Jan Markendahl är ny universitetslektor

Publicerad 2012-06-01

Jan Markendahl kom till KTH från industrin för nio år sedan för att arbeta som forskande projektledare på Wireless@KTH. Han trivdes i den akademiska världen och valde därför att stanna och doktorera för att kunna ta sig vidare inom akademin. Sedan den 1 juni 2012 är han universitetslektor i Wireless Infrastructure Deployment and Economics.

Jan Markendahl
Jan Markendahl kom till KTH för nio  år sedan efter att ha jobbat som konsult och inom telekomindustrin i många år. Bland annat har han jobbat på Ericsson Radio, Telia, Framfab och Nokia där han hade ansvar för universitetskontakter. 2003 när KTH skulle delta i det  stora EU-projektet Ambient Networks behövdes någon som hade erfarenhet av projketledning från industrin och Jan Markendahl anställdes därför på Wireless@KTH. Jan jobbade några år som forskande projektledare  och började även skriva artiklar.
– Jag hade inte några akademiska ambitioner från början men jag har alltid haft lätt för att skriva och tyckte att det var roligt. Och eftersom jag jobbade i EU- och Vinnovaprojekt skulle ju det vi arbetade med  också publiceras, säger Jan Markendahl.
För att kunna ta sig vidare i den akademiska världen krävs en doktorsexamen och när Jan fick ett erbjudande av professor Jens Zander att doktorera tackade han därför ja. Den tvärvetenskapliga avhandlingen om Mobiloperatörernas olika sätt att samarbeta blev klar  i februari 2011.
Ett år senare utlystes en lektorstjänst inom Jan Markendahls forskningsområde och från och med 1 juni 2012 är han universitetslektor i Wireless Infrastructure Deployment and Economics som man på svenska kallar tele-ekonomi. Eftersom området är helt nytt inom KTH innebär detta att han ska bygga upp både en forskningsverksamhet och en utbildningsverksamhet inom tele-ekonomi.
Jan Markendahl ansvarar sedan drygt två år för en nyutvecklad kurs som heter just Wireless infrastructure Deployment and Economics, och som handlar om teknik i ett ekonomiskt sammanhang. Kursen ges för doktorander men framför allt för Masterstudenter.
– Där tar vi upp hur trådlösa nät används, hur telekommarknaden ser ut,  vad operatörer och andra aktörer gör samt  hur man dimensionerar och bygger mobila nät, berättar han.
Förutom att undervisa kommer han att handleda en del examensarbeten och dessutom kommer han att rekrytera ett antal doktorander och postdoktorer.
Jan Markendahl berättar vidare att han kommer att dela in sitt forskningsområde i tre mindre områden. Ett område handlar om att bygga mobila nät och ta in ekonomiska aspekter i beräkningarna. Det blir en blandning mellan ren teknik och ekonomi och fokus kommer att ligga en hel del på att bygga nät inomhus och vad man måste ta hänsyn till då. Till exempel avtal med hotell eller konferensanläggningar.
– För det området kommer vi att annonsera efter en doktorand redan nu i juni , säger Jan Markendahl.
Det andra området handlar om mobila betalningar.
– Där samarbetar vi med Handelshögskolan och KTH:s institution för Industriell ekonomi. Vi har dessutom samarbetspartners i industrin som till exempel SJ, SL, UL och Samtrafiken, berättar Jan Markendahl.
Det tredje området är Internet of Things med inriktning på maskin till maskin kommunikation (M2M)  där Jan Markendahl också samarbetar med Handelshögskolan och Marknadstekniskt centrum MTC.
– Där handlar det om maskiner och prylar som kommunicerar med varandra istället för människor, berättar han.
Hans mål är att kunna anställa en doktorand och en postdoktor inom vart och ett utav dessa tre områden.
Jan Markendahl tycker att det är en utmaning är att vägleda unga studenter och doktorander.
– De flesta har gått i skolan hela livet och mycket om system marknader och affärer  är nytt för dem. Därför är det ofta svårare för dem att sätta in saker i ett sammanhang och man måste förklara hur allt hänger ihop, säger han.
En annan utmaning uppstår i kombinationen av teknik och ekonomi som hans forskningsområde utgör.
– Handelshögskolan forskar genom att ta reda på hur saker går till. Man tittar på vad som har hänt och vad man kan lära sig av historien. Så deras forskare vet väldigt mycket om hur saker är och varför det har blivit så, men de använder vanligtvis inte sin kunskap till att förbättra lösningar och system. Men jag ser att i min forskning kan man använda  insikter om affärsmässiga samband  till att skapa bättre lösningar, säger Jan Markendahl.
När det gäller till exempel mobila betalningar och utvecklingen av mobilt bredband skapas därför en utmaning eftersom det är utveckling som händer just nu.
– Ekonomisk forskning har hittills varit retrospektiv och talat om varför det som har hänt, hände. Men mobila betalningar, tilldelning av nytt spektrum, utbyggnad av 4G-nät händer här och nu. Vi smider medan järnet är varmt och att göra det när det gäller affärsmässig forskning kombinerat med teknisk forskning känns väldigt nytt och roligt, säger Jan Markendahl.