UMK704 Verksamhetsförlagd utbildning III med ämnesdidaktik 15,0 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan UMK704 (VT 2020–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna
Del 1 samt Del 3 eller Del 4:
- redogöra för, diskutera och problematisera olika sätt att planera och organisera undervisning i respektive
ämne,
- diskutera tillämpningen av olika bedömningsformer för att utvärdera elevers kunskaper inom matematik och
teknik eller de naturvetenskapliga ämnena utifrån aktuell forskning och beprövad erfarenhet.
Del 2:
- i kommunikation med elever anpassa sitt lyssnande, talande och skrivande till olika elevers förutsättningar,
samt utvärdera dessa förmågor,
- i samråd med handledare orientera sig om hur man med ett för sammanhanget adekvat och funktionellt
språkbruk skriftligt eller muntligt kommunicerar med vårdnadshavare i grupp eller enskilt om elevers lärande
Sidan 2/4
och utveckling,
-självständigt och i olika situationer bemöta elever på ett inkännande och respektfullt sätt i enlighet med
skolans värdegrund samt kritiskt granska och analysera egna värderingar och attityder som kan ha betydelse
för bemötandet av elever och relatera dessa till skolans värdegrund,
- skriva och motivera en längre ämnesplanering med tydliga mål som är relaterade till ämnesdidaktiska teorier
och relevanta nationella styrdokument, i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling,
samt genomföra och tillsammans med andra utvärdera moment i planeringen mot målen,
-självständigt och ansvarsfullt leda och utveckla undervisning utifrån adekvata ämneskunskaper,
ämnesdidaktiska och didaktiska kunskaper
-självständigt, och med hjälp av kunskaper om betyg och bedömning, dokumentera, analysera och bedöma
elevers lärande, samt konstruktivt kommunicera bedömningen till eleverna,
-självständigt och utifrån ämnesdidaktiska kunskaper använda digitala verktyg och medier i den pedagogiska
verksamheten,
-använda beprövade strategier för att förebygga och motverka diskriminering eller annan kränkande
behandling av elever, samt främja jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv enligt skolans värdegrund,
-utifrån gjorda erfarenheter och kursens förväntade studieresultat beskriva, bedöma och ge exempel på egna
styrkor och utvecklingsområden inför sitt kommande pedagogiska arbete.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Förkunskapskrav och andra villkor för tillträde till kursen
För tillträde till kursen krävs:
Programgemensamma kurser
• Perspektiv på matematik, 6 hp (SF1661)
• Diskret matematik, 7.5 hp (SF1662)
• Matematikdidaktik med verksamhetsförlagd utbildning för gymnasiet, 7.5 hp (UMK212)
• Lärande som professionellt uppdrag, 8.5 hp (UCK210)
• Algebra och geometri, 7.5 hp (SF1624 eller SF1672)
• Envariabelanalys, 7.5 hp (SF1625 eller SF1673)
• Flervariabelanalys, 7.5 hp (SF1626 eller SF1674)
• Ungdomars utveckling och lärande i naturvetenskap och teknik, 6 hp (UMK310)
• Differentialekvationer, 6 hp (SF1633, del 1 av SF1683 kan ses som motsvarande SF1633)
• VFU2: experiment och informella lärandemiljöer, 11 hp (LT1035).
Inriktningsspecifika kurser
MAKE – Inriktning Matematik och Kemi
• Teknisk kemi, 10 hp (KE1150)
• Organisk kemi, 6 hp (KD1230)
• Kemisk analys, 8.5 hp (KD1290)
• Numeriska metoder, 6 hp (SF1514)
eller
MAFY – Inriktning Matematik och Fysik
• Klassisk fysik, 7.5 hp (SK1104)
• Mekanik, 9 hp (SG1112)
• Experimentell fysik, 4 hp (SK1105)
• Modern fysik, 4 hp (SH1014)
• Numeriska metoder, 6 hp (SF1544)
eller
Sidan 1/4
TEMI – Inriktning Matematik och Teknik med specialisering mot energi och miljö
• Mekanik, mindre kurs, 6 hp (SG1102)
• Ekologi och miljöeffekter, 7.5 hp (MJ1508)
• Miljösystemanalys för lärare, 6 hp (AE1503)
• Energisystem, 7.5 hp (MJ1145)
• Numeriska metoder, 6 hp (SF1546)
eller
TIKT – Inriktning Matematik och Teknik med specialisering mot informations- och kommunikationsteknik
• Programmeringsteknik med Matlab, 8hp (DD1312)
• Tillämpad datalogi och etik, 7.5 hp (DD1325)
• Javaprogrammering för Pytonprogrammerare, 1.5 hp (DD1380)
• Datorteknik och komponenter, 9 hp (IS1500)
• Numeriska metoder, 6 hp (SF1514)
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- DEL1 - Matematikdidaktik II, 1,5 hp, betygsskala: VG, G, U
- DEL2 - Verksamhetsförlagd utbildning, 12,0 hp, betygsskala: VG, G, U
- DEL3 - Naturvetenskapsämnenas didaktik, 1,5 hp, betygsskala: VG, G, U
- DEL4 - Teknikdidaktik, 1,5 hp, betygsskala: VG, G, U
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
a. Kursen examineras på följande vis: Kunskapskontroll för del 1, 3 och 4 sker genom skriftliga
redovisningar.
