Över 200 webbutvecklare samlades på Scandinavian Web Developer Conference

Publicerad 2011-11-10

I veckan hölls Scandinavian Web Developer Conference (SWDC) för tredje gången. I år arrangerades konferensen på ICT-skolan i Kista och fokus låg på samspelet mellan kod och design.

Scandinavian Web Developer Conference 2011 in Forum, school of ICT, KTH Kista

Konferensens tema annonserades med orden:

Modern web applications need to not only look attractive, but to function well on many different devices and in various contexts. That requires a high skill level from both designers and developers, and above all a mutual understanding for each others’ roles in a project.

Talarna kom från flera olika delar av världen, bland annat från Grekland, Holland och USA. Och de talade om ämnen som webbtestning, analysverktyg och olika script- och webutvecklingsspråk.

- Det är alltid kul att lära känna likasinnade utvecklare och få lyssna på de senaste trenderna inom webbutveckling. SWDC ger mig chansen att göra båda sakerna, säger Cristobal Viedma, forskningsingenjör på KTH och en av konferensens arrangörer.

207 utvecklare, huvudsakligen från Sverige deltog i konferensen.
- Det kom människor med olika professionella bakgrunder. Ungefär en fjärdedel var studenter och sedan var det ett antal branschfolk från företag som Valtech och Spotify, berättar Cristobal Viedma.

Efter konferensen var Cristobal Viedma nöjd med hur konferensdagen blev.
- Jag tror att alla deltagare hade en bra dag här på SWDC. Att döma inte bara från min synvinkel utan också från Twitterflödet höll föredragen hög kvalité.