Till KTH:s startsida

Lyckat veckolångt studiebesök visar nära samarbete med industrin

Studenter på studiebesök
Foto: Scania.
Publicerad 2024-09-27

Under fyra intensiva veckor får de runt 100 nya studenterna på högskoleingenjörsutbildningen Industriell teknik träffa industriföretag och deras anställda, och på samma gång lära känna programmets fyra profiler. Redan under första veckan visade det sig vara en bra idé.

Veckolånga studiebesök hos partnerföretag är ett av momenten i den nya högskoleingenjörsutbildningen Industriell teknik. Besöken speglar programmets fyra olika inriktningar – industriell driftsäkerhet, hållbar produktion, klimatsmart energiförsörjning och material för cirkulära flöden.

– Syftet med de här profilveckorna är att hjälpa studenterna att tidigt i utbildningen hitta den inriktning som är rätt för dem. De får också en bättre förståelse för hela programmet och den nära samverkan med industrin, säger programansvarig Bengt Wittgren.

Förts ut var en vecka hos Scania på temat Hållbar produktion. Det blev innehållsrika dagar för de ungefär 100 studenterna, som fick lyssna på föreläsningar om Scanias verksamhet och besöka deras motor- transmission-, chassi- och batteriproduktion.

Studenterna fick också en uppgift kopplad till hållbar produktion att lösa under vecka. Under fredagens avslutande seminarium presenterade de sina lösningar. Därefter fick de mingla med Scania-ingenjörer i ungefär samma ålder, som nyligen själva avslutat sina studier på KTH, och som svarade på frågor om hållbar produktion, ingenjörsrollen och om hur det är att jobba på Scania som första jobb efter studierna.

Scania berättar att de blev positivt överraskade av de engagerade och frågvisa studenterna under introduktionsveckan och att företaget nu hoppas kunna rekrytera några av dem efter avslutad utbildning.

Kurstvärderingen visar att veckan också var väldigt uppskattad av studenterna.

– De var mycket positiva, ett tydligt medskick att detta var det bästa hittills på programmet, säger Bengt Wittgren. Det uppmuntrar oss att fortsätta med profilveckorna och försöka engagera ännu fler företag nästa år.

Innehållsansvarig:Alexandra Von Kern
Tillhör: Institutionen för produktionsutveckling