Studiebesök från Indien

Publicerad 2012-05-14

Under måndagen besökte sex elever från Indien samt deras svenska värdelever ICT-skolan. Studenterna som kommer från Chowgule College i Margau, södra Goa, besöker under maj månad sina värdelever som studerar på Södra Latins gymnasium i Stockholm.

Studenterna från Indien på rundvandring i Electrumlaboratoriet
Utbytet är en del i Global Citizen programme som syftar till att ge skolledare, lärare och studenter mer kunskap om de möjligheter och ansvar som globaliseringen medför. Programmet, som är ett initiativ av Stockholms utbildningsförvaltning, etablerar kontakter med skolor i Kina och Indien, svenska företag i Kina och Indien och universitet och forskningsinstitutioner. Programmet som startade 2006 har nu sex år senare tio välkända gymnasieskolor engagerade och över 60 studenter, lärare och skolledare besöker Kina och Indien varje år. Programmet syftar till att inspirera och stimulera eleverna att studera eller arbeta utomlands och lära sig att arbeta tillsammans med människor från olika kulturer som är så viktig även i dessa tider av snabb datakommunikation som tillåter oss att vara globala hemifrån.

På sitt besök på ICT-skolan fick studenterna träffa Åke Lindström, marknadsdirektör på Kista Science City, som berättade mer om hur Kista som ICT-kluster har växt fram. Urban Westergren, lektor på ICT-skolan, talade mer om hur det akademiska Kista ser ut med fokus på den bredd som ryms inom forskningen och utbildningarna inom ICT-skolan. Samarth Deo, masterstudent från Indien, berättade om varför han valde att studera på KTH ICT och om hur det är att vara student i Sverige. Studiebesöket avslutades med en rundtur i Electrumlaboratoriet ledd av föreståndaren Nils Nordell.