Carenet pristagare vid Vinnovakonferens

Publicerad 2012-11-16

Forskningsprojektet Carenet har vunnit pris för ”bästa nytta” vid Vinnovas konferens för sitt program ”Smartare, snabbare, konvergerade lösningar”. Carenet koordineras av Networks Systems Lab på avdelningen Kommunikationssystem vid ICT-skolan och är ett samarbete med Karolinska Institutet.

Forskningsmålet har varit att ta fram en robust och säker hemrouter som möjliggör anslutning av bostadslägenheter till sjukvårdens privata nät för att stödja vård av patienter i hemmet, i första hand med de tre tjänsterna; högupplöst videokonferens för kontakt mellan läkare och patient, anslutning av givare för patientövervakning i realtid och säker access till en personlig hälsoportal och patientjournaler.

KTH har stått för design och test av tekniklösningarna, dels för den hemrouter som stått i fokus, dels för nät och tjänster som behövs för tekniska tester, slutanvändartester och validering. Metodiken har varit iterativ systemutveckling i nära samverkan med slutanvändaren ifrån Hälso- och sjukvården.

Projektledare från KTH är Björn Pehrsson och Peter Sjödin.

Carenets webbsida