Mikael Östling från KTH i Kista föreslås som prorektor vid KTH

Publicerad 2016-09-23

Professor Mikael Östling föreslås som prorektor vid KTH. Det innebär att han kommer att fungera som ställföreträdare för KTH:s kommande rektor Sigbritt Karlsson. Inom ramen för uppdraget finns dock möjlighet för Mikael Östling att fortsätta bedriva framgångsrik forskning i Electrum.

Vad fick dig att tacka ja till att bli föreslagen som ny prorektor?

Att få möjlighet att vara med och påverka KTH:s verksamhet på den nivå som uppdraget innebär är en utmaning och möjlighet som är få förunnad. Jag har dessutom haft nära och bra kontakter med olika centrala ledningsfunktioner inom KTH och med KTH:s skolchefer och vet att det är människor jag vill jobba tillsammans med. Detsamma gäller också i högsta grad vår blivande rektor Sigbritt Karlsson, säger Mikael Östling.

Innebär det att du helt lämnar Kista och dina uppgifter på skolan?

Uppdraget som prorektor är inte ett heltidsuppdrag. Det ger mig möjlighet att till del också finnas kvar i Electrum och fortsätta driva en stor del av mina forskningsprojekt vid skolan. Men exakt omfattning är för tidigt att säga. Det får bestämmas i en dialog med Sigbritt Karlsson och med vår skolchef Jens Zander, säger Mikael Östling.

Vad tar du med dig från din tid i Kista och på skolan här som du kan få nytta av i det nya uppdraget?

Skolan har en mycket utåtriktad verksamhet. Och jag tror att erfarenheten att jobba i en sådan miljö och samverka med många olika partners kommer att komma till stor nytta. Dels har vi på skolan en rad forskningsinstitut nära oss i Electrum samt närliggande KIMAB som flyttade hit för några år sedan. Till det kommer partners som FOI och ett omfattande näringsliv som också finns i skolans närmsta omgivning. Den stora bredd som finns inom skolan, från forskning om avancerade IT-system till fysiker, har också inneburit en bred träning i att diskutera olika ämnesområden och förstå skilda forskningskulturer, något som med all säkerhet kommer att komma till nytta som prorektor, säger Mikael Östling.

Professor Mikael Östling