Höstfokus: Flytt, Framtidens utbildning och ett nytt uppdrag

Mushrooms

Photo by Krzysztof Niewolny on Unsplash

Nu är hösten här så jag hoppas ni alla njuter av skogspromenader, frisk luft och svamp 🙂 . I min roll som vice skolchef på ITM arbetar jag främst med två stora förändringsuppdrag; projektledning av verksamhetsflytten från Södertälje campus samt ITM:s utvecklingssatsningar inom programmet Framtidens utbildning.

Inom ramen för styrelsens beslut att flytta vår verksamhet på campus Södertälje till campus KTH på Valhallavägen arbetar vi främst med att:

1. identifiera, tidplanera och allokera resurser för alla nödvändiga aktiviteter,
  2. identifiera och utreda vilka förändringar som behöver genomföras i labbhallarna som ITM/IPU har på Brinellvägen 68 och
  3. identifiera och utreda vilka investeringar som krävs för att vi ska kunna bibehålla kvaliteten för utbildning och forskning och 4) skapa översikt av samt påbörja genomförandet av de HR-aktiviteter som måste genomföras när man flyttar personal från ett campus till ett annat.

Nu till terminsstarten 2024 såg vi i princip en fördubbling av studenter till civilingenjörsprogrammet CITEH, det nya högskoleingenjörsprogrammet TINTE fick också ett högt söktryck och många nyantagna. Utöver dessa program kommer också masterprogrammet TITHM flytta sin labbverksamhet till campus KTH så det är många olika utbildningsprogram som ska använda de laborativa miljöerna vid IPU i Stockholm efter att campusflytten genomförts. Alla dessa kurser & studenter har labbverksamhet som måste tillgodoses samtidigt som forskning genomförd av IPU medarbetare både från Södertälje och Stockholm ska integreras och samsas i samma lokaler. I samband med att ITM/IPU nu samlar all forskning inom produktion på ett campus, lanseras skolan & institutionen också i januari 2025 en ny centrumbildning med stort stöd av bl a Scania. Ett välfungerande labb är kritiskt för att detta centrum ska lyckas.

Målet för de lokalanpassningar som KTH den 4e oktober godkände starten av, syftar alltså till att behålla funktionalitet men samtidigt minska ytan för respektive maskin eller utrustning, och byta ut viss utrustning för att öka kapaciteten och få plats med både forskning och utbildning.

Nu till lite av det som händer i Framtidens utbildning 🙂 . Jag hoppas ni alla lyssnar på Framtidens utbildnings livepodd ”Fikasnack om framtidens utbildning” som ges på onsdagar kl. 15.00–15.30. Sedan premiären 15/2 2023 har närmare 5000 lyssningar fördelats på totalt 42 poddavsnitt, som finns tillgängliga på Spotify, Youtube och textat i KTH Play.

Sedan KTH etablerade F@KTH har ett av programmets huvudaktiviteter varit att samordna, underlätta genomförande och stödja synergier av utvecklingsprojekt som finansieras helt eller delvis av Framtidens utbildning. ITM har genomfört två omgångar av öppna utlysningar där alla medarbetare fått möjlighet föreslå satsningar som på olika sätt bidrar till att utveckla våra utbildningar. För år 2024 inkom 17 förslag varav ITM:s ledningsgrupp valde ut nio utvecklingsprojekt som tillsammans genererar kunskap inom fyra av fem områden i Framtidens utbildningsramverket.

Framtiden utbildning (intra.kth.se)

I år har det också funnits möjlighet att få finansiering för KTH-gemensamma utvecklingsprojekt vilka exempelvis initieras efter förslag av enskilda medarbetare på utveckling som behöver genomföras men som inte kan genomföras med resurser enbart från en skola. Ett sådant projekt som ITM varit med och initierat och som genomförs nu är E-mobility. Det projektet genomförs med resurser från flera olika skolor och syftar till att skapa ett ”elektromobilitetstema” hos KTH baserat på kurser inom befintliga masterprogram. KTH täcker redan in samtliga områden som kan sägas utgöra elektromobilitet, så projektet ska skapa synlighet som gör att presumtiva och inskrivna studenter skulle kunna skapa en egen profil av elektromobilitet på sitt program.

Utöver allt detta har Framtidens utbildning också varit engagerade i att ta fram inriktningsbeslutet för genomlysning av KTH:s utbildningsutbud samt bidragit till arbetet med KTH:s framtida lärmiljöer tillsammans med grundutbildningsutskottet på uppdrag av rektor. Arbetsgruppen har särskilt beaktat KTH:s vision samt hur KTH:s gemensamma lärandemiljöer skall, kan och bör utvecklas och rustas i samklang med parallella pågående utvecklingsprojekt såsom Framtidens utbildning, utfall av tentamenspiloten, skolornas och KTH:s reformagendor och e-lärande. Dessutom har den förväntat ökande mängd studenter på KTH Campus i samband med inflyttningen från KTH Kista och KTH Södertälje beaktats. Den slutrapport som presenterades den 15 september kommer säkerligen fortsätta diskuteras på KTH under den närmaste tiden.

Avslutningsvis vill jag också berätta att mina arbetsuppgifter kommer förändras från den 1 november, eftersom jag då ska tillträda som programledare för Framtidens utbildning på 50%. Detta ser jag verkligen fram emot, även om det innebär att jag kommer kliva av som projektledare för campusflytten.

/Anna Jerbrant, vice skolchef och grundutbildningsansvarig på ITM-skolan

Deputy Head of School & Director of First and Second Cycle Education