Hållbarhet i fokus när årets bästa gymnasiearbeten prisades
Ung Hållbarhet 2024
I tävlingen ”Sustainable Generation” har gymnasieelever nu för andra året i rad kunnat tävla om bästa gymnasiearbete inom hållbar utveckling. Årets tio vinnande gymnasiearbeten belönades med 10 000 kronor vardera vid en prisceremoni vid KTH torsdagen 19 september.
Tävlingen är ett initiativ av Skolan för Arkitektur och samhällsbyggnad vid KTH och Stiftelsen Företagsam.
Genom att synliggöra elevers och lärares jobb med gymnasiearbetet, som avslutar utbildningen i alla gymnasieprogram, vill tävlingen bidra till att stimulera tvärvetenskapliga synsätt och arbetsmetoder och samtidigt inspirera unga till framtida innovationer och delaktighet inom hållbarhetsområdet. Kraven är att de tävlande arbetena ska vara på 100 gymnasiepoäng och ha en koppling till minst ett av de 17 målen i FN:s Agenda 2030.
Tävlingen 2024 har mött ett glädjande och växande intresse från både elever och lärare och visar att det är möjligt att under de närmast åren skapa ett förändringstryck som förbättrar förutsättningarna för ämnesintegrerad undervisning.
Tio utvalda gymnasiearbeten (av 105 inskickade tävlingsbidrag) belönas med vardera 10 000 kronor enligt beslut av tävlingens jury vid en priscermoni på KTH campus den 19 september.
Innan själva prisutdelningen fick vinnarna ta del av tre miniföreläsningar om gav perspektiv på aktuella hållbarhetsfrågor inom olika områden: ” Öka svensk hållbar produktion och konsumtion av sjömat” (Fredrik Gröndahl), ”Bostadslösningar för strukturellt hemlösa” (Linda Lövgren) och "Varför går omställningen så långsamt?" (Nina Cyrén Wormbs). Detta följdes av en presentationer från elever och handledare som själva fick berätta om hur de hade arbetet med sina projekt.
Därefter fick de av vinnarna som var på plats ta emot sina diplom från Elin Kebert, Byggföretagens informationsdirektör, ABE-skolans skolchef, Björn Berggren, samt Bo Sillén, Stiftelsen Företagsam, som har drivit projektet.
I slutet av eftermiddagen utlystes 2025 års tävling där två nya tävlingskategorier tillkommer: Årets handledare och Bästa skola, som kommer att ges till den skola som har kommit längst i arbetet med ämnes-integrerad hållbarhetsundervisning.