Forskningsprojekt undersöker klimatomställning av godstransporter i södra Stockholm
Just nu pågår ett projekt för att skapa ett hållbart logistiksystem för godstransporter i södra Stockholm via noder såsom hamnar och på så vis bidra till att effektivisera transportsystemet i regionen.
Det övergripande målet är att bidra med kunskap för att ställa om transportsektorn så att Sverige kan nå sitt mål om att bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer år 2045.
Norviks hamn i Nynäshamn i centralt i projektet
I centrum för projektet står den nyetablerade hamnen i Norvik vid Nynäshamn. Där binds sjöfart ihop med hamnar och terminaler och väg- och järnvägstransporter med viktiga noder för logistikområden liksom handelsområden. Norrut från Norviks hamn löper väg 73 och Nynäsbanan mot Stockholm via flera av dessa noder. Även väg 259, Södertörnsleden, är en viktig del av projektets geografi.
Fokus på multimodala logistikkedjor
Digital Transport Southern Stockholm (DTSS) som projektet heter, har fokus på multimodala logistikkedjor, dvs hur en transport kan använda flera olika transportsätt för att nå sin slutdestination och hur digitalisering, automatisering och elektrifiering kan bidra till att skapa smarta multimodala logistiksystem. Medverkande partners är Lindholmen Science Park, KTH och Trafikverket samt aktörer som Einride, Ericsson och Stockholms Hamn.
KTH medverkar i flera delar av forskningprojektet
En viktig del som KTH svarar för är den analys- och simuleringsfas som ska bilda grund till konkreta åtgärder hos infrastrukturförvaltare, varuägare, teleoperatörer och energimarknadsaktörer att anpassa sin planering och sitt utbud av tjänster för att kunna svara mot kundbehov av digitalisering. Även workshops med fokusgrupper bestående av olika intressenter genomförs av KTH med syfte att se vilka intressenter som har direkt påverkan på varandra för att sedan definiera hur deras delutvecklingar påverkar och behöver påverka varandra.