Till KTH:s startsida

Digitala stadsformsmodeller för en stärkt stadsbyggnadspraktik

Nytt forskningsprojekt - Formas & Smart Built Environment

Publicerad 2024-09-26

Projektet Digitala Stadsformsmodeller för en stärkt stadsbyggnadspraktik har beviljats medel från Formas och Smart Built Environment, Strategiska innovationsprogram. I projektet ingår forskargrupper från KTH Arkitektur och Chalmers Tekniska högskola samt sex kommuner som ligger i framkant med att vidareutveckla sitt arbete med digitala stadsformsanalyser. De kommuner som deltar är Eskilstuna, Göteborg, Norrköping, Stockholm, Uppsala och Östersund.

Syftet med projektet är att konsolidera och accelerera tidigare givande samarbete och att sprida till andra kommuner. Projektet avser:

• att genom samarbete utveckla nya arbetssätt som tar till vara den kunskaps­utveckling som digitaliseringen bidragit till och forma en robust och erkänd professionell nivå inom planerings- och stadsbyggnadspraktiken,
  • att bidra till ett nära samarbete mellan forskning och praktik för att bidra till att den senaste kunskapen tillämpas i praktiken och att forskningen ska lära av praktikens erfarenheter.

Mer information

Projekttitel: Digitala stadsformsmodeller för en stärkt stadsbyggnadspraktik: resurseffektivt, hållbart och jämlikt samhällsbyggande

Medelsförvaltare: Kungliga Tekniska Högskolan

Projekttid: start 1 augusti 2024 till 31 juli 2027