KTH är med och skapar internationell grundteori inom Software Engineering

Publicerad 2011-12-09

Software Engineering har funnits sedan 1968 men metoderna för att utveckla mjukvara har varit mycket varierande. Några grundelement har inte funnits definierade. Därför har initiativet SEMAT startats för att lägga grunden för mjukvaruutvecklingsmetoder. Mira Kajko-Mattsson, universitetslektor på ICT-skolan deltar i SEMAT sedan dess grundande.

Mira Kajko-Mattsson

SEMAT står för Software Engineering Method and Theory och är ett svenskt initiativ till en internationell standardisering för Software Engineering . Begreppet ”Software Engineering” har funnits sedan 1968 då det fastslogs på en NATO-konferens att mjukvaruutvecklingsområdet borde kallas just Software Engineering.
- Man ansåg att det borde finnas ingenjörsmässiga metoder för hur mjukvarusystem ska utvecklas och underhållas. Sedan dess har man försökt att komma på bättre sätt att utveckla mjukvara och man har växlat mellan många olika mjukvaruutvecklingsmetoder , berättar Mira Kajko-Mattsson.

Oavsett vilka metoder man använder inom industrin eller på universitet så måste software engineering bygga på klara teoretiska grunder.

- Vi är tillräckligt mogna och har tillräcklig kunskap nu efter över 40 år för att kunna skapa grundteorin och bestämma vad som är kärnan inom Software Engineering, säger Mira Kajko-Mattsson.

I november 2009 tog därför den välkände mjukvarugurun Ivar Jacobson initiativet till SEMAT. SEMAT består av 30 volontärer från hela världen som tillsammans utvecklar en god teoretisk grund för praktisk mjukvaruutveckling för industri och akademi. Just nu utvecklar de grunden som består av ett antal kärnelement och ett modelleringsspråk som ska hjälpa utvecklare att beskriva det väsentliga i deras nuvarande och framtida ”practices” och metoder. Mira Kajko-Mattsson ingår i gruppen som arbetar med kärnelementen.
- Det är alltså inga nya metoder vi skapar. Vi skapar grunderna och ett nytt sätt att tänka, säger Mira Kajko-Mattsson.

Hittills har SEMAT träffats tre gånger runt om i välden. Den 15 till 17 december träffades de på KTH i Kista för ännu ett möte. På agendan stod även en presentation av SEMAT som var öppen för alla.