Representanter från Facebooks Europakontor besökte skolan

Publicerad 2012-04-24

Måndagen den 23:e april besökte Ruth McIntyre och Torbjørn Morland från Facebooks Europakontor i Dublin Skolan för informations- och kommunikationsteknik för att träffa våra studenter. Tillsammans höll de ett Tech Talk och en programmeringsutmaning som studenterna fick delta i.

Torbjørn Morland

Torbjørn Morland kommer från början ifrån Norge och har jobbat på Facebook sedan 2010 som mjukvaruingenjör i mobilteamet. Ruth McIntyre arbetar med studentrelationer och kontakter med universitet med uppgiften att visa på de möjligheter till praktik eller anställning för examinerade studenter som finns hos Facebook.

– Att Facebook kontaktar oss för att de ville träffa skolans studenter är ett tecken som visar på att Skolan för informations- och kommunikationsteknik utbildar ingenjörer som är attraktiva för världsledande företag, säger Maria Hägglöf, kommunikatör på skolan som har koordinerat evenemanget.

Över 100 studenter samlades i aulan för att träffa representanterna från Facebook  och intresset var stort bland studenterna.

– Vi vill ha de bästa ingenjörerna i världen, det spelar ingen roll varifrån de kommer, förklarade Ruth McIntyre.

Torbjørn Morland och Ruth McIntyre höll ett Tech Talk under rubriken ”Find The Hacker Within you”. De berättade också om Facebook som företag och deras kultur, som de beskrev som en hackerkultur. Slutligen fick studenterna utmana sig själva i ett programmeringspussel som var väldigt populärt bland de som deltog.