Entreprenörer får hjälp att hitta svenska tillverkare

Porträtt på Monica Bellgran.
Monica Bellgran, professor i produktionsledning, vill se bättre stödsystem för entreprenörer med bolag som tar fram fysiska produkter. (Foto: Håkan Lindgren)
Publicerad 2021-10-20

Inom projektet Produktionsänglar får svenska startup-bolag hjälp att gå från idé till produktion – en fas som kallats ”dödens dal”. Nu ska projektet, som drivs av KTH och Södertälje Science Park, lanseras nationellt.

Den entreprenör som har kört fast och undrar hur man tar sin prototyp till serietillverkning kan lyfta luren och ringa till Monica Bellgran , professor i produktionsledning på KTH. Hon är initiativtagare till programmet Produktionsänglar och tillsammans med Södertälje Science Park driver hon en satsning som hjälper startups som vill skala upp sin fysiska produkt.

– Att starta ett företag i Sverige är en sak – här finns det ett överflöd av affärshjälp och riskkapital att få. Likaså finns det mycket stöd för etablerade företag i form av forskning, utbildning och nationella initiativ. Men har du en startup där din produkt är en hårdvara så saknas i princip helt stöd i innovationssystemet, säger Monica Bellgran.

Namnet Produktionsänglar anspelar på begreppet affärsänglar, men syftar här på själva uppskalningen, när man går från ritning eller prototyp till serieproduktion – en kritisk fas med många svårigheter.

Konkreta affärer

– I den här fasen, som ofta kallas för ”dödens dal” är det många som lägger ner, eller säljer sin idé eller sitt företag.

De startups som kommer med en produktidé till Produktionsänglar får tillgång till bland annat coacher och utbildning och de får också hjälp med att hitta lokala produktionspartners genom korta digitala möten, Digital Matchmaking. Här träffas startups och svenska tillverkare, och det blir konkreta affärer.

Kärnan i projektet är att produktionen ska stanna i Sverige. Det skapar jobb hos de mindre tillverkande företagen som kan växa med startup-bolagen, samtidigt som innovationerna stannar i landet. De som idag försöker sig på språnget över ”dödens dal” hamnar ofta med tillverkningen i Kina eller andra lågkostnadsländer.

–Vid en första anblick kan det verka billigare att producera utanför Sverige. Men man räknar inte på långa ledtider, kvalitetsbrist och kommunikationsproblem. Det går ofta betydligt snabbare att konstruktionsanpassa en produkt för tillverkning med ett företag i Eskilstuna än ett företag på andra sidan jorden, säger Monica Bellgran.

Påverka klimat

Hon framhåller också hållbarhetsaspekten i arbetet –det finns en stor möjlighet att påverka miljö och klimat med svenska producenter. Många startups har dessutom gröna innovationer och vill därför hellre producera hållbart i Sverige.

Hittills har produktionsänglarna i Södertälje jobbat med ett 60-tal startups och runt 15 tillverkare. I dagarna blev det klart att Produktionsänglar får ett tvåårigt anslag från Vinnova, och går det bra väntar ytterligare tre finansierade år.

– Nu kan vi skala upp projektet. Vi kommer att skapa fem-sex noder över hela landet på ställen nära universitet och högskolor, nära inkubatorer och tillverkare. Den här strukturen saknas idag i Sverige, säger Monica Bellgran.

Text: Anna Gullers

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se