Till KTH:s startsida

Hållbarhet i fokus när årets bästa gymnasiearbeten prisades

Ung Hållbarhet 2024

Vinnarna tillsammans med representanter för KTH, Stiftelsen Företagsam och Byggföretagen
Publicerad 2024-09-23

I tävlingen ”Sustainable Generation” har gymnasieelever nu för andra året i rad kunnat tävla om bästa gymnasiearbete inom hållbar utveckling. Årets tio vinnande gymnasiearbeten belönades med 10 000 kronor vardera vid en prisceremoni vid KTH torsdagen 19 september.
Tävlingen är ett initiativ av Skolan för Arkitektur och samhällsbyggnad vid KTH och Stiftelsen Företagsam.

Tävlingen Ung hållbarhet

En årlig tävling för elever i årskurs 3 inom alla gymnasieprogram. Arrangörer är Kungliga Tekniska Högskolan och stiftelsen Företagsam med partners.

Läs mer om tävlingen här: Ung Hållbarhet (sustainablegeneration.se)

Branschorganisationen Byggföretagen har donerat stipendierna för tävlingen 2023 0ch 2024. Inför 2025 års tävling söker Ung hållbarhet samarbete med fler nationella aktörer med hög trovärdighet på området. Se mer information här

Genom att synliggöra elevers och lärares jobb med gymnasiearbetet, som avslutar utbildningen i alla gymnasieprogram, vill tävlingen bidra till att stimulera tvärvetenskapliga synsätt och arbetsmetoder och samtidigt inspirera unga till framtida innovationer och delaktighet inom hållbarhetsområdet. Kraven är att de tävlande arbetena ska vara på 100 gymnasiepoäng och ha en koppling till minst ett av de 17 målen i FN:s Agenda 2030.

Tävlingen 2024 har mött ett glädjande och växande intresse från både elever och lärare och visar att det är möjligt att under de närmast åren skapa ett förändringstryck som förbättrar förutsättningarna för ämnesintegrerad undervisning.

Tävlingsjury

• Inga-Lill Söderberg, docent, KTH
  • Maria Malmström, docent, KTH
  • Misse Wester, professor, Lunds Universitet
  • Patrik Hernvall, docent, Stockholms Universitet

Tio utvalda gymnasiearbeten (av 105 inskickade tävlingsbidrag) belönas med vardera 10 000 kronor enligt beslut av tävlingens jury vid en priscermoni på KTH campus den 19 september.

Innan själva prisutdelningen fick vinnarna ta del av tre miniföreläsningar om gav perspektiv på aktuella hållbarhetsfrågor inom olika områden: ” Öka svensk hållbar produktion och konsumtion av sjömat” (Fredrik Gröndahl), ”Bostadslösningar för strukturellt hemlösa” (Linda Lövgren) och "Varför går omställningen så långsamt?" (Nina Cyrén Wormbs). Detta följdes av en presentationer från elever och handledare som själva fick berätta om hur de hade arbetet med sina projekt.

Därefter fick de av vinnarna som var på plats ta emot sina diplom från Elin Kebert, Byggföretagens informationsdirektör, ABE-skolans skolchef, Björn Berggren, samt Bo Sillén, Stiftelsen Företagsam, som har drivit projektet.

I slutet av eftermiddagen utlystes 2025 års tävling där två nya tävlingskategorier tillkommer: Årets handledare och Bästa skola, som kommer att ges till den skola som har kommit längst i arbetet med ämnes-integrerad hållbarhetsundervisning.

De vinnande bidragen 2024

Har solrosen förmågan att sanera jord från kopparjoner

ProCivitas Privata Gymnasium

Värmdö Gymnasium
Klara Boberg, Hilda Malmborg, Vilma Ulin
Värmdö

Sedimentets utsläpp av växthusgaser till atmosfären

Jensens Gymnasium
Katia Abir Asem
Eskilstuna

Småskaliga vågkraftverk

Globala Gymnasiet
Sixten Biller
Stockholm

Utformning av koloniområde som främjar social hållbarhet

Berzeliusskolan
Hilda Lögdberg, Stella Einerth
Linköping

Är probiotiska rengöringsmedel framtidens desinfektion?

Spyken
Klara Svensson, Oskar Overgaard
Lund

Innehållsansvarig:infomaster@abe.kth.se