Tysk statssekreterare besökte skolan

tysk-svenskt samarbete
Den tyska statssekreteraren Georg Schütte tillsammans med övriga mötesdeltagare från tyska och svenska utbildningsdepartementen, Tyska ambassaden och KTH.
Publicerad 2011-08-15

Statssekreteraren för det tyska utbildnings- och forskningsdepartementet, Georg Schütte besökte under onsdagseftermiddagen Skolan för informations- och kommunikationsteknik.

Anledningen till besöket var i första hand att diskutera fortsättningen av det svensk-tyska samarbetet för neutron- och synkrotronljusanläggningar Röntgen-Ångströmklustret med bland andra skolans professor Ulf Karlsson som är chef och koordinator för samarbetet. Med på mötet var också skolchef Mikael Östling som berättade om skolans verksamhet. Georg Schütte visade stort intresse både för skolans utbildnings- och forskningsverksamhet samt hur vi samarbetar med näringslivet i Kista.

På bilden från vänster: Ulf Karlsson, Professor KTH, Georg Schütte, statssekreterare utbildnings- och forskningsdepartementet, Tyskland, Thomas Henzschel Tysklands ambassadör, Sverige, Bastian Raue, forskningshandläggare, Tyskland, Mats Johnsson, Utrikesdepartementet, Sverige, Mikael Östling, skolchef Skolan för informations- och kommunikationsteknik KTH, Gunter Schneider, professor Karolinska Institutet, Jan-Thede Domeyer, vetenskaplig attaché, Tyska ambassaden Sverige, Mamoun Muhammed, professor KTH.