Till KTH:s startsida

Find and cite – ny webbkurs för masterstudenter

Publicerad 2024-08-22

Som masterstudent behöver du kunna söka information, välja och värdera källor och referera till källorna på ett korrekt sätt. KTH Biblioteket har utvecklat kursen Find and cite där du kan lära dig detta. Kursen är på engelska.

Kursen innehåller både video, text och quiz. Den är uppbyggd i tre moduler plus en inledning och en avslutning. Modulerna är fristående och det går att göra bara någon av modulerna. Hela kursen beräknas ta cirka 2 timmar att genomföra.

Gå till kursen Find and cite

Kursen ligger KTH:s lärplattform Canvas och är öppen för alla, men vill du göra våra quiz måste du vara inloggad med KTH-kontot. Vi rekommenderar att du registrerar dig så att kursen och dina quizresultat sparas i Canvas. Det går också att gå kursen utan att registrera sig.

Kursen finns också tillgänglig i Canvas Commons  så att kursansvariga och lärare kan importera kursen eller delar av den till sin egen kurs.

Kursen kan både fungera som ett alternativ till undervisning och som ett komplement, till exempel som förberedelse inför undervisning.

Om du har frågor om kursen eller om du som är lärare vill boka in undervisning så kan du kontakta biblioteket .

Modulerna

🔎 Söka

I den här modulen kommer vi att förklara varför strukturerad sökning är viktig. Du kommer att lära dig hur man genomför strukturerade litteratursökningar i olika databaser med hjälp av relevanta nyckelord och söktekniker. Vi kommer också att hjälpa dig avgöra när du är klar med sökningen och föreslå ett arbetsflöde för att hantera sökresultatet.

📚 Kritisk utvärdering av källor

Den här modulen kommer att stödja dig i utvärderingen och valet av källor. Du kommer att lära dig hur man identifierar den ursprungliga källan för specifik information, förstå vetenskapliga publiceringsmönster och kunna välja den mest lämpliga versionen av en källa.

📃 Referenser

Den här modulen handlar om att kritiskt integrera källor i ditt arbete och citera dem. Du kommer att förstå funktionen av citat och referenser, kunna välja en lämplig referensstil och korrekt citera olika källor i den valda stilen. Du kommer också att lära dig om upphovsrätt och hur detta påverkar vilka figurer och bilder du kan använda.

Grundläggande kurs i söka, värdera och referera

Missa inte heller vår svenskspråkiga kurs för studenter på grundnivå.

Se alla bibliotekets onlinekurser