Storsatsning på Internetteknik

Publicerad 2012-07-10

Skolan för informations- och kommunikationsteknik ska anställa en professor i internetteknik. Det är en central del i en stor satsning inom området.

– KTH har ju varit pionjärer inom i detta område altsedan internetteknikens barndom på 1980-talet då SUNET bildades och drevs från just KTH. Det går dock inte att vila på sina lagrar utan styrkepositionen måste försvaras. Vi tar nu sats och utnyttjar generationsväxlingen och gör en bred internationell  sökning över kandidater som kan fortsätta att bygga upp en internationellt ledande verksamhet, säger professor Jens Zander, chef för avdelningen Kommunikationssystem på ICT-skolan.

Ämnet omfattar design och analys av internetbaserade kommunikationsnät, speciellt fokus läggs vid arkitektur- och systemfrågor i storskaliga nät samt vid kommunikationsprotokoll för sådana nät. ICT-skolans specialitet inom området är främst design av nät och kommunikationsprotokoll.
I uppdraget för den nya professorn ligger att bygga upp och leda en världsledande forskningsgrupp och utbildningsprogram i ämnet.
– Tjänsten är placerad vid enheten  för ”Network Systems” inom avdelningen för Kommunikationssystem. Enheten svarar redan idag för större delen av den grundläggande utbildningen inom Internetteknik vid KTH.  Den nye professorns roll är främst att stärka forskningen vid avdelningen och lyfta denna till internationell toppklass, säger Jens Zander.
.