Till innehåll på sidan

Ett kraftbaserat tillvägagångssätt för att modellera effekten av lutning i simulering av cykeltrafik

Publicerad 2023-01-13

För att simulera cykeltrafik på ett korrekt sätt är det väsentligt att fånga hur cyklister reagerar på förutsättningar i infrastrukturen, såsom lutningen av en cykelbana.

Guillermo Pérez Castro
Guillermo Pérez Castro framför postern "A power-based approach to model the impact of gradient in bicycle traffic simulation" på TRB konferensen 2023

Att cykla kräver rörelser som drivs av människor, och den effekt som cyklister tillhandahåller skiljer sig avsevärt mellan cyklister på grund av fysiska förmågor och preferenser. Därför är syftet med denna forskning att undersöka sambandet mellan fysisk ansträngning och lutning i cykeltrafik, med syftet att utveckla en effektbaserad modell som exakt förutsäger cyklisters hastighet. Baserat på data för friåkningscyklister som färdas på ett icke-plant cykelvägsegment, uppskattar vi förändringar i ansträngning som en effekt av lutning med hänsyn till de fysiska krafter som verkar på en cykel.

Resultaten tyder på en linjär korrelation mellan uteffekt och gradient; medan cyklister ökar sin ansträngning i uppförsbacke när lutning ökar, minskar de sin ansträngning i nedförsbacke när lutning ökar. Genom att implementera denna korrelation i en trafiksimuleringsalgoritm visar vi att simuleringen väl fångar inverkan av gradienter i en population av cyklister eftersom den återger liknande hastighetsprofiler.

Vi drar slutsatsen att cyklister anpassar sin effekt för att kompensera för lutning och dess associerade hastighetsförändring, och att effekten av lutning varierar mycket mellan cyklister. Vidare drar vi slutsatsen att kraftbaserad modellering av friåkningscyklister är ett attraktivt alternativ att undersöka vidare.

Poster: A power-based approach to model the impact of gradient in bicycle traffic simulation (pdf 2,1 MB)

Tillhör: Centrum för trafikforskning (CTR)
Senast ändrad: 2023-01-13