Kursen baseras på en problemställning där en elastisk vindtunnelmodell används för att förstå aeroelastiska fenomen och utveckla aeroelastisk analys. Speciellt behandlas analys av aeroelastisk deformation, divergens, fladder och rodereffektivitet baserat på finit-element analys och potentialströmningsmetodik. För att skapa en naturlig och kreativ lärandemiljö i kursen används ett upplägg baserat på kamratlärande (peer learning). Du kommer därför att ingå i en lärandegrupp som träffas regelbundet för att diskutera omkring olika delar av kurslitteraturen, och besluta om frågeställningar som behöver diskuteras i mer detalj i kursen. Det tekniska arbetet består främst av att utveckla en aeroelastisk analys i Matlab som sedan jämförs med experimentella resultat från ett vindtunnelprov. Slutligen ställs du inför en mindre projektuppgift där du skall utföra och dokumentera en preliminär aeroelastisk analys av en flygplansstruktur.
SD2810 Aeroelasticitet 9,0 hp
Då ett flygplan utsätts för aerodynamiska krafter kan dess elastiska deformation ge upphov till en rad olika effekter som är kritiska för flygsäkerheten. Det här är en introduktionskurs i ämnet som fokuserar på en god förståelse av centrala aeroelastiska fenomen, samt metoder för aeroelastisk analys.
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-10-28 - 2025-01-13
- Perioder
- P2 (9,0 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
51863
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
Sökbar för: TAEEM
I mån av plats även:
CDEPR, CFATE,CMAST,CMATD, CTFYS från årskurs 3 under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Ulf Ringertz (rzu@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan SD2810 (VT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
De övergripande målen är att du efter denna kurs skall kunna:
- förklara hur de aeroelastiska fenomenen fladder, divergens och roderreversering uppstår och påverkar flygplanets prestanda,
- formulera aeroelastiska rörelseekvationer ochanvända dessa för att härleda centralarelationer för aeroelastisk analys,
- utföra en preliminär aeroelastisk analys av en långslank flygplansvinge i lågfartsområdet, samt
- förklara under vilka förutsättningar en aeroelastisk analys kan förväntas ge användbara resultat.
Utöver målen för dina tekniska kunskaper och färdigheter så har kursen också en målsättning att förbättra din förmåga att
- lära dig ett nytt ämne tillsammans med andra,
- angripa och lösa ett komplext ingenjörsproblem,
- presentera dina resultat och slutsatser på ett effektivt sätt, samt
- granska och ge återkoppling på arbete utfört av en kollega.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
SD2411 Lättkonstruktioner och FEM samt SD2805 Flygmekanik eller tillåtelse från kursansvarig.
Engelska B/ Engelska 6
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Laborationer, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projektuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Laborationer (LAB1; 3 hp)
Muntlig tentamen (TEN1; 3 hp)
Godkänt projektarbete (PRO1; 3 hp)
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.