Niklas Wahlén mottog årets honnörsstipendium

Publicerad 2013-07-02

Det årliga honnörsstipendium som utgår ur Hesselgrens stiftelse delades i år ut till Niklas Wahlén. Stipendien delas ut till en student inom varje sektion som har avlagt examen det senaste kalenderåret och som har visat goda studieresultat. Stipendiebeloppet är 12 000 kronor.

Niklas Wahlén

Varför tror du att just du blev utvald till att få stipendiet?

– Jag försöker alltid att vara orädd och öppensinnad när jag stöter på ny kunskap, ställs inför nya problem eller träffar nya människor. På KTH har det hjälpt mig enormt eftersom man ständigt ställs inför utmanande uppgifter och jag har under utbildningstiden lärt mig hur viktigt det då är att lita på sin förmåga och sin kunskap så att man kan tillämpa den effektivt, men även att söka efter nya lösningar och revidera befintlig kunskap. Inför svårare uppgifter har jag försökt att diskutera dessa med lärare och andra studenter så mycket som möjligt, vilka har varit till en enorm hjälp.

Vad betyder det för dig att få ett detta stipendium ?

– Det är en jättestor ära. Jag var förstås stolt när jag tog min examen, men ett sådant här stipendium är ju någonting extra. Det ger ett ökat självförtroende och ger mig ännu mer motivation att kämpa hårdare i framtiden.

Hur kommer du att använda pengarna?

– De kommer främst gå till att finansiera ett framtida bostadsköp.

Vad arbetar du med idag?

– Efter examen började jag att jobba som IT-konsult och sitter just nu som Java-utvecklare på ett projekt inom e-handel. Uppdraget består främst i att utveckla en webshop, som sedan lanseringen har varit en viktig del av kundens distributionskedja och besöks dagligen av kunder över hela världen. Jag har fått stor nytta av sådant som jag lärde mig under utbildningen: mjukvaruutveckling, systemintegration, kvalitetssäkring, projektledning och presentationsteknik. Det är ett mycket omväxlande och stundtals krävande arbete men också ett där man får mycket uppskattning.

Vad vill du säga till de studenter som jobbar för att uppnå höga resultat inför sin kommande examen?

– För mig har betygen aldrig varit ett primärt mål. Jag drivs oftast, nästan tvångsmässigt ibland, av nyfikenhet och viljan att förstå saker. I den processen så är betyg en viktig del när det gäller att få bekräftelse på att man faktiskt förstått någonting, men det finns också andra sådana bekräftelser såsom personlig återkoppling från lärare och att få se den teori man lärt sig framgångsrikt tillämpas i laborationer och projekt. Oavsett vad målet med studierna är så är det viktigt att det är väl förankrat i de mål man har i privat- och yrkeslivet långsiktigt, annars finns det risk att man tappar motivationen under svårare kurser. Har man medvetna och tydliga mål blir det lättare att framkalla motivationen till att klara av även de svåraste uppgifterna, eller till att försöka igen om man inte lyckades första gången.