Studenter vid KTH Kista i centrum för Huaweisatsning

Publicerad 2017-09-15

Här är de fem studenter från KTH Kista som kommer att delta i Huaweis två veckor långa program Seeds for the Future. I ett samarbete mellan KTH och Huawei kommer de få chansen att uppleva världens största ekonomi genom världens största telekombolag.

- Kina är ett land under ständig förändring. Att komma till Shenzhen för tjugo år sedan när det bara var en åkermark står i kontrast till idag, när det utvecklats till ett av världens största urbaniserade områden. KTH är väldigt glada för att vi tillsammans med Huawei har hittat ett sätt att samarbeta som gynnar våra studenter och vice versa, säger skolchef Jens Zander.

Kina har satt upp som mål att bygga världens största 5G-mobilnät, och de totala utgifterna för 5G-infrastruktur för Kinas tre telekomoperatörer beräknas uppgå till 180 miljarder dollar över en sjuårsperiod. Bara en av dessa, China Mobile - världens största mobilnätoperatör - tillkännagav planer att börja bygga 5G-mobilnät i större fastlandsstäder från och med nästa år och kommer att kunna lansera full kommersiella tjänster 2020, enligt South China Morning Post.

Det är kombinationen av teknik- och kulturutbyte som Huaweis globala CSR flaggskeppsprogram Seeds for the Future fokuserar på. Programmet inleddes av Huawei 2008 och syftar till att utveckla lokala ICT-talanger, förbättra kunskapsöverföring, främja ökad förståelse och intresse för telekommunikationssektorn samt förbättra och uppmuntra regionalt byggande och deltagande i det digitala samhället.

Resan för våra fem studenter kommer att innebära två veckors utbildning av Huawei Training inom ICT-teknologi, besök på Huaweis kontor i Peking och Shenzhen samt att upptäcka kinesisk kultur och historiska landmärken. Bostads- och digitaliseringsministern Peter Eriksson besökte Kina i våras och även han besökte Huawei Beijing Exhibition Center. Det besöket handlade mycket om exportfrämjande inom IT och digitalisering men även om hållbara städer, något som skolchef Zander bad studenterna vara uppmärksamma på:

- Sverige har av tradition legat i topp i digitalisering, och samverkan inom näringslivet är i det avseendet viktigt. Kina gör även de enorma satsningar på teknisk utveckling, på robotisering och automatisering. Ni kommer att få se den här satsningen first-hand genom att resa dit och jag hoppas att ni kan ta med dessa kunskaper hem och använda det ni ser och upplever i era framtida studier, sa Zander i ett tal till studenterna före avresa.

Li Strandberg och Anna Isacson som båda studerar en högskoleingenjörsutbildning i teknik och ekonomi, ser denna resa som en stor möjlighet att få inblick i hur världens största ekonomi siktar på att bli bättre på digitalisering.

- Det här kommer bli en perfekt möjlighet för oss att få inspiration och praktisk erfarenhet och kunskap om modern kommunikationsteknik. Men också se och förstå vilka svårigheter och begränsningar som vi kan stöta på i dagens bransch. Mitt mål med besöket i Kina är att hitta ett problem eller en begränsning som kan uppstå i den nuvarande industrin och använda denna som bas för mitt examensjobb, säger Isacson.