Till KTH:s startsida

Gia Destouni tilldelas årets Östersjöpris

Professor Gia Destouni får pris för sin forskning om Östersjön. Foto: SU/Ingmarie Andersson
Publicerad 2024-09-26

Professor Georgia (Gia) Destouni, gästprofessor på institutionen för hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik (SEED), tilldelas Östersjöpriset för sina betydande forskningsinsatser om Östersjön.

Världsledande hydrologen, professor Gia Destouni , blev idag mottagare av det prestigfyllda Östersjöpriset  för betydande insatser för Östersjöns miljö.

Georgia Destouni tilldelas ett pris om 20 000 euro. Hennes forskning fokuserar på sambandet mellan vattenflöden på land och dess inverkan på Östersjön. Det som sker på land påverkar sötvatten, kust och hav, då flöden från vatten på land går ut i havet. Hennes forskningsarbete har inneburit ett betydande bidrag till bekämpningen av övergödningen i Östersjön. Utöver sin egen forskning har hon också varit även varit en drivande kraft för samverkan och nätverkande med andra aktörer för hitta fler lösningar och strategier som motverkar övergödning.

– Våtmarker är en möjlig åtgärd för att återställa Östersjöns hälsa och min forskning handlar bland annat om var våtmarker och andra åtgärder bäst placeras för att få effekt, säger Gia Destouni.

Östersjöfondens vd Sara Arons menar att forkningen om Östersjön är av stor vikt.

– Läget för Östersjön är fortsatt bekymmersamt. Men det finns fortfarande utrymme för förändring och därför känns det väldigt upplyftande och hoppingivande att få prisa och fira de här hjältarna för deras stora insatser för Östersjön, säger Sara Arons, Östersjöfondens vd.

Motivering: Professor Georgia Destouni, Stockholm, Sverige, tilldelas Östersjöpriset för sina betydande forskningsinsatser och vägledande bidrag till bekämpningen av övergödningen i Östersjön. Georgia Destouni har med systematiska studier av hela vattensystemets kontinuum från land till öppet hav identifierat och övervunnit många hinder för att bekämpa övergödning i kust och öppet hav i Östersjön.

Hennes forskning har resulterat i vetenskapligt underbyggda och praktiskt vägledande förslag för policyutveckling och konkreta åtgärder. Genom internationella samarbeten har Georgia Destouni bidragit till att belysa den komplexa dynamiken kring övergödningens roll både på lokal nivå och över hela Östersjöns avrinningsområde.

Hennes arbete har även inkluderat skapandet av ett Baltic Multi-Actor Lab där relevanta lösningar och strategier för att bekämpa övergödning har identifierats och kommunicerats med intressenter. Georgia Destounis engagemang för att främja samarbete och utbildning inom miljöforskning har också bidragit till att forma en ny generation av vattenexperter och miljöforskare i Sverige och internationellt.

Östersjöpriset ges till person eller organisation som bidrar till att Östersjöns tillstånd förbättras genom praktiska eller tekniska lösningar på miljöproblem, som är aktiva inom till exempel vetenskap och forskning eller i någon miljörörelse, administratörer eller beslutsfattare inom näringsliv eller offentlig förvaltning.

Se Östersjöfondens intervju med Gia Destouni om hennes forskning genom att klicka på denna länk.

Digital Futures artikkel om Gia Destouni. (In English)

Innehållsansvarig:infomaster@abe.kth.se
Tillhör: Institutionen för hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik (SEED)
Senast ändrad: 2024-09-26