Kursen innehåller en serie lektioner, datorlabborationer och övningar, vilka ger den teoretiska bakgrunden samt praktiska modelleringsaspekter till de kopplade fysikaliska fenomen som kommer att beaktas. Den mesta tiden kommer att spenderas på ett antal simuleringsuppgifter, vilka kommer att ge deltagaren en omfattande träning i att lösa multifysikproblem relaterade till strukturmekanik.
SE2860 Modellering i FEM 8,0 hp
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för HT 2025 Start 2025-10-27 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-10-27 - 2026-01-12
- Perioder
- P2 (8,0 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
51570
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
Sökbar för alla masterprogram från åk 1 och civilingenjörsprogram från årskurs 4 under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
Civilingenjörsutbildning i design och produktframtagning, åk 4, INE, Villkorligt valfri
Civilingenjörsutbildning i maskinteknik, åk 4, INE, Villkorligt valfri
Masterprogram, maskinkonstruktion, åk 1, Villkorligt valfri
Masterprogram, mekatronik, åk 1, Villkorligt valfri
Masterprogram, teknisk mekanik, åk 1, Valfri
Masterprogram, teknisk mekanik, åk 1, TEMB, Obligatorisk
Kontakt
Jonas Faleskog (faleskog@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan SE2860 (VT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Finita elementmetoden (FEM) är en effektiv metod för att lösa PDE problem i ingenjörstillämpningar. Den här kursen har fokus på modelleringsaspekter inom FEM och speciellt för strukturmekaniska problem. Icke-triviala laster kommer att beaktas i den meningen att de kan bero på lösningen till andra fysikaliska fenomen. T.ex. kan deformationen i en struktur bero av värmeledning eller av en strömmande fluid som orsakar en tryck och skjuvande last på en yta. I dessa fall måste även ett värmeledningsproblem eller ett strömningsproblem lösas, vilket kan utföras i ett separat steg, alternativt kräver en kopplad analys där de ingående problemen löses samtidigt. Sådana problem brukar refereras till som multifysikproblem. Kursens mål är att expandera och förbättra deltagarens förmåga och skicklighet i modellering av komplexa multifysikaliska ingenjörsproblem med hjälp av FEM.
Efter avslutad kurs skall deltagaren kunna:
- Identifiera de fysikaliska problemen som måste beaktas för att lösa ett specifikt ingenjörsproblem.
- Formulera en lämplig diskretiserad geometrisk modell för lösning med FEM.
- Välja en eller flera materialmodeller som kan fånga upp de viktigaste egenskaperna i tillämpningen.
- Formulera relevanta begynnelsevillkor och randvillkor för ett givet multifysikproblem.
- Korrekt kunna utvärdera resultatet av en FEM-analys.
- Beskriva och presentera det ingenjörsproblem som analyserats, inkluderande dess matematiska formulering, den FEM modell som använts oc h de resultat som erhållits, i en välstrukturerad teknisk rapport.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Engelska B/ Engelska 6
Grundläggande kurs i hållfasthetslära SE1010, SE1020, SE1055, byggnadsmekanik SG1801 eller motsvarande
och
grundläggande kurs om FEM teori och FEM användning, SE1025 eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
SE1010, SE1020, SE1021,SE1055 Hållfasthetslära grundkurs eller motsvarande
SE1025 FEM för ingenjörstillämpningar eller motsvarande
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PROA - Projektuppgift, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVNA - Övningsuppgifter, 5,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd projektrapport (PROA; 3 hp)
Godkända simuleringsuppgifter (ÖVNA; 5 hp)
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.