kombinationer av olika arbetsformer för att bli mer effektiva och kreativa, samtidigt som vi har tid för alla andra delar av våra liv. Detta gäller inte minst för våra doktorander som tidvis upplever hög arbetsbelastning och som under pandemin ofta varit mer ensamma och isolerade än vanligt.

Att återfå tydligare rutiner i vardagen kan i många fall vara ett stöd för att hålla uppe motivation och arbetstempo. Men ännu viktigare är givetvis den sociala biten av arbetet, något många av oss saknat. Jag ser fram emot att kunna lösa enklare frågor om undervisning och forskning snabbt och smidigt på kontoret eller vid gemensamma fikapauser och luncher i stället för att boka ett zoommöte. Det ska också bli skönt att få dela idéer framför en fysisk whiteboard och inte bara genom virtuella post-its.

Under senhösten kommer vi förhoppningsvis kunna återuppta ITM:s årliga doktorandkonferens – IRL. Det finns ett stort behov av att träffas över organisations- och forskningsdisciplingränser, men givetvis bara om det kan anses säkert. Mer information om detta kommer när vi ser hur återgången till vardagen kommer att påverka smittspridningen i samhället. Jag håller tummarna för att vi ska kunna ses snart.

Individuella studieplaner

Jag vill även ta upp ett antal aktuella ämnen som berör vår forskarutbildning. Alldeles nyligen fick jag ta del av resultatet från en internrevision av ISP-systemet (system för individuella studieplaner). Där pekar man på en rad saker som kan förbättras. Bland annat är det tydligt att många av oss kan bli bättre på att både ta fram våra doktoranders första individuella studieplan och uppdatera dessa regelbundet. Vi skulle med relativt begränsade insatser också kunna förbättra den information som finns i studieplanerna.

Samtidigt har vi blivit påtagligt bättre på att använda ISP-systemet sedan det digitaliserades. Men – det digitala ISP-systemet har fortfarande sina brister vilket är en anledning till att det inte alltid används på förväntat sätt. ISP är emellertid viktigt för att göra fokus, förväntningar och ansvar tydliga. Systembristerna är inte en giltig ursäkt för att strunta i det. I stället vill jag uppmuntra både handledare och doktorander lämna förslag på hur systemet kan förbättras.

Internationella gäster

Ytterligare ett tecken på att livet återgår till det normala är att vi snart kan se fram emot att ha internationella kollegor på plats som gästforskare. Jag vill i sammanhanget passa på att påminna om att det är dags att utforma platser för CSC-stipendiater. Detta gäller både de CSC-doktorander som skrivs in på KTH, där det krävs viss medfinansiering, liksom kinesiska gästforskare och gästdoktorander som vill tillbringa en kortare tid på KTH och där det inte ställs krav på finansiering från KTH:s sida. Så snart pandemin klingat av hoppas jag att vi alla kan dra nytta av nya och mer flexibla arbetsformer. Ser fram emot ett ökat samarbete med internationella kollegor, både i form av fler inkommande forskare och att vi själva återigen kan besöka utländska lärosäten.

/ Mats Magnusson, Forskarutbildningsansvarig på ITM-skolan

Longing for the whiteboard

Returning to a more normal life

I think we’re all looking forward to an autumn where we hopefully can go back to more normal working conditions. For many of us, the pandemic has meant new ways of teaching and meeting.  Today it’s easier to assess the pros and cons of teleworking. In the longer term, the pandemic most certainly leads us to change how we dispose of our working hours and the spaces available on campus for teaching, meetings, and experiments.

With the new insights, I hope we’ll find suitable combinations and ways to work to become more efficient and creative, at the same time as we have time for other parts of our lives. This applies not least to our doctoral students who occasionally experience a high workload and who during the pandemic often have been more lonely and isolated than usual.

Regaining routines in everyday life can in many cases support motivation and work pace. But even more important is of course, the social part of the work, something many of us have missed. I look forward to solving simple questions about teaching and research quickly and easily in the office or during joint coffee breaks and lunches instead of having to book a zoom meeting. It will also be nice to share ideas in front of a physical whiteboard instead of using virtual post-its.

Individual study plans

In addition, I would like to address a number of current topics that concern our doctoral education. Recently, I saw the results of an internal audit of the ISP system (system for individual study plans). It points to a number of things that can be improved. Among other things, it is clear that we can improve both by developing our doctoral students’ first individual study plan and updating them regularly. With relatively limited efforts, we could also improve the information in the study plans.

