IT-studenter vann robottävling på Tekniska museet

Filip Forsby, Alexander Östman, Martin Persson och Emil Sveningson
Publicerad 2014-11-18

För andra året i rad vann studenter på skolans civilingenjörsprogram i Informationsteknik freestylegrenen i årets robotmästerskap på Tekniska museet.

Studenterna Filip Forsby, Emil Sveningson, Martin Persson och Alexander Östman tävlade med sin väggmålarrobot Pi-casso i Stockholm Robotic Championship på Tekniska museet i början av november.
– Det var jättekul att få visa upp vår robot för allmänheten. Tidigare har vi bara visat upp den för klasskamraterna och i skolan så det var ett stort steg att visa upp den på museet. Vi har inte tidigare fått sådan uppmärksamhet så det var kul att så många kom och kollade och ställde frågor, säger Filip Forsby.

I mästerskapet vann de grenen Freestyle vilket de är riktigt nöjda med särskilt med tanke på det tuffa motståndet som bland annat bestod av det uppmärksammade "The robot project" som studenter från en annan KTH-skola har byggt som en hyllning till artisten Robyn.
– Jag tror att våran robot vann för att den var uppskattad av barnen. Det var många barn som tyckte att det var häftigt att vår robot kunde måla upp R2D2 från Star Wars. De uppskattade det verkligen och det var roligt att höra när de frågade sina föräldrar om de också fick gå på KTH när de blev stora för de ville också bygga robotar, berättar Emil Sveningson.

Det var under våren som studenterna byggde väggmålarroboten Pi-casso i kursen IT-projekt, del två - Autonoma inbyggda system.
– Precis som det låter så är Pi-cassos syfte att måla på väggar. För den som vill ha en snyggt dekorerad vägg och vill slippa att kladda ner sig och heller inte vill hyra in någon överbetald målare, då är vår robot den perfekta lösningen, säger Emil Sveningson.