Vetenskap och kuriosa – nedslag i KTH Bibliotekets historia

Publicerad 2024-05-27

Välkommen till en ny utställning i Bibliotekshallen som öppnar tisdag 28 maj.

När KTH:s föregångare Teknologiska institutet grundades 1827 var biblioteket redan påtänkt. Bland de första kurserna på institutet var flera av praktisk karaktär, vilket också märktes i boksamlingen. Vad sägs om ämnen som silkesodling och tillverkning av konstgjorda blommor, jämte de mer vetenskapliga gruvbrytning och aerostatik.

Under 1800-talet var biblioteket bland annat inrymt på Drottninggatan 95, där det blev kvar ända till 1930, då böckerna flyttades till KTH på Valhallavägen. 2002 fick biblioteket sin nuvarande hemvist i den gamla laboratoriebyggnaden på Osquars backe.

I utställningen i Bibliotekshallen möter vi ett litet urval böcker och föremål ur bibliotekets äldsta samling. Här finns såväl vetenskapliga arbeten som kuriösa inslag – och självklart en hel del bibliotekshistoria.

Bild ur bok av Cardelli.
Nouveau manuel complet du cuisinier et de la cuisinière, à l'usage de la ville et de campagne, Cardelli 1938

Läs mer om KTH Bibliotekets historia och samlingar