On the other hand, we have become significantly better at using the ISP system since it was digitized. But – the digital ISP system still has its shortcomings, which is one reason why it is not always used as expected. However, ISPs are important for making focus, expectations and responsibilities clear. System deficiencies are not a valid excuse to ignore them. Instead, I want to encourage both supervisors and doctoral students to make suggestions on how the system can be improved.

International guests

Another sign that life is returning to normal is the fact we can look forward to having international colleagues on-site again as guest researchers. In this context, I would like to remind you that it is time to design positions for CSC fellows. This applies to the CSC doctoral students who enrol at KTH, where some co-financing is required, and to Chinese guest researchers and guest doctoral students who want to spend a shorter time at KTH and where there is no requirement for funding from KTH. As soon as the global spread of covid-19 subsides, I hope that we can benefit from new and more flexible work forms in terms of increased collaboration with international colleagues, more incoming researchers, and more frequent stays at foreign universities.

/ Mats Magnusson, Director of Third-Cycle Education at the ITM School

Photo: Kaleidico on Unsplash

Teleworking – our new reality

In English further down.

Distansarbete – vår nya verklighet

Nu är det fokus och livliga diskussioner på KTH kring distansarbete. Precis som om det vore något nytt! Inom kärnverksamheten kallas det till vardags för förtroendearbetstid. Det vill säga: arbetstid som en arbetstagare har förtroende att själv disponera med hänsyn till sina arbetsuppgifter. I och med pandemin har frågan om förtroendetid aktualiserats, och är på väg att formaliseras under termen distansarbete.

Även inom stödverksamheten diskuteras frågan. I ena ringhörnan distansarbete ett par dagar i veckan; i den andra kontorsrummet mellan 08.00-16.30, fem dagar i veckan. På ITM har vi haft många och lång diskussioner om detta inom den administrativa ledningen. Vi kan konstatera att arbetet har fungerat bra, trots ett och ett halvt år av ovanliga arbetsförhållanden. Lite tråkigt har det allt varit att inte träffa kollegor IRL, men fungerat har det ändå.

Vår första workshop om distansarbete höll vi redan i januari. Det stod tidigt klart att samhället – och arbetsplatserna – inte skulle återgå till hur det såg ut före covid-19. Och som arbetsledare kom vi snabbt fram till att någon förändring var vi villiga att acceptera, det handlar faktiskt om att ha förtroende för våra medarbetare. Och naturligtvis gör vi inget undantag inom KTH, vi har förtroende för alla våra medarbetare – oavsett om det kallas förtroendearbetstid eller distansarbete. Men för att detta ska fungera behöver vi en tät och kontinuerlig dialog mellan chef och medarbetare. Det bygger just på det ömsesidiga förtroendet och ansvaret för arbetstiden.

Ibland har jag fått frågan: ”Men tänk på de som inte kommer att leverera?”. Ja, med så många anställda finns det alltid någon eller några som levererar i underkant – men så är fallet även vid kontorsarbete. Om några av våra medarbetare inte levererar så är det oftast inte en fråga om var arbetet utförs. Orsakerna kan vara många: hemförhållanden, att inte trivas med sitt arbete, sjukdom etc. Det är frågor som vi får hantera – distansarbete eller inte.

Vi möts också av frågan: ”bryr ni er inte om att vara verksamhetsnära?”. Och visst gör vi det, det är vårt huvudfokus! Men vad betyder verksamhetsnära 2021? ITM sitter utspritt över hela Campus Valhallavägen, vi har ett campus i Södertälje. Vi har identifierat verksamhetsnära med följande ledord:

  • Hög kompentens inom de administrativa områdena och dess processer.
  • Tillgängliga.
  • Serviceinriktade.
  • Digitaliserade.

Och här skiljer sig inte stödverksamheten från kärnverksamheten i någon större bemärkelse. Även skolans lärare måste ju vara verksamhetsnära. Att vara tillgängliga och ha hög kompetens ut mot skolans studenter bland annat, oavsett om undervisningen sker på distans eller på plats.

Inom stödverksamheten kommer vi att bevilja hemarbete till de medarbetare som har arbetsuppgifter som gör detta möjligt. Naturligtvis är det frivilligt. Det innebär att alla måste vara på kontoret åtminstone tre dagar per vecka. En dag i veckan kommer varje enhet att ha som en gemensam arbetsdag på kontoret. Detta för att alla någon gång i veckan ska få träffas. Och givietvis måste hemarbetet styras för att det ska fungera! Alla kan inte vara borta samma dag, kontoret ska vara bemannat under arbetsveckan, men alla behöver inte vara där samtidigt. Vi måste lära oss att planera om våra arbetsuppgifter. Vissa arbetsuppgifter passar bättre att göra i lugn och ro, andra passar bättre på kontoret.

Vi kommer att bevilja hemarbete terminsvis för att sedan följa upp det på individnivå, gruppnivå och ut mot kärnverksamheten. Distansarbetet ska ju inte bara passa den enskilda individen, även gruppen måste tillsammans komma överens om formerna för distansarbetet.

I och med den nya arbetssituationen där färre är på plats samtidigt, kommer vi att se över våra lokaler, precis som många andra arbetsplatser nu gör. Man får vara beredd att dela rum med någon, det är kostsamt med tomma kontorsrum som inte nyttjas fullt ut. Detta är ett steg i att få ner täckningsbidraget. Vi tar hjälp med denna fråga från lokalplaneringen vid GVS där de är proffs på just att optimera lokaler.

I februari 2022 kommer vi att anordna en gemensam konferens för stödverksamheten med temat ”Verksamhetsnära”. Tanken är att bjuda in representanter från kärnverksamheten och diskutera vilket stöd de behöver för att kunna fokusera på utbildning, forskning och tredje uppgiften utan att känna att de administrativa uppgifterna blir allt för tunga.

Jag är övertygad om att ITM:s medarbetare inom stödverksamheten kommer att leverera på samma höga nivå som före och under covid-19 – både på distans och på kontoret. Det förtroendet har jag för medarbetarna!

/ Christina Carlsson, Administrativ chef på ITM-skolan

Teleworking – our new reality

At the moment, there are loud discussions about teleworking at KTH. As if that was something new! Within the core business, it is called unregulated working hours (förtroendearbetstid). That means working hours that an employee has the confidence to organize themself – naturally in regard to the work tasks. With the pandemic, the topic of unregulated working hours has come to the fore and is about to be formalized under the term teleworking.

The issue is an ongoing match within the professional support at all levels. In one ring corner, telework a couple of days a week; in the other, work performed on-site at campus between 08.00-16.30, five days a week. Within the ITM administrative management group, we have had many – and long – discussions about this. We can establish that the co-workers have performed well despite unusual working conditions for a year and a half. It has been a bit boring not to meet colleagues IRL, but the work was done, and performed well.

We had our first workshop on telework in January. At an early stage, it was evident that that society – and its workplaces – would not return to how it used to be before covid-19. And as managers, we quickly concluded that we were willing to accept some kind of change; it’s a matter of having confidence in our employees. And, of course, we make no exception at KTH; we trust all our employees – regardless of whether it is called unregulated working hours or teleworking. But for this to be successful, we need a close and continuous dialogue between leaders and employees, based on mutual trust and responsibility for working hours.

I have been asked: “But what about those who don’t deliver?”. Correct, with many employees, there are always a few who underperform – but this is the case for work on-site too! If some of our employees do not deliver, it is usually not a question of where the work is performed. The reasons can be many: home conditions, being unhappy with their work, illness, etc. These are issues that we have to deal with – teleworking or not.

Another question I get is: “Don’t you care about being close to the core business?” And of course, we do; it’s our main focus! But what does “being close to the core business” mean in 2021? ITM is spread all over campus Valhallavägen, and we have one campus in Södertälje. We have identified ”working close to our core-business” with the following keywords:

  • High competence in the administrative areas and their processes.
  • Accessible.
  • Service-oriented.
  • Digitized.

Quite frankly, this goes for both ITM’s support and ITM’s core activities. The school’s teachers must also be close to the core business. They need to be accessible and have a high level of competence towards the school’s students, among other things – regardless of whether the teaching takes place at a distance or on-site.

Within the support units, we will grant remote work two days a week for employees who have tasks that allow it. But of course, it is voluntary. Everyone must be at the campus office at least three days a week. Each unit will have a joint working day at the campus office to meet IRL one day a week. And of course, telework has to be planned and managed for it to work! Not everyone can be absent the same day, the office must be populated during the week, but not everyone needs to be there at the same time. We must learn to re-organize our tasks. Some tasks need tranquility; others are better performed in the office.

We will grant telework on a semester basis and follow it up individually, at a group level and in relation to the core business. The telework must not only suit the individual, the group must also agree on the set-up.

With a new work situation where fewer people are on-site simultaneously, we will review our premises, just like many other workplaces do. You must be prepared to share a room with someone, it is costly with empty and under-utilized office rooms. This is one step in reducing the contribution margins. We have asked GVS for help to optimize our premises – they have experts in this field.

In February 2022, we will organize a joint conference for the professional support team at ITM with the theme “Close to the core business”. The idea is to invite representatives from the core business and discuss what support they need to focus on education, research, and outreach, without feeling that the administrative tasks become too heavy.

I am convinced that ITM’s employees in the professional support will deliver at the same high level as before, and during, covid-19 – both as teleworkers and working on-site. I have confidence in the employees!

/ Christina Carlsson, Head of Administration at the ITM School

Start-up after a great summer break

In English further down.

Uppstart efter en härlig sommar

Kära kollegor,

Jag hoppas att ni har haft en skön semester allihop, då ni haft möjlighet att göra saker ni inte har chans att göra under er normala arbetsperiod. Jag anar att de flesta av er har stannat i Sverige och njutit av det varma vädret. Förmodligen har dagarna fyllts med vatten- och naturaktiviteter som bad, segling, fiske, vandring etc. men också kvalitetstid med familj och vänner. Oavsett vad du har gjort förmodar jag att du är full av energi för att komma tillbaka till jobbet igen – Välkommen tillbaka!

När du återvänder till KTH märker du att KTH:s campus är fyllda med nya studenter, de så kallade nollorna. Situationen i Sverige och på KTH gör att vi kan återgå till nästan normala förhållanden, men med vissa säkerhetsåtgärder. Därmed ser vi studenterna sjunga, dansa och umgås på våra campus. Här vill jag passa på att informera dig om att studentkåren THS har arbetat hårt för att säkerställa att alla aktiviteter utförs säkert, vilket beskrivs i THS-dokumentet Mottagningen 2021, covid-19.

På ITM-skolan har vi också startat upp våra aktiviteter, främst med fokus på planering och förberedelser för möten och evenemang som kommer att äga rum under augusti och september. Vi kommer att ha en situation med många möten på plats på KTH, men i stora rum för att möjliggöra ett säkert avstånd mellan deltagarna. Men vi kommer också att ha hybridmöten där vissa deltar på plats och andra på zoom. Vi håller dig uppdaterad om kommande aktiviteter med hjälp av våra duktiga kommunikatörer.

Picked berries in two bowls by a window.

Slutligen vill jag berätta om min sommar. Som vi alla vet har vädret varit väldigt varmt. Detta har gett oss goda förutsättningar för att odla frukt och grönsaker. Jag och min familj har skördat möngder av tomater, körsbär, röda vinbär och en handfull andra bär och grönsaker. Det är ett stort nöje att njuta av dessa ekologiska godsaker! Utöver det har jag och de andra familjemedlemmarna slutfört ett stort projekt i sommar: att lägga sten på vår uppfart. Min son, som är certifierad stensättare, ledde detta lagarbete!

/ Pär Jönsson, Skolchef för ITM-skolan

Start-up after a great summer break

Dear colleagues,

I hope that each of you has had a great vacation where you have had the opportunity to do those things you never had a chance to do during your normal working period. I believe that most of you have stayed in Sweden and enjoyed the pretty warm weather. Probably your daily agenda has been filled with water and nature activities such as swimming, sailing, fishing, hiking, etc. but also chances to spend quality time with family and friends. No matter what you have done, I think you are full of energy to get back to work again – Welcome back!

When you return to KTH, you notice that KTH campuses are filled with new students, the so-called zeros (nollor). The situation in Sweden and at KTH allows us to return to almost normal conditions, but with some safety precautions. Thus, we see them singing and dancing as well as walking on the streets of our campuses. Here, I should inform you that the student organization THS has worked hard to ensure that all activities are carried out safely, as is described in the THS document Reception 2021, covid-19.

At the ITM School, we have also started up our activities, mainly focusing on planning and preparations for meetings and events that will take place during August and September. We will have a situation where we will have many meetings IRL at KTH, but in large rooms to allow a safe distance between the participants. However, we will also have hybrid meetings where some participate on-site and others on zoom. We will update you on our coming activities with the help of our excellent communicators.

Picked berries in two bowls by a window.

Finally, I will let you know what I did this summer. As we all know, the weather has been very warm. This has resulted in good conditions to grow fruits and vegetables. Thus, my family has harvested many tomatos, cherries, red currants, and a handful of other berries and vegetables. It is a great pleasure to enjoy these ecologic treats! In addition to this, the other family members and I have completed a major project this summer: putting pavers in our driveway. My son, a certified paviour, led this teamwork!

/ Pär Jönsson, Head of the ITM School