SSF satsar på forskarskola i neutronspridning - bygger kompetens för ESS

Publicerad 2016-07-11

Stiftelsen för Strategisk Forskning (SSF) finansierar en svensk forskarskola i neutronspridning, Swedish Neutron Education for Science & Society (SwedNess). Här kommer upp till 40 doktorander att anställas och utbildas under de kommande åren. Universitetslektorn Martin Månsson, KTH, (forskarstudierektor) blir en av de ansvariga för projektet.

Denna skola blir en viktig del av landets största forskningsinvestering någonsin där Sverige just nu investerar stora summor i utvecklandet och konstruktionen av den Europeiska neutronkällan, European Spallation Source (ESS) i Lund. Totalt betalar Sverige 35 procent av konstruktionsbudgeten och väl i bruk kommer Sverige att stå för 10 procent av driftskostnaden.För tillfället finns det en relativt liten community med expertis inom neutronspridning och de mest erfarna professorerna kommer till stor del att ha gått i pension då ESS är i full drift runt 2023. Det finns därför en risk att Sverige kommer att ha nationell tillgång till en världsledande forskningsanläggning men med väldigt få forskare med kunskap och erfarenhet nog för att nyttja dess fulla kapacitet. Här har Sveriges regering ålagt forskningsfinansiärer (VR, Vinnova etc.) att stimulera svenskt användande av neutronspridning inom både svensk akademi och industri under de kommande åren. Universitetslektorn Martin Månsson är en av de ansvariga för projektet.

Varför anses neutronspridningsbaserad vetenskap vara så viktig?

Neutronspridning är i sig en experimentell teknik, det vill säga ett verktyg för att bedriva forskning. Vad som gör neutronspridning så intressant är att det är en teknik med oerhört brett användningsområde samt att det finns många fenomen och frågor som i princip bara kan besvaras på ett effektivt sätt genom just neutronstudier. Till detta skall läggas att neutronspridning vid ESS kommer att öppna flera nya dimensioner genom att det blir världens mest avancerade neutronkälla med bland annat högre intensitet fokuserat på mindre prover och/eller möjliggör snabbare mätningar. Vid ESS kommer världsledande forskning att bedrivas inom bland annat Funktionella Material (batterier, bränsleceller, elektronik/spintronik, biomaterial för hållbar utveckling), Fundamental Fysik/Kemi (magnetism, supraledning, polymerer, yt-kemi/fysik), Tekniska/Industriella Applikationer & Processer (hållbara konstruktionsmaterial, processer för tillverkning av höghållfasta metallegeringar, cellulosa, katalytiska förlopp) samt inom Livsvetenskap (bioteknik, medicinutveckling, DNA/protein, biologi) och Geologi/Arkeologi.

Vilka sex svenska lärosäten är samarbetet med och varför just dessa partners?

I gruppen som aktivt kommer att driva SwedNess ingår sex av Sveriges största universitet/högskolor:

• Kungliga Tekniska högskolan (KTH)
  • Uppsala Universitet (UU)
  • Stockholms Universitet (SU)
  • Linköpings Universitet (LiU)
  • Chalmers
  • Lunds Universitet (LU)

Att en sådan konstellation bildades är fullt logiskt då den stora majoriteten av nuvarande svensk expertis inom neutronspridning går att återfinna inom just dessa universitet. Det ska dock inte glömmas bort att detta är en nationell satsning och inom styrgruppen har vi klara mål att starkt uppmuntra samarbeten med både andra svenska och internationella institutioner för att bredda kunskapsbanken inom skolan samt skapa ett ovärderligt samarbetsnätverk för både studenter och universitet.

Varför tror ni att Sverige har fått detta förtroende?

Att Sverige har fått förtroendet att driva en nationell forskarskola är naturligt. Att Sverige blev utvald från en hård internationell konkurrens till att bli värd för ESS är däremot inte lika självklart men naturligtvis en stor ära för ett så litet land. Vi blev valda av många anledningar, till exempel att Sverige lade fram ett mycket seriöst och högkvalitativt förslag för hur ESS skulle utvecklas, vi har ett gott rykte om oss vad gäller forskning och utveckling samt vi har ett tekniskt kunnande för att konstruera storskaliga anläggningar. Vidare är Lund som plats strategiskt lokaliserad i den snabbt framväxande Öresundsregionen som ligger nära Europa med goda kommunikationer. Slutligen har Sverige också valt att bygga en annan nationell forskningsanläggning, MAX IV synkrotronljusanläggning, på samma plats som ESS. Detta gör att området kommer att bli en absolut världsledande forsknings- och utvecklingsmiljö där partners från nationell samt internationell akademi och industri kan mötas och skapa unika genombrott för att uppnå en hållbar framtid för både Sverige och världen i stort.