Kunskapskontroll för del 2 sker genom
1. VFU-handledarens skriftliga omdöme av studentens prestation.
2. studentens dokumentation av VFU.
3. muntlig examination under seminarium.
Vid försenad inlämning av hemexaminationsuppgift kommer den att bedömas först vid nästa
examinationstillfälle, dock ska examinator beakta särskilda skäl.
b. Betygssättning av kursen sker enligt tregradig betygsskala: väl godkänd (VG), godkänd (G) eller
underkänd (U).
Betygssättning av samtliga delar sker enligt tregradig betygsskala: väl godkänd (VG), godkänd (G) eller
underkänd (U).
Kursens slutbetyg sätts genom en sammanvägning av betygen på kursens delar, där de olika delarnas betyg
viktas i förhållande till deras omfattning.
c. Kursens betygskriterier delas ut vid kursstart
Kursens slutbetyg sätts genom en sammanvägning av betygen på kursens delar, där de olika delarnas betyg
Sidan 3/4
viktas i förhållande till deras omfattning.
d. För godkänt krävs lägst betygsgraden G samt deltagande i all obligatorisk undervisning.
e. Del 1, 3 och 4:
Studerande som underkänts i ordinarie prov har rätt att genomgå ytterligare prov så länge kursen ges. Antalet
provtillfällen är inte begränsat. Med prov jämställs också andra obligatoriska kursdelar. Studerande som
godkänts på prov får inte genomgå förnyat prov för högre betyg. En student, som utan godkänt resultat har
genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte
särskilda skäl talar mot det. Framställan härom ska göras till institutionsstyrelsen.
Del 2:
En student kan i undantagsfall i förtid tvingas avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen om
I. Det finns påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet eller synnerligen olämpligt
uppträdande kan komma att skada annan person eller egendom.
II. Studenten väsentligen bryter mot ingångna avtal eller gällande regelverk som berör den
verksamhetsförlagda utbildningen.
I undantagsfall kan även student i samråd med institutionen i förtid avbryta verksamhetsförlagd utbildning,
om institutionen anser att förutsättningarna under I eller II är uppfyllda.
Studenten ska vid dessa fall underkännas på kursen och informeras om underkännandet i ett samtal. Orsaken
till att den verksamhetsförlagda utbildningen avbrutits ska protokollföras. Studenten ska även informeras om
möjligheten att kontakta Stockholms universitet studentkår för att få stöd av kårens studentombud. Riktlinjer
för disciplinärenden vid Stockholms universitet återfinns i Regelboken.
Vid underkännande på den individuella performativa examinationen har studenten rätt att genomföra
ytterligare en VFU-period, dock inte fler än två sammanlagt. Om synnerliga skäl föreligger kan studenten
ansöka hos institutionsstyrelsen om att få genomföra VFU-perioden ytterligare en gång. Studenten kan i
samband med detta också ansöka om att annan examinator utses för kommande VFU-period.
För den individuella performativa examinationen erbjuds en VFU-period per termin. För övriga
examinationsformer ska minst två examinationstillfällen finnas under aktuell termin. Minst ett
examinationstillfälle ska dessutom erbjudas den termin eller det år som kurstillfälle saknas.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övergångsbestämmelser
Studerande kan begära att examination genomförs enligt denna kursplan även efter det att den upphört att
gälla, dock högst tre gånger under en tvåårsperiod efter det att undervisning på kursen upphört. Framställan
härom ska göras till institutionsstyrelsen. Bestämmelsen gäller även vid revidering av kursplanen.