Kursen ges i form av olika moduler med en blandning av lärandeaktiviteter, främst i seminarieform. Modulerna fokuserar på ämnes- och yrkesrollsnära forskningsmetodik med koppling till jämställdhet och mångfald samt hållbar utveckling för ett klimatneutralt samhälle.
SA2002 Hållbar utveckling och forskningsmetodik inom teknisk mekanik 3,0 hp
Kursen fokuserar på ämnes- och yrkesrollsnära forskningsmetodik med koppling till jämställdhet och mångfald samt hållbar utveckling för ett klimatneutralt samhälle.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan SA2002 (HT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Visa insikt i vetenskapens och teknikens roll i samhället och människors ansvar för hur den används för en hållbar samhällsutveckling, med fokus på ett jämställt och klimatneutralt samhälle,
genom att
- Visa förmåga att muntligt och skriftligt i dialog med olika grupper klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa,
samt
- Visa insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete inom teknisk mekanik.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Slutfört examensarbete på grundnivå inom huvudområde teknik.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Seminarier, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.