KTH studenter på årets Pride Parade

Publicerad 2017-08-04

Hej Marika Daleke, organisatör för deltagande i Pride paraden

Det är första gången KTH studenter har en egen lastbil, hur har vi deltagit tidigare?

Tidigare har bara enskilda sektioner och föreningar gått, men det har aldrig funnits ett gemensamt bidrag som nu. Jag tror definitivt det har funnits intresse för det men att ingen har tagit initiativet bara, därför bestämde jag mig helt enkelt att anordna det själv. Det här hoppas jag blir startskottet till att KTH centralt anordnar bidraget nästa år!

Hur jobbar KTH med HBTQ frågor?

Det främsta arbetet görs nog av Speqtrum, en förening med studenter på skolan som jobbar med HBTQ-frågor.

Varför är det viktigt att KTH är med?

För att visa att KTH är en inkluderande och välkomnande skola för alla studenter och anställda. Det ska vara en plats med stor mångfald och jämlikhet där ingen får känna sig exkluderad. Därför ska det synas utåt att vi har noll tolerans mot homofobi och för att hylla och inspirera det fortsatta arbetet med mångfald och jämlikhetsfrågor under resten av året. Vi har kommit en bra bit, men det finns mycket kvar att jobba med.

Hur många kommer delta från KTH?

Svårt att säga. Det kan vara allt från 50 till 500 personer. Vi får se!

Hur har du förberett?

Jag har anmält bidraget hos Stockholm Pride Parade samt hyrt en lastbil med flak och stora högtalare. Tidigare under året anordnades dessutom en Pride Pub i Smörjis för att uppmärksamma eventet och den här veckan har jag mest fokuserat på att pynta lastbilen så mycket som möjligt. Det viktigaste har däremot varit att få ut informationen till alla studenter och anställda.

Vilket stöd har du fått?

Jag har fått mycket stöd från THS, som har finansierat hela bidraget. Annars är det andra studenter som har hjälpt mig med marknadsföring och andra förberedelser.

Vad har du fått för feedback?

Mycket positiv feedback, vilket är väldigt kul. Många är otroligt glada att vi äntligen har ett gemensamt bidrag.

Vad kommer göra just er vagn unik?

Det kommer vara en sådan bra mix av människor där alla har olika nationaliteter och bakgrunder. Dessutom kommer vi nog se några overaller och frackar också.

Är det för sent att vara med?

Absolut inte. Paraden börjar klockan ett på lördag och det är bara att ansluta när man vill. Det går jättebra att bara gå med en liten bit också.

Något man ska tänka på?

Det är en lång promenad så det kan vara trevligt med sköna skor.

Marika Daleke