Kursen inleds med en övergripande introduktion till hållbar luftfart. Därefter behandlas grundläggande analys och modellering av flygplanprestanda. Miljöpåverkan av flygtrafik behandlas sedan med inriktning mot utsläpp från flygplanets motorer och hur dessa påverkas av hur flygningen genomförs. Studenten får delar av programkod som kompletteras av studenten för att kunna genomföra simulering av flygning och analys av utsläpp. Begreppet prestandabaserad navigation introduceras sedan för att beskriva kopplingen till flygtrafikledning. Flygtrafikledningssystemet behandlas därefter med en introduktion till de olika system som används och olika procedurer för genomförande av flygning. Aktiva piloter ger gästföreläsningar om hur hållbarhetsmål uppnås i praktiken och förslag till examensarbeten presenteras.
SD2830 Flygprestanda och Flygtrafikledning 6,0 hp
Kursen behandlar analys och optimering av flygbanor med hjälp av simuleringsmodeller för prestanda och flygtrafikledning med målsättningen att reducera miljöpåverkan.
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-10-28 - 2025-01-13
- Perioder
- P2 (6,0 hp)
- Studietakt
33%
- Anmälningskod
51861
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Max: 40
- Målgrupp
Sökbar för TTEMM TEMA samt,
För andra masterprogram under förutsättning att kursen kan ingå i programmet samt särskild överenskommelse med examinator.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Evelyn Otero Sola (otero@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan SD2830 (HT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomförd kurs skall studenten kunna
- formulera rörelseekvationer för ett flygplan i atmosfärisk flygning,
- motivera antaganden för att förenkla en flygmekanisk modell,
- utveckla ett enklare styrsystem baserat på förenklade rörelseekvationer,
- utföra simulering och optimering av flygbanor genom tidsintegration av rörelseekvationer,
- värdera och analysera olika frågeställningar gällande hållbar luftfart,
- analysera och beräkna emissioner från flygplan för en given flygbana med hjälp av en simuleringsmodell,
- identifiera och utvärdera procedurer för minskade utsläpp från flygmotorer,
- förklara hur ett flygplan flyger en given bana med prestandabaserad navigation,
- förklara hur ett flygtrafikledningssystem fungerar med funktioner, system och de olika intressenter som verkar i systemet,
- förklara de olika procedurerna för flygledning,
- motivera hur hållbar luftfart påverkas av flygtrafikledningen,
- presentera resultat på ett tydligt sätt, både skriftligt och muntligt.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Slutfört examensarbete på grundnivå inom huvudområde teknik.
Engelska B/ Engelska 6
Rekommenderade förkunskaper
SD2805 Flight Mechanics
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Deltagande i seminarier och godkända inlämningsuppgifter (P).
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.