Utställning: Urbanism and Landscape Studio (Arkitekturskolan)

Publicerad 2022-12-16

Urbanism and Landscape Studio fokuserar på städer, landskap och territorier i miljökrisens bredare sammanhang. Välkommen på utställningen som presenteras i bibliotekets entré 16 december – 17 januari.

Affisch för utställningen.

Hur kan vi föreställa oss en hållbar och motståndskraftig stad på tjugohundratalet? Vilken roll kan designers ha för att ta itu med Agenda 2030 – inklusive akuta och sammanlänkade problem som snabb urbanisering, förlust av biologisk mångfald, social ojämlikhet och allvarliga globala klimatförändringar som påverkar våra städer?

Denna utställning presenterar analytiska studier och projektioner gjorda av 23 studenter från Urbanism and Landscape Studio på Arkitekturskolan.

Hösten 2022 har studion undersökt om och hur Stockholms gröna områden kan vara en katalysator för nya motståndskraftiga stadsmiljöer. Vi har särskilt zoomat in på Järvaområdet, en plats som exemplifierar en omtvistad plansituation, där de till synes oförenliga strävan att å ena sidan skydda och underhålla gröna och öppna ytor, och å andra sidan skapa en polycentrisk, tät och mer sammankopplade stadsväv, står i opposition till varandra. Studion syftar till att utmana denna polemiska praxis genom att utforska alternativa relationer mellan stad och natur.

Medverkande studenter:
Madeleine Atterhem, Hadi Botoros, Jingkai Chen, Eugénie Deruaz, Agnes Ekbom Aldrin, Lycke Förell, Bingcen Guo, Marcus Johansson, Elizaveta Khamitova, Helena Lecocq, Elina Lejerbäck ,Ylva Nissen, Nicole Oliveira, Alhawraa Salman, Beatrice Selfanander, Wik Su, Çlirimtare Syla, Yves Turmel, Adam Varga, Chiara Vicuna Narvaez, Sébastien Wegmüller, Mandong Zhu.

Handledare:
Hanna Erixon Aalto och Francesca Savio.