Utveckla mikroskopiska trafiksimuleringsmodeller för övergången till automatiserad körning

Publicerad 2022-08-24

Välkommen till Ivan Postigos offentliga licentiatseminarium den 2 september

Titel: Developing Microscopic Traffic Simulation Models for the Transition Towards Automated Driving

Doktorand: Ivan Postigo

Opponent:​ Dr Selpi Selpi, Chalmers

Examinator: Docent Sogol Kharrazi, Linköping University and VTI

Handledare: Senior Associate Professor Clas Rydergren and Senior Associate Professor Johan Olstam

När: Friday 2 September 2022, 10:15

Var: Linköping University, Campus Norrköping, K1

Abstract:

Fordon med olika möjligheter för automatiserad körning kommer gradvis att användas i vägtransportsystem under de kommande decennierna. Blandade trafikförhållanden kan förändra egenskaperna hos trafikflödesdynamiken.

Mikroskopisk trafiksimulering används för att studera trafikflödesdynamik i transportsystem. Genom att simulera växelverkan mellan enskilda fordon kan effekter orsakade av förändringar i väginfrastrukturen, av vägavstängningar eller av antal och typer av fordon undersökas. Inverkan på trafikprestandan kan analyseras i termer av restider, restidförseningar, köbildningar eller fordonsgenomströmning. För att utvärdera effekten av automatiserad körning på trafikprestanda med hjälp av mikroskopisk trafiksimulering behöver befintliga mikroskopiska körmodeller vidareutvecklas för att beskriva automatiserad körning.

Läs hela abstract här.

Tillhör: Centrum för trafikforskning (CTR)
Senast ändrad: 2022-08